Hur ofta rider/tränar du din (islands)häst?

MondayMorning

Trådstartare
Hur många dagar i veckan rider/tränar du din islandshäst? Vilken ålder/utbildningsgrad/nivå är det på hästen? Vad anser du är det optimala?

Sv: Hur ofta rider/tränar du din (islands)häst?

Jag har olika taktik på mina olika hästar.

Kveikja, sto, 10år. Försöker bygga upp styrka och vilja.
Med Kveikja funkar varannandagsträning bäst. Vilodagen kan även bestå av aktiv vila -dvs promenad, kravlös runda i skogen bettlöst, jogga vid fyrhjulingen. Jag försöker variera så om jag tränar mycket tölt en dag så tar jag mer travarbete nästa pass. Jag försöker även att ha en dag per vecka med galoppintervaller/konditionsträning, och därefter blir det två dagars vila(en dag helvila + en dag aktiv vila). Brukar försöka planera in det i samband med att jag jobbar mycket så behöver jag inte känna skuld över att jag inte tränat :D

Andi, vallack 17 år -har spatt
Med Andi blir det annorlunda pga spatten. Han skall gå så jämnt som möjligt, helst en uteritt varje dag! Han är inte träningshäst utan skall bara motioneras och vara promenadhäst. Det är sällan han "tar ut sig" så att han behöver ledighet för att återhämta sig. Men det är mest min medryttare som rider honom(man orkar inte rida kravlösa uteritter VARJE dag, samma sak varje gång O_o )

Optimalt tycker jag är 5-6 dagars arbete för en vuxen häst.. Varav max 3-4 av dessa är ridarbete. Övrigt arbete är tömkörning, handhäst, longering, löshoppning etc.

Min häst är en valack på nio år som precis börjat tävla öppna klasser. Han tränas 4-5 dagar i veckan och jag kombinerar träning i ridhus/paddock/ovalbana med klättring, tömkörning, skritturer och konditionsträning i skogen. Har i vår tränat för tränare cirka en gång i månaden och tävlat ungefär lika ofta.

Hästen är 8 år och har väldigt mycket vilja, försöker träna 6 dagar i veckan.

Min häst rids/tränas 4-5 dagar i veckan och det är optimalt för oss.

Han är 6 år, valack och vi ska starta vår första tävling nu i maj.

Jag har en äldre dam på 22 år. Jag rider henne 3 ggr/vecka och en av de gångerna är för tränare. De andra gångerna alternerar vi mellan paddock och skogsturer. Utöver det rids hon ett par gånger i veckan av andra ryttare.

4-6 dagar. Lillhäst, 5år, lite mer än den äldre, 12, som mest vill gå och lalla i hagen. Hon skulle nog helst av allt vilja vara sällskapshäst :P Inte riktigt, men lite så.

4-5 pass/vecka, då består minst ett pass av markarbete (ibland två). Kortare pass för unghästen (4-åring under inridning). Känns optimalt just nu.

Jag har ett 15-årigt sto med en ENORM arbetsvilja och energi - fick hon välja skulle jag rida (minst) 7 dagar i veckan! Men jag rider oftast 5 dagar. Planerar varje ridpass utifrån vad vi gjort de senaste gångerna samt vad jag tänkt för de kommande dagarna.

Om jag t ex efter en vilodag ska rida tre dagar i rad ser planen oftast ut så här:
dag 1: fokus på lösgörande med längd på halsen, i skritt, trav och tölt (d v s som jag värmer upp i början på varje ridpass - men här jobbar vi med detta hela tiden.)
dag 2: efter uppvärmning enligt ovan bygger vi på med att träna på att hon ska lyssna på allt mindre signaler (och jag också ska inse det och inte "skrika" i onödan) för att succesivt uppnå högre grad av samling
dag 3: efter samma uppvärmning rider vi det mest krävande ridpasset, med högsta graden av samling och/eller ökat tempo tölt

dag 4: vilodag

dag 5: gärna i terrängen, kan vara mycket galopp (både lösgörande och kondition) alt skritt och trav "över stock och sten". Men är det för mycket snö eller för blött i skogen så blir det många galopper längs vägen istället.

dag 6: som dag 2 eller 3, beroende på dagsformen.

dag 7 vilodag.

Periodvis rider jag ut alla dagar, men annars försöker jag lägga ett ridpass/vecka på ridbanan. Och de mest ansträngande passen lägger jag helst in dagen före en vilodag, alt rider bara ett kortare stretchingpass i terrängen dagen efter. Sen försöker jag leva efter min "guru" Atli Gudmundssons devis: "Du ska alltid ha en plan för din ridning - men också alltid vara beredd att ändra den beroende på vad hästen säger till dig!"

Eftersom jag har en dam med hur många speed-gener som helst måste jag vara väldigt noga med att se till att hon är riktigt avslappnad i både huvudet och kroppen i början och slutet av varje ridpass. Till hösten har jag haft henne i två år och under denna tid har vi tränat MASSOR på det allra svåraste som finns: nämligen avslappnad skritt. Ja, från början var det svårt att få skritt ö h t - hon bara taktade... Men nu börjar det faktiskt ge resultat - och kan t o m fungera att skritta när andra hästar är med! Hon kan t o m LÄNGA steget när hon vill öka takten, istället för att bara låta benen gå som trumpinnar!

Oj, oj - så ridsugen jag blir nu när jag skriver detta - trots att det är mitt i natten! (Värken håller mig tyvärr vaken...jag borde verkligen ha sovit för flera timmar sedan...)

KL

Jag rider min -08 5 gånger i veckan. Alternerar med att rida ute, i ridhus och på ovalbanan. Ibland byter jag ridpasset mot tömkörning :)

Lokbrá, 14 år.
Hon rids ungefär 5 dagar i veckan. Eller hon rör på sig 5 dagar i veckan. Ibland ridhus, ridbana eller ute i skogen. Sen blir det kanske longering/promenader osv också. Det beror lite på. Det tycker jag fungerar toppen för henne och hon är alltid pigg och glad!

Jäklar.
Hade skrivit en smärre uppsats men den försvann av misstag. Så kan det gå när man är klantig.

3-4 dagar per vecka jobbar jag mina hästar, oavsett ålder eller utbildningsnivå och hästras.
De flesta av mina hästar är unga och gröna och inte så utbildade, särskilt gäller det de tre islänningar som är igång. Karl rids enbart sporadiskt, riden en handfull gånger sedan skadan förra midsommar och var innan dess riden sammanlagt fem månader med en del avbrott och tankepauser insprängt. Han är stabil i gångarterna, kan få en del taktfel i tölten när han får lite för bråttom eftersom han endast klarar ett ganska långsamt tempo och rasar över till trav när det går för fort.
Går att jobba i öppna och skänkelvikning i skritt, trav och tölt, och i sluta i skritt och tölt. Galoppen är säker och han tar alltid rätt galopp och går i form i skritt, trav och galopp. Ger trevlig eftergift i nacken i tölten där han jobbar rätt med ryggen men kan vara lite för hög i formen för min smak.

Barmi får jobba på styrka och lösgjordhet för att bli renare och stadigare i gångarterna. Skritt och tölt är han bra på och är lätt att lägga i pass bara tempot är tillräckligt högt. Sedan är väl kvaliteten på passen "sådär" och det är inget som jag egentligen tränar utan det är mest en lek för att se om det går.

Isa får jobba på avslappning och stabilitet, och jag jobbar mentalt med mig själv på att hitta sätt att lura henne att jobba på mer med bakben och rygg utan att skrämma henne. Från att vara en i stort sett oridbar tregångare som stack iväg i svårhejdad galopp så fort det hände det minsta oväntade till att vara en fyrgångare med långsam men ren tölt och som jobbar i trevlig form för det mesta i skritt, trav och galopp är tillräckligt för mig än så länge. Men det har tagit tid.

Den mest utbildade hästen jag har är en kbl-travare som på knappt fyra år med träning 3-4 ggr/vecka har tagits från travträning till att träna dressyr på MSV nivå med en del övningar på svårare nivå som byten i serie, galopp-piruetter, piaff, samt B-nivå western (ska starta fyra olika grenar på den nivån om en vecka och B-nivå är svåraste nivån som kräver enhandsridning på stångbett på vuxen häst, där galoppombyten och liknande moment ingår).

Jag har en femårig connemara som går i stort sett LA dressyr där bytena också är påbörjade.
En sexårig och en sjuårig fjording som båda går LA dressyr med arbete på galoppombyten och galoppslutor.
En fyraårig fjording som går åtminstone LB dressyr mot LA.
En åttaårig Basjkir som köptes som oinriden sexåring (det hade inte gått att komma upp på hans rygg innan han kom hit) som nu tränar LA dressyr men som har lite jobbigt att böja på kroppen i skolorna men det har lossnat så han nu klarar även galoppsluta.
En vbl-travare som skolas om till ridhäst som har blivit lätt i munnen och går i form i skritt och trav, börjar kunna korta ihop traven och numera ryms på en 15 meters volt i galopp trots sina 165 cm i mkh och trots travtävling till 8 års ålder för ett knappt år sedan.
Undrar vem jag glömt nämna men det spelar inte så stor roll.
Poängen är att jag rider dem ca 3-4 ggr/vecka och de hinner ändå bli hyfsat utbildade.

Mina hästar vistas mycket utomhus och rör sig mycket i hagarna vilket säkert bidrar till att det ändå går att träna flera av dem till relativt hög nivå på ändå ganska begränsad tid.

Jorunn rids 6 dagar i veckan i snitt, ibland får hon vila mer.. andra mindre alt styrs merst efter hur ens liv ser ut. Ibland hinner amn inte rida helt enkelt=)

Men i regel 6 dagar i veckan rids hon.
Och hon rids mestaels i ridhus vintertid, men försöker ge mig ut iallafall 2 dagar i veckan oftast helger då.

4-5 dagar i veckan beroende på min arbetssituation. Pållen är en lite omotiverad 6-årig valack, har varit på en tävling och ska iväg igen i slutet på maj :)
Försöker ha 2 dagar i veckan när vi joggar ihop 8-9 km (ska ökas efterhand, planerat 13-15 km framåt hösten) och 2-3 dagar ridning. För tillfället är ridbanan ej ridbar och endast två ridvägar funkar, så det blir mycket traggel längs grusvägen... :( Just nu är vi inne i en fas där vi hårdtränar tölten och tempot i tölten, så det blir mycket fokus på det. Korta (20-40 min) men intensiva pass om vi är ensamma, enstaka längre pass med sällskap, för att inte slita på hans motivation ;)
När skogsvägarna blir ridbara tänkte jag även lägga in en dag med galoppintervaller :)

Jag har ett 7-årigt sto som rids 5-6 dagar i veckan, emellanåt byter vi ut ridningen mot promenad, longering eller något annat omväxlande. Hon är en sådan som fungerar bäst när hon blir riden ofta, men jag rider sällan mer än 40 minuter. Det uppsuttna arbetet varierar också, cirka 2 dagar i veckan är vi i paddocken, annars rider vi ut; dressyr på grusvägarna, galoppintervaller, klättring, mindre krävande luffs och allt däremellan. Lika mycket med sällskap som utan. Variation är A och O för att hålla henne motiverad och fokuserad, annars har hon lätt för att hitta på lite allt möjligt på eget bevåg ;)

Jag har en -00:a i tävlingskondition. Han rids 4-5 dagar i veckan och arbetas från marken 1-2 dagar i veckan. (longering, tömkörning, löshoppning, promenad...) Vill helst att han ska göra nånting varje dag, max en vilodag i veckan.

Just för tillfället är han dock avställd pga att han har fått skav av sadelgjorden. Han ska dock igång igen i veckan. Hur ridpassen ser ut varierar, men det är mycket ut i skogen som gäller, olika upplägg på träningspassen, lägger stor vikt vid uppvärmning. Minst en gång i veckan har vi konditionsträning och då ställer jag inga krav som kräver att hästen arbetar med hjärnan, då har vi bara roligt och busar! :D

Min pålle är en -98 och jag rider 6 dagar i veckan och då endast i skogen.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
615
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama