Hur ofta rida för kondition och muskler?

MissFideli

Trådstartare
Som överskiften säger, vad behövs? Hästen ifråga har stått 1 år och är rids nu kortare turer i alla gångarter 1-3 ggr/v. Vad ger det och hur ofta bör jag rida för att kunna sätta muskler och annat på henne? Hon går ute i en kuperad hage dagligen, så hon får lite träning så också. Lite. :p

Sv: Hur ofta rida för kondition och muskler?

Som överskiften säger, vad behövs? Hästen ifråga har stått 1 år och är rids nu kortare turer i alla gångarter 1-3 ggr/v. Vad ger det och hur ofta bör jag rida för att kunna sätta muskler och annat på henne? Hon går ute i en kuperad hage dagligen, så hon får lite träning så också. Lite. :p

Varannan dag är optimalt om man då arbetar igenom hästen vad den är i skick för att pressas till. För att sedan följas av 48 timmars vila. Det är ju så lång tid som det tar att återhämta sig - både häst och människa. Så jag säger tre ggr i veckan behövs för att förbättra hästens kondition och muskler. Eller mer.

Många rider ju varierad träning och jobbar inte med samma muskelgrupper varje dag och därmed går det ju att rida dagligen nästan. Precis som människor gör i sin träning.

Den lilla träning du ägnar dig åt kan man ha för att upprätthålla hästens status. Ja, kanske inte gång i veckan, det är för lite. Om man rider så lite så kan man bara promenadrida hästen.

Hälsning Maja

Hon är riden några månader nu på detta sätt, 2 ggr i ridhus, resten i kuperad terräng i skogen. I dagsläget rids hon bara när jag är ledig från jobbet, funderar lite på hurpass man kanske ska börja åka ut även vissa jobbdagar och rida. Ibland går hon inte alls 4 dgr och sen går hon 3 dgr i rad osv. Dvs ingen regelbundenhet alls.

Det finns en bra tråd i ämnet och vad som gäller rent allmänt, nålad i detta forum.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1067626

grundregeln är väl i ditt fall: ju längre hästen stått, dvs tappat kondition och muskler, desto försiktigare igångsättning. senor, leder och ligament behöver successivt vänja sig vid ny belastning, och därför måste upplägget vara nogsamt planerat för att hästen ska ta till sig träningen istället för att träningen bryter ner den negativt.

en regelbundenhet i träningen är en förutsättning. varannandags ridning på ett planerat sätt och enligt planerat upplägg är en bra början, alternativt mkt korta, mer regelbundna pass med ett par vilodagar utspridda över veckan.

att rida 3 dagar och sen vila en vecka, eller i ryck och sen med lång vila emellan, bygger inte upp ö.h.t.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 672
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar