Hur ofta rider ni er 5 åring?

M

Muffe

Hur många dagar per vecka rider ni era 5-åringar och hur lång vintervila ger ni dem?

Sv: Hur ofta rider ni er 5 åring?

Jag är medryttare på en 5-åring. Honom rider vi 5-6 dagar i veckan. Lite blandad ridning, vissa pass lättare och andra tuffare.

Han brukar få 1-2 veckors vintervila, det beror lite på hur mycket vi har att göra under vintern och hur vädret är.

Alla dagar i veckan, men med ca. 2 skrittpass/ vecka.

Beroende på häst så har jag låtit vissa 5-åringar få ca 2-3 v. vintervila, och vissa ingen alls.

Tack för era svar. Kan ett upplägg med 1 vilodag, 1 skrittdag i skogen, 2 skogsdagar med blandad ridning inkl lite markjobb 10-15 min på jämnt fält, 1 hoppdag, 2 dagar med markjobb på volt med fram och avskrittning utomhus vara ok där instruktör kommer 1 av markarbetspassen? Försöker o byta ut något uppsuttet pass mot tömkörning 2-3 ggr/månad.

min 5-åring går 6 dagar i veckan

3-4 dagar på bana (1 kan bli longering eller löshoppning och 1 dag är för tränare)
1-2 dagar uteritt
1 dag skritt
1 dag vila

Vinter vila får han i två omgångar. Jag fick hem honom i juli, han fick ta det lungt i början pga att jag inte var hemma. Sedan kommer han få 2 veckors vila i början av november och 2 veckor över jul och nyår. Försöker göra så regelbundet, rida någon månad och sedan någon veckas vila.

Rider min 5-åring ca fem dagar per vecka, inte så mycket på ridbanan då vi jobbar med bjudningen. Men dressyr på fält 2 dagar, skogen 2 dagar, och nån dag longering/tömkörning. Han skadade griffelbenet i våras så tar det fortfarande lite lugnt för att vara säker på att det inte blir för mycket.
Vintervila beror på underlaget, men iaf 2-3 veckor helvila blir det nog. Sen blir det ju antagligen en del skrittperioder när man inte har ridhus hemma.
Tror också på att lägga in korta vilor för unga hästar då och då, man märker efter nån veckas vila att de verkligen hunnit smälta det man gjort innan vilan.

Jag riktar in mej på att rida varje dag. Men det blir ju inte så.. Så 5-6 dar i veckan går hon nu.. Då har jag oxå en medryttare som rider när inte jag hinner.

Jag tillhör de tyngres skara och min tjej(haflinger) som jag köpte fr Tyskland för ca 1 månad sedan har jätte dålig kondis så vi tar det ganska lugnt. Har en ung,lätt tjej som rider ett pass på banan+ en uteritt=vecka. Själv rider jag ut på lättare turer, 1-2ggr/v eller markarbetar(tömkör eller bara leker) Hon vilar minst 2 dgr/v./L -det är inte jag på bilden:D

min 5 åring har väl haft iaf 3 dgr/vila varje vecka.
under sommaren har han vilat o gått på bete.

han ska komma igång 6 dgr/vecka och 1 vilodag.
han bör nog gå 3 pass på bana o 3 pass i skogen.
ungefär...passen kan ju varieras. Sällan han går riktigt hårda pass. oftast räcker det med 30 min. Men han behöver tänka o aktiveras.
märker att han blir väldigt lätt understimulerad nu när han fått vila så mycket.

Jag rider min femåring 6 dagar i veckan.

3-4 pass på bana, varierat hopp och dressyr

2-3 pass ute i skogen, varierad konditionsgrad

Sedan går min lilla skötare ut med henne och skrittar den 7e dagen

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har en väldigt frustrerad tjej här hemma just nu. Hon vill snickra, sy och skapa saker och vi har inte riktigt rätt material till...
2
Svar
29
· Visningar
1 849
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 680
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar