Hur ofta rider ni era hästar?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Anneli 07
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 3 302
A

Anneli 07

Bara nyfiken på hur ofta ni rider era hästar? Själv är vi igång sex dagar i veckan, en dag i veckan tar vi vilodag :)
Rider för instruktör två gånger i veckan, tränar hemma i paddocken två gånger i veckan och rider ut i skogen två gånger i veckan.
Hur gör ni?

Sv: Hur ofta rider ni era hästar?

Olika. Mycket beror på jobbet men ofta kommer vi ut i skogen 4-5dagar/vecka. Kan rida lite på ridbanan i början (ca 10-15min) men sen är det ut i skogen som gäller

Min häst går på lösdrift i stor hage och rör sig mycket där. Försöker att rida MAX 5dar i veckan eftersom musklerna måste få tid på säg att återhämta sig och byggas. Lika mentalt måste hästen hinna ta in träningen.

min är bara 3 än så länge så det blir ca 3 dagar i veckan. på min förra som var äldre och i tävlingskondis var det 6 dagar i veckan.

Bara nyfiken på hur ofta ni rider era hästar? Själv är vi igång sex dagar i veckan, en dag i veckan tar vi vilodag :)
Rider för instruktör två gånger i veckan, tränar hemma i paddocken två gånger i veckan och rider ut i skogen två gånger i veckan.
Hur gör ni?

För tillfället rider dottern 4 dagar i veckan varav det blir hoppträning en gång, dressyrträning en gång. De andra två dagarna rids i skogen och då kan det även bitvis bli lite öppnor/slutor, volter runt träd, klättring etc . Ibland blir det bara helt kravlöst ut på en härlig långritt.

De tre dagarna hästen vilar (utspritt under veckan) går han i stora hagar och ibland tar jag med honom på promenad.

Jag är själv "skolad" i att hästen ska gå 6 dagar i veckan och vila en dag men faktiskt så passar vårt schema toppenbra för vår häst. De dagar han rids är han pigg och alert och tycker det är skitkul! :)

just nu tror jag mina hästar går i snitt 2/vecka eller knappt det.... Och det är inte frivilligt från min sida men pga sjuka i släkten har det blivit så, längtar efter att få tiden tillbaka och får igång dem igen.

Tyvärr är jag väl ingen planerad människa så jag rider som det känns för dagen,vi trivs med det.
Förut när stoet var igång tränade vi oftast en gång i veckan. Brukar bli lättare när det blir hösten/vintern och vi ska åka till ridhuset en viss dag på träning, då rider jag "runt" det.

ca 4, hinner tyvärr inte mer under höst/vinter/vår, blir mer på sommaren. Nu kommer min häst att gå på lösdrift i vinter så det går nog ingen nöd på henne!

Som regel rider jag 6 dagar i veckan. Om jag *måste* låta hästen stå den 7:e dagen pga tidsbrist eller liknande så gör jag det, men annars försöker jag gå en promenad, leka lite från marken eller jobba lite för hand på "vilodagen". Om jag inte kan rida ut minst en dag i veckan - för att det är för mörkt när jag slutat jobbet/inget ridsällskap (rider inte gärna ut själv, särskilt inte i mörker..) så kan jag lägga in en extra sån dag och gå en promenad i skogen för att variera underlaget. Sen så lägger jag då och då in lite lättare och kortare pass som blir som vilodag fast med ridning :p

Istället för "ren vila" (som jag inte tror på mer än om vi som ryttare inte har tid eller om hästen lider av att röra sig) kan jag lägga in kortare perioder av vila från ridningen. T ex i samband med att hästen blir behandlad (ET el. dylikt) på 2-4 dagar och försöker promenera och jobba för hand, ev någon ren vilodag. Det kan jag också göra om det känns som att det tar stopp i ridningen, att man inte kommer någonvart, då både jag och hästen kan behöva en mentalt break och göra lite annat. :)

Kanske ska tillägga att på häst nr. 2 har jag helt svikit mina filosofier och rider inte alls (däremot medryttare 4 dagar/vecka) pga att jag inte hinner med båda. Försöker lägga in lite lek från marken eller arbete för hand de dagar den andra hästen har "vilodag" från ridningen så den inte känner sig så bortglömd av mig :p och så får den mycket annan uppmärksamhet.

Rider gör jag ca 4ggr/ vecka men det varierar väldigt mycket.Jag jobbar till 16.30 och sen ska jag hem och träna mina två hästar så det blir allt från markarbete till ridning i veckorna.På helgen försöker jag mest rikta in mig på ridningen.Men de aktiveras iaf. oftast 6 dagar/vecka.

Just nu rids han allt mellan 4-6 gånger i veckan. Har en medryttare som rider 3 ggr/vecka då jag har ett jobb som gör att jag aldrig vet om jag ska jobba eller inte i princip. Sen försöker jag rida honom 3 ggr själv beroende på jobbet, ibland blir det 2 och ibland blir det 1 gång om jag jobbar knepiga tider eller nått annat stöter på. Men han har alltid 1 vilodag i veckan.
Hästen är ett 24 årigt halvblod, som började sättas igång i maj. Därav inget dressyrarbete på bana ännu, det har vi som mål att kunna göra i januari, så då blir det 1 pass på bana, och resten i skogen.
Nu rids han alltså alla dagar i skogen, men varierat. Ibland klättring, långtur, kortare skritturer, lite olika.

Jag brukar försöka jobba hästarna fem dagar i veckan, dock ej bara med ridning. Musklerna behöver återhämtning och jag går efter devisen "less is more!" ;)

Helt olika beroende på årstid och vad man tränar till! Några gånger har jag ridit 2 ggr per dag 5 ggr i veckan. Vissa veckor rider jag 7 ggr och ibland bara 3. Men som sagt helt beroende på allt runt omkring och hur hästen känns..

Jag försöker rida efter varannan-dag-principen :D

- "tuffare pass" varannan dag, t ex träning och långrundor (1,5-3 tim)

- "lättare pass" varannan dag, t ex skrittar/lätt tömkörningspass/träning från marken eller vilar helt.

Han trivs dock bäst om vi hittar på nåt tillsammans varje dag.
Om han står två dar i rad så får jag hålla i mig dag tre, då är han gärna lite sprakig och uttråkad :angel:

Just nu aktiveras min 5 åring som har varit konvalicent hela våren och sommaren enligt följande: 2-3 dagars aktivitet, 1 dags vila, 2-3 dagars aktivitet, 1 dags vila.

Rider då antingen ut en "längre tur", på ridbanan en kortare tur eller arbetar honom på töm. Vilodagen kan antingen vara hel vila eller kortare skrittpromenad (jag går bredvid på marken).

4-7 dagar i veckan, om man ska räkna så.. :p
De veckor hon 'står' kan hon dock få följa med bebisen ut på promenad.

Rider/kör 4-6 dagar i veckan. Ett intervallpass, ett par 2-mils joggingrundor i skogen och övriga gånger skritt eller lättare dressyrövningar under sadel.

Liknande trådar

Hästvård Hittat tillbaka till bukefalos som man en gång i tiden hängde på både i tonåren och vuxen och hittat tillbaka på grund av att jag tycker...
Svar
1
· Visningar
237
Senast: Elo
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2
Svar
38
· Visningar
3 040
Hästvård Jag har en unghäst född -21 som börjat hosta framförallt direkt på morgonen när hon kommit ut. Oftast bara 1 gång men ibland även flera...
Svar
1
· Visningar
201
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 584
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden V