Hur ofta kan man klippa?

A

Anna C

Har en häst med en en otrolig hårväxt. Redan för ca en månad sedan hade han full vinterpäls. Eftersom han är väldigt het blir det stora problem med svettning och att hålla honom ren.
Gjorde en helklippning för ca. en månad sedan men nu är pälsen på god väg att växa ut igen! Detta trots att vi haft vintertäcke med hals på honom.
I vanliga fall brukar vi klippa 2 ggr/säsong, andra gången i jan/feb. Känner dock att det inte kommer funka att vänta så länge i år... Visst kan man klippa flera ggr om man bara väntar in en någorlunda mild period?

Sv: Hur ofta kan man klippa?

Jag helklippte för 2 veckor sen och nu är de dax igen. Suck.... Klipper 3-4 gånger och inte efter nyår.

Sv: Hur ofta kan man klippa?

Min fd stallkompis tävlingsponny klipptes året om. Han hade monsterpäls!
Jag är av åsikten att måste man klippa så gör man. Oavsett årstid.
Den här ponnyn svettades extremt mycket i sin oklippta päls.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 174
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 529
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Hej, jag skulle behöva råd/infallsvinklar gällande min situation. Jag har sedan snart 10 år tillbaka lidit av OCD som har styrt mitt...
Svar
12
· Visningar
1 398
Senast: Anna
·
Relationer Hemligt nick och sådär. Har varit sambo i ett par år med en man. En fin man på de flesta sätt, förhållandet fungerar bra för övrigt...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
16 714
Senast: Jajjemen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar