hur ofta hoppar ni?

Sv: hur ofta hoppar ni?

Det beror helt på säsong ju...

Men säg att jag tävlar en söndag. Då åker jag inte och rider för instruktör den veckan då det känns för mycket. Däremot så kanske jag hoppar lite gymnastihoppning på onsdagen veckan efter.

Säg normalt sett 1 el 2 ggr/vecka. Då blandade övningar.

Däremot kan det hända att jag använder mig av ett lågt hinder (ca 50 cm) när jag rider dressyr el markarbete för att träna kontroll. Ibland tar jag bara ett språng och är nöjd, ibland kanske jag hoppar det på en volt eller en åttvolt.

Det beror väldigt mycket på vilken häst det handlar om också. Hästens bjudning, vilja och behov av att hoppa...

Alltså mkt individuellt! :)

/C

Just det, jag tävlar nog ganska mycket nu då jag har en unghäst som behöver erfarenhet. Men jag tävlar aldrig mer än två helger på raken, men det är nog mest för att jag behöver en helg ledigt.

En tävling med låga klasser tycker inte jag är ansträngande för hästen annat än mentalt. Det blir ju inte så många språng man hoppar...

/C

Ungefär 1gång/vecka. Tävlar hon en vecka brukar jag inte rida för instruktör veckan därpå, men det beror lite på...så .1-2 ggr/vecka.

Tävlar ca 2 gånger/månad. Lite Beroende på hur tävlingsterminen ser ut, någon månad har det blivit 3 tävlingar men då har jag kanske bara hoppat 1 klass på en av tävlingarna osv.

Hoppar för tränare/själv ca 1 gång i veckan. Tävlar ca 1 ggr i månaden, då jag blandar upp med dressyr nu i höst.

Jag hopptränar en gång/vecka och tävlar ungefär 2 ggr/månad. När jag har tävlat 2 helger i rad för pållan tävlingsledigt i 1 möjligen 2 helger efter och bli endast hopptränad.

Ca 1 gång i veckan men de händer att jag har småsmå hinder också till dressyrträningen fast de är ju bara ca 20-25cm höga så de räknas nästan inte

_------------------------
star quality all over my name

Hoppar för tränare 1 gång/vecka (och en gång dressyr), tävlar nästan varje helg, men rider en hel del fälttävlan åxå (och lite dressyr). Men jag tycker att om man rider lägre klasser i hopp (typ upp till 1.20) kan man tävla i princip varje helg, åsså blir det ju alltid några gånger som man inte kan så det blir ju inte riktigt varje i a f!

jag rider över hinder väldigt ofta på min häst, första tiden jag hade honom hoppade jag varje dag!!
alltså över ett hinder upp tom 1m fram och tillbaka varje dag då han var(är hihi) rätt vild. nu kanske jag hoppar eller vad jag ska kalla det ca fyra gånger i veckan. men fortfarande ett hinder tom 1m annars hoppar jag riktigt 1 dag i veckan även fast det är tävling rider då övningar och många hinder på ca 1.30m

tävlar kanske varannan helg ungefär.
det här fungerar för mig och har alltid "hoppat" mina hästar rätt mycket(små hinder) eftersom det är före, över och efter hinder allt måste fungera det spelar ingen roll om allt fungerar på marken men inget på hinder.

Hopptränar 1 gång i veckan, tränar markarbete med hinder upp till 1 m 1 gång/vecka och tävlar max 2 ggr/månad. Behövs det hoppas mer så blir det en gång till fast då bara på en speciell övning.

Jag hoppar min 1 gång i veckan och då för tränare...
Sammanlagt blir det kanske 15 tävlingar/år... men då är ju det under säsongen...

Veckan när det är tävling tränar jag ca: 1 gång intensivt för tränare sen kanske jag hoppar ngt skutt själv innan tävlingen. Om jag inte ska tävla hoppar jag ungifär 2 ggr i veckan ganska intensivt o då är det 1 gång för tränare o en gång själv eller med en kompis lr ngt. Givetvis har ja alltid ngn med mig.

Fast just nu e d ingen tävling för jag har precis köpt en ny häst och han är bara 6 år o mycket outbildad så jag o min tränare håller på o utbildar honom.

Hoppas cirka en till två gånger i veckan bveroende på hur "hård träningen är" i veckan.
Ska börja tävla å då kanske det blir ca 2 gånger / månad :)

Då vi har ganska rutinerade hästar som tävlar varje till varannan helg då det är säsong hoppas en gång innan tävling ex. tors åsså tävling lördag eller söndag. Oftast tävlas de bara en dag.

Annars hoppas de oftast 2 gånger/v

Beror mycket på hästen. Nu tränar jag hoppning så ofta det bara går.. Jag kör kanske ett helt träningspass hoppning ca. 1-2 gånger i månaden.. Annars försöker jag att så ofta som möjligt kanske ta ett skutt eller två eller rida över bommar eller liknande. För att hon ska lära sig hopp av rätt osv.

Märker att hon tycker det är jätteroligt och det är ju bra. Men än så länge försöker jag att inte ta ridningen för allvarligt för hennes del utan mest låta henne testa det mesta.

Vart efter kommer jag att börja träna på ett annat sätt.. Och när vi kommer till tävlingar blir det så lite hoppning imellan dem som möjligt. om allt klaffar vill säga!

är ju dressyrryttare och har en stor häst som inte är hoppad uppsutten än men han löshoppar varannan vecka.

När jag red ponny hopptränade jag varannan vecka och tävlade hoppninge kanske tre-fyra gånger om året.

Liknande trådar

Tävling Kan en slutmätt d ponny som har växt till 155cm i mankhöjd bli storhäst? Om den skulle tävla på ponnytävlingar i hoppning, kan då den...
2
Svar
25
· Visningar
1 935
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och...
53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
51 970
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I helgen har Smålands Ridsportförbund anordnat distriktsmästerskap i hoppning för ponny, där Småland men även Öland ingick. Milwa...
Svar
0
· Visningar
50
Senast: Gunnar
·
Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
1 306

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka