Hur ofta rider ni för tränare?

C

CindyLou

Hur ofta rider ni för tränare och hur ofta åker ni på clinics?
Rider ni för samma tränare hela tiden eller varierar ni?
Vilken tävlingsnivå ligger ni på?
Och sista frågan Vad väljer ni först utbildning av hästen eller utrustning?

Sv: Hur ofta rider ni för tränare?

Jag har ju precis börjat med inridningen utav min pöjk men jag har iaf en plan... jag har en storfavorit i närheten, jag har förvisso ytterligare en stooorfavorit men han tränar inte ryttare tyvärr.

Jag kommer iaf när killen börjar närma sig mogen för träningar att rida minst 1 gång/vecka för honom men jag har sikte på att i ett senare skede att åka på clinics för andra inom boskapsträning just för att lära mig så mycket som möjligt och plocka det bästa ur varje tränare så jag får en så komplett kunskap som möjligt.

Jag tycker inte att det finns en tränare som kan allt till 100% det vore ju konstigt men att plocka det bästa ur flera kunskaper kan nog ge en bra förutsättning att det kan bli riktigt bra och framförallt att man är öppen för olika åsikter och suger lite på varje karamell tills man hittat smaken som passar en bäst.

Jag har valt utrustningen först då jag anser att det är a och o att det verkligen passar hästen och är bra.

Hur ofta rider ni för tränare och hur ofta åker ni på clinics? 4-6 gånger i månaden kanske. Clinic varierar, men runt 3 om året!
Rider ni för samma tränare hela tiden eller varierar ni? Samma! Dock blir det kanske clinic för nån annan, eller variera med en annan tränare nån enstaka gång, men då är det för att jag vill träna på en annan gren. Min tränare är bara inriktad på reining/cowhorse
Vilken tävlingsnivå ligger ni på? B
Och sista frågan Vad väljer ni först utbildning av hästen eller utrustning? Jag utbildar min inom reining. Av de hästar jag sett är reiners deffinitivt bäst! De är lyhörda och kvicka, stabila och välridna vilket gör att dom med lätthet fixar andra uppgifter också! Kolla bara på Helene Hokkanen, som gick in med sin reininghäst och sopade banan i en Pleasure på Axvalla förra året! :D

Ang utrustning föredrar jag även där reiningsadlar!

Vi har en tränare som kommer till stallet ungefär två gånger per år och har clinic och där är jag alltid med. Till vardags har jag ingen tränare egentligen, men min man brukar hjälpa mig några gånger i veckan från marken. Om det fanns en tränare på närmare håll så skulle jag absolut vilja träna oftare.

Alldeles för sällan! Senaste tiden har det blivit 1-2 ggr/månaden. Men vi är ett gäng som rider och tränar våra hästar ihop var och varannan vecka, och då kan man få mycket hjälp och tips...

Har en favorittränare, men rider även för andra när tillfälle ges. Då kan man plocka det man gillar från varje tränare... Men det är ju bra att ha en regelbunden tränare som med andra ögon kan se hur hästen utvecklas...

Bara tävlat 3 gånger, på D och C-nivå.

Tycker det går lite hand i hand. Ju längre man kommer i utbildningen, ju mer märker man hur en bra sadel etc. kan underlätta i kommunikationen med hästen.

Har under våren ridit för tränare varannan vecka.

har ridit för samma tränare nu, men har varit iväg på några clinics, då med andra tränare.

Har inte tävlat något än, tränar tills jag tycker att vi är redo :) förhoppningsvis kan vi tävla ordentligt nästa år.

En bra och väl passande utrustning är viktig för att kunna träna "rätt". Så då får det nog bli det :)

Har väl tänkt att rida 1 ggr i veckan för tränare, men det har varit lite si och så under våren. Har tänkt att komma iväg på clinic för andra tränare, men hitintills har det inte velat sig riktigt med tider och sånt pga jobbet.

Jag har samma tränare hela tiden, trivs med henne. Kommer jag någon gång iväg på clinic så blir det ju för någon annan.

Har inte tävlat något än, får se om man kommer iväg suger ännu på den karamellen. Törs inte riktigt, har superkassa tävlingsnerver!!

Det går på ett ut, lika viktigt tycker jag!

Tränar väldigt sällan. Max en gång i månaden. Studiebidraget räcker inte till mer :angel: Clinics, aldrig än så länge.

Rider för samma, men har börjat med akademisk ridning så jag har två tränare (fast jag tränar western oftare än ar)

D :D Men tävlar mycket sällan, kanske 1-2 gånger vartannat, var tredje år eller så

Vad väljer ni först utbildning av hästen eller utrustning?
Utrustning! När utrustningen passar kan man börja fundera på att sätta av pengar till träning. Köper dock bara den utrustning jag absolut behöver, inte sånt jag bara vill ha.

1 gång per vecka, clinic så ofta det finns ngt i närheten, typ 2-3 ggr /år

Ja, men även provat på andra. Har inte skadat.

Ny häst så vi har endast startat en gång på D-nivå.

Utbildning, men utrustningen ska ju passa.

30948148.jpg
[/url][/IMG]

Vi tar upp en tränare från södra sverige ungefär 1 gång i månaden (1 eller 2 dagars clinic)

Har ridit för några olika men nu är det bara en tränare jag rider för då han är helt outstanding

Har hållit på med dressyr/hoppning förut och har inte ens ridit western 1 år än så det har inte hunnit bli så mycket tävlingar än (till största del för att det är brist på tävlingar här i norrland)

Utbildning av häst OCH mig kommer ju självklart före utrustning, men jag kan inte heller säga att det finns så mycket inom utrustning som fattas

Och sista frågan Vad väljer ni först utbildning av hästen eller utrustning? Jag utbildar min inom reining. Av de hästar jag sett är reiners deffinitivt bäst! De är lyhörda och kvicka, stabila och välridna vilket gör att dom med lätthet fixar andra uppgifter också! Kolla bara på Helene Hokkanen, som gick in med sin reininghäst och sopade banan i en Pleasure på Axvalla förra året! :D

Ang utrustning föredrar jag även där reiningsadlar!

Höhö, tror jag missuppfattade denna frågan ;)
Jag är lite kluven. Utan en bra sadel, bra bett osv är det svårt att få ut någonting av träningen. Så det går hand i hand.

Nu har jag haft otur med skador så det har inte blivit så mycket träning sista året men när jag är igång tränar jag ca varannan vecka. Och så clinics utöver det.

Varannan vecka för samma tränare men jag provar gärna andra däremellan oxå =)

Ingen än så länge men nu blir första träningen imorgon på unghästen :laugh:

Absolut utrustningen!!

Senast ändrad:

Vi tar upp en tränare från södra sverige ungefär 1 gång i månaden (1 eller 2 dagars clinic)

Har ridit för några olika men nu är det bara en tränare jag rider för då han är helt outstanding

Har hållit på med dressyr/hoppning förut och har inte ens ridit western 1 år än så det har inte hunnit bli så mycket tävlingar än (till största del för att det är brist på tävlingar här i norrland)

Utbildning av häst OCH mig kommer ju självklart före utrustning, men jag kan inte heller säga att det finns så mycket inom utrustning som fattas

Kan ju tillägga att självklart har jag en bra utprovad sadel, träns/bett/benskydd/täcken osv med mycket bra kvalité och passform. Och även sköna ridkläder och bra boots till mig själv. Tänkte först att med utrustning att det menades att köpa "nya snygga paddar istället för att lägga den tusenlappen på ett träningstillfälle"

:)

Kan ju tillägga att självklart har jag en bra utprovad sadel, träns/bett/benskydd/täcken osv med mycket bra kvalité och passform. Och även sköna ridkläder och bra boots till mig själv. Tänkte först att med utrustning att det menades att köpa "nya snygga paddar istället för att lägga den tusenlappen på ett träningstillfälle"

:)

Jo det var nog så jag tänkte. Om man tex har en basgarderob dvs boots,jenas,träns,bett,sadel av bra kvalite men inte svindyrt. Är det då bättre att lägga pengar på träning av sej själv och häst än att tråna efter det dära silvertränset,benskydden bara för det är prof choise,den dära paden som är så snygg i färgern för 3000kr när man kan nöja sej med den ullpaden man har för 900kr?

Ja absolut behövs inga dyra märkesgrejer ;) köpte 2 paddar för att få ihop till 3 cm blev billigare än att köpa 1, dessa 2 gick på 745:- rider med duallygrimma för just nu får Bosal vänta eftersom jag inte vill köpa en skitbosal. Sadeln har jag lånat utav min bästa vän då den ligger så bra på honom men är för stor för hennes häst.

Rider gör jag i ett par jeans från Gina Tricot som kostar 199:- och ett par urslitna chaps från Hööks. Nu har jag köpt ett chaps mönster från Tjäderläder så jag kommer sy mina egna showchaps till den dagen det är dags för att tävla. Hatten jag köpte kostar 530;- inkl frakt och skjortan lär kosta ett par hundra.

Så som du ser är inte jag direkt ett märkesfreak för jag vill hellre lägga pengar på min häst livskvalitet och få bra träning för pengarna dessutom är inte plånboken speciellt fet heller... har en vanlig svensson lön och sambons intresse kostar en hel del också så här har jag inte råd med det bästa utav allt. Huvudsaken är att det passar hästen

Jag och Jack får väl kalla oss för Team lump sedan ;)

Måste bara skicka med en bild på sadeln och där ser du även Duallygrimman

29430_1268526281818_1489658793_30559275_1904867_n.jpg

Måste nog erkänna att jag är lite av en märkesnörd :angel:
MEN, sånt går inte före träning =)

Är själv tränare men tränar ofta för andra då man kan lära sig MYCKET av hur andra tänker o gör. "Målet är det samma men vägen olika".
Sen har vi två Amerikanare Mark Matson o Todd Fitch ( båda world champs i cowhorse, Todd är även Perelli insp) som kommer över o har clinics hos oss 2-3 ggr om året. Vi är inriktade på reined cowhorse o reining även cutting.

Varierar för att få så mkt som möjligt. Alla hästar är olika därför behövs dom mötas olika.

Internationel. Sverige/ utomlands i reining, cowhorse.

Detta går starkt hand i hand. Dåloig utrustning dålig träning, Bra utrustning, bra träning.
Behöver inte va det värstaste som finns på marknade utan väl tillpassad för dej o din häst. Man får mkt vad man betalar för. Wrangler´s håller längre då sömmarna är tillpassade för mkt ridning.
Personligen gillara jag o ha lite olika typer o märken.
Cubus har bra jeans o här nere har vi även costa outlet där man kan köpa märkes jean mm super billigt.

Aha, då missförstod jag frågan! Trodde det handlade om all utrustning, alltså att man inte hade något alls och ska börja från scratch. Om den viktigaste utrustningen redan finns (har jag sadel, träns, hjälm och pad? Check!), då hamnar pengarna hos tränarn!

Nu har jag haft otur med skador så det har inte blivit så mycket träning sista året men när jag är igång tränar jag ca varannan vecka. Och så clinics utöver det.

Varannan vecka för samma tränare men jag provar gärna andra däremellan oxå =)

Ingen än så länge men nu blir första träningen imorgon på unghästen :laugh:

Absolut utrustningen!!

Tror att jag oxå fattade frågan lite fel...:angel: Jag menar med mitt svar att jag först lägger pengar på att hitta en bra sadel, pad och huvudlag och sen när hästen har en utrustning som är bra och passar så börjar jag lägga pengar på träning. Endel väljer ju att träna i en sadel som inte passar för att det är roligare att träna men jag anser att man inte ska sitta och rida i dålig utrustning.

Sen blir det träningar och så även lite snygga grejer när pengarna räcker till :rofl::bump:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har en häst som vill ridas på hackamore eller kombinationsbett. Finns det bra träns för detta? Vanliga träns tycker jag åker fram...
Svar
10
· Visningar
409
Senast: Sirap
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Lady_S
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka