Sv: Hur ofta rider/tränar du din (islands)häst?
Jäklar.
Hade skrivit en smärre uppsats men den försvann av misstag. Så kan det gå när man är klantig.
3-4 dagar per vecka jobbar jag mina hästar, oavsett ålder eller utbildningsnivå och hästras.
De flesta av mina hästar är unga och gröna och inte så utbildade, särskilt gäller det de tre islänningar som är igång. Karl rids enbart sporadiskt, riden en handfull gånger sedan skadan förra midsommar och var innan dess riden sammanlagt fem månader med en del avbrott och tankepauser insprängt. Han är stabil i gångarterna, kan få en del taktfel i tölten när han får lite för bråttom eftersom han endast klarar ett ganska långsamt tempo och rasar över till trav när det går för fort.
Går att jobba i öppna och skänkelvikning i skritt, trav och tölt, och i sluta i skritt och tölt. Galoppen är säker och han tar alltid rätt galopp och går i form i skritt, trav och galopp. Ger trevlig eftergift i nacken i tölten där han jobbar rätt med ryggen men kan vara lite för hög i formen för min smak.
Barmi får jobba på styrka och lösgjordhet för att bli renare och stadigare i gångarterna. Skritt och tölt är han bra på och är lätt att lägga i pass bara tempot är tillräckligt högt. Sedan är väl kvaliteten på passen "sådär" och det är inget som jag egentligen tränar utan det är mest en lek för att se om det går.
Isa får jobba på avslappning och stabilitet, och jag jobbar mentalt med mig själv på att hitta sätt att lura henne att jobba på mer med bakben och rygg utan att skrämma henne. Från att vara en i stort sett oridbar tregångare som stack iväg i svårhejdad galopp så fort det hände det minsta oväntade till att vara en fyrgångare med långsam men ren tölt och som jobbar i trevlig form för det mesta i skritt, trav och galopp är tillräckligt för mig än så länge. Men det har tagit tid.
Den mest utbildade hästen jag har är en kbl-travare som på knappt fyra år med träning 3-4 ggr/vecka har tagits från travträning till att träna dressyr på MSV nivå med en del övningar på svårare nivå som byten i serie, galopp-piruetter, piaff, samt B-nivå western (ska starta fyra olika grenar på den nivån om en vecka och B-nivå är svåraste nivån som kräver enhandsridning på stångbett på vuxen häst, där galoppombyten och liknande moment ingår).
Jag har en femårig connemara som går i stort sett LA dressyr där bytena också är påbörjade.
En sexårig och en sjuårig fjording som båda går LA dressyr med arbete på galoppombyten och galoppslutor.
En fyraårig fjording som går åtminstone LB dressyr mot LA.
En åttaårig Basjkir som köptes som oinriden sexåring (det hade inte gått att komma upp på hans rygg innan han kom hit) som nu tränar LA dressyr men som har lite jobbigt att böja på kroppen i skolorna men det har lossnat så han nu klarar även galoppsluta.
En vbl-travare som skolas om till ridhäst som har blivit lätt i munnen och går i form i skritt och trav, börjar kunna korta ihop traven och numera ryms på en 15 meters volt i galopp trots sina 165 cm i mkh och trots travtävling till 8 års ålder för ett knappt år sedan.
Undrar vem jag glömt nämna men det spelar inte så stor roll.
Poängen är att jag rider dem ca 3-4 ggr/vecka och de hinner ändå bli hyfsat utbildade.
Mina hästar vistas mycket utomhus och rör sig mycket i hagarna vilket säkert bidrar till att det ändå går att träna flera av dem till relativt hög nivå på ändå ganska begränsad tid.