Hur ofta rengöra i skapet?

Freyja_bus

Trådstartare
Hej!

Jag är alldeles ny på det här med att ha vallack och har hört olika läskiga historier om hästar som blivit sjuka av att de varit så smutsiga i skapet. Därför undrar jag hur ofta ni andra rengör skapet på era hästar? Är det koksalt som gäller? Hur ska man gå tillväga?

Klägget som bildas där måste väl ändå ha någon skyddande funktion, annars skulle det väl inte bildas? Hur klarade/klarar sig vildhästarna som inte har någon som gör rent åt dem?:smirk:

//Julia

Sv: Hur ofta rengöra i skapet?

Vanligt vatten och en mjuk svamp om du MÅSTE tvätta. Bara in och gräva, hur kul som helst.
Jag tvättar inte så ofta, nån gång per år.

Har haft valackar i hela mitt liv och har aldrig behövt tvätta skapet på dom!

Jag tror inte att man ska dit och rota i onödan, naturen sköter det. Men märker man att hästen har problem så kan man ju kolla upp det. Men att tvätta regelbundet tror inte jag är bra.

MVH Russin8

jag har haft valacker i 15år nu men har aldrig rengjort där... har inte funnits nån anldning eftersom ingen av dem har haft problem

Finns mycket info om detta, använd sökfunktionen!
:)

Jag får tvätta ganska ofta då min pålle är lite slarvig med sin hygien. Hade inte haft honom länge innan han svullnade rejält om skapet och han hade väldigt ont. Det var oxå lite kladd som hängde utanför. Så, nu när jag vet hur det kan bli tvättar jag där lite nu och då. En mild tvål och ljummet vatten, det funkar bra. Han har inte svullnat något mer sen dess.

Jag brukar inte tvätta där mer än att jag kanske gnor över med svampen när man duschar dom ordentligt ibland. Fast jag brukar dra loss lite smuts och gammalt skinn när han slapnar av och "låter den hänga ute". Tror inte det behövs mer än så om nu inte hästen har problem av det

Jag har aldrig tvättat någon valack jag haft. Har aldrig varit med om att någon häst fått problem med den regionen, och jag har hållit på med hästar väldigt länge.

Min häst har haft lite problem med skapet så jag har fått tvätta. Fick även ta ut vet. så hon fick plegga honom så han 'slangade ut' så hon kunde tävtta sjävla snoppen. Dock var det inte mkt klegg, men det var svullet. Så jag fick en slags kräm jag skulle tvätta med 1g / vecka. Det blrev bättre men vet. sa ändå att jag skulle tvätta lite då & då. Hon sa även att det var viktigt att han vädrade ut den, men de gör han typ aldrig ;) Så hon sa att det var också därför han var svullen.

Hej

jag tvättar nog kanske en ggr per år bara så att det inte sammlas för mycket.

vildhästarna var inte vallacker.de var hingstar eftersom det inte finns någon vet som kan knippsa dem.

tvättade aldrig min foderhästs lille vän.. Haft honom i ett år och har inte sett nåt behov av det.

Han är blygsam av sig jag har faktiskt aldrig sett hela snabeln. Tur att jag inte är intresserad :D Han vädrar nog den när ingen ser :P

På min numera avlidna valack fick jag gräva ut det värsta ngn gång per vecka. Han blev extremt kläggig och vädrade sig inte nog bra (kissade många gånger med snoppen inne också). En bekants häst fick en svår inflammation i skapet eftersom hon inte hållit efter honom (hade bara haft ston tidigare).

Jag gör aldrig rent skapen på valackerna. Varför skulle det behövas om dom är friska för övrigt?

Däremot har jag ibland tagit med en trasa, vatten och lite grönsåpa för att torka väck sådana där äckliga blodsugnade kryp som finns ibland på sommaren, men jag tvättar endast "utvändigt" även då...

Vi hade en på vår klubb som alltid gjorde rent hennes hästs skap väldigt noga...
Men nej...jag spolar bara med vatten när jag duschar dom.

Stona tycker jag det är viktigare med, de är ju inte lika "skyddade"

Som sagt.. finns nog inte så många vilda valacker... ;) om de inte har råkat fastna i en trädklyka med ... ja ni vet vad... ::angel:

Typ aldrig, har aldrig haft en valack som blivit smutsig där faktiskt. Är tre i stallet och vi hade en förut, ingen av dem har något klegg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 707
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
8 247
Senast: As_Vegas
·
Utrustning Kortar ner historien lite, vill mest se om någon hamnat i liknande situation och hur det löst sig. Jag hade ute en sadel på annons...
Svar
10
· Visningar
2 340
Senast: Draumsyn
·
Hästmänniskan Hej. Hittade detta kåseri ute på nätet och tyckte det var en ganska rolig sammanfattning om hur hästmänniskor ute i stallarna ibland...
2
Svar
25
· Visningar
4 322

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka