hur ofta gör ni rent skapet?

9

90natta

vissa säger att man inte ska göra rent det.
men jag tror att man ska svätta det lite nån gång ibland...

hur ofta gör ni andra rent skapen på hästarna?

Sv: hur ofta gör ni rent skapet?

inte alls om inte hästen har några problem som innebär att det ska rengöras. använder då lactasyd och vatten

Ehm... jag har haft min kille i 4.5 år och har aldrig gjort det. :o
Kollar såklart då och då hur det ser ut, men hittills har det sett "fint" ut så jag låter det vara.

Jag brukar spola rent med slangen (ljumet vatten) när jag duchar min hingst, kommer ofta ut svarta fett klumpar och ibland tar jag lite laktasyd!

Men minst tycker jag att man ska tvätta när dom blir "smutsiga" på insidan av bakbenen, det är inte allt för ovanligt med infektioner i skapet!

Det bästa brukar vara att hålla koll så att det inte blir irriterat framförallt nu när det är lerigt ute. MEN jag inbillar mig att överdriven tvättning gör mer skada än nytta. Att använda förnuftet brukar vara de bästa.....

När jag vet.besiktade min häst före köp, fick säljaren backning på att skapet inte var rengjort och att det skulle hållas rent, kanske inte varje dag men med jämna mellanrum. hur mysigt kan det vara att gå med svettiga lerrester i skapet?

Olika från häst till häst beroende på om de är lortgrisar eller ej. Min unghingst blir äcklig jättesnabbt och kladdig på insidan av bakbenen om jag inte tvättar honom regelbundet. På sommaren tvättade jag med lactacyd 1 gång i veckan och nu ca 1 gång i månaden. Han brukar stå och sova under tiden :D

4 åringen verkar inte bli smutsig alls så honom har jag inte tvättat ännu öht. Men har inte haft honom så länge så vi får se om det behövs i framtiden.

jag har aldrig tvättat skapet seriöst på min häst, men brukar skölja när jag tvättar honom, sisådär 5 gånger per år.. annars brukar jag pilla bort lite skit regelbundet..

Hur man gör rent? Ja en svamp med ljummet vatten och ev. lite lactasyd. Innan brukar jag pilla bort de värsta smutsresterna.

tvättsvamp, ljummet vatten och lactasyd.

Har en vallack som blir ganska kladdig från skapen på sina innerlår så jag brukar göra rent någon gång varannan månad och pillar ur de hårda klumparna som finns där inne.
Han tycker dessutom att det är jättebehagligt så vi brukar göra det med jämna mellanrum.

Har aldrig tvättad skapet på min häst, bara pillat bort lite hudavlagringar (?).

Däremot är det en valack i stallet nu som är jätteäcklig i skapet, luktar illa och har "grejs". Rengörs någon gång i veckan av de som har honom.

på pojkar utan problem låter jag skapet vara ifred om de vill ha det så, på pojkar med problem håller jag rent mha mild, oparfymedad tvål och, om det behövs, bakteriedödande medel som jag sköljer skapet med. En shettis valack med återkommande problem blev hjälpt av att få x-tra tillskott av nypon i fodret.

Tvättar rent ordentligt ca en gång per år, där i mellan så tar jag vinylhandske och pillar bort lite smuts då det behövs, en gång var annan månad max.

Han är väldigt fin om man jämför med vissa andra hästar man träffat på, som tur är. Inte så trevligt att rengöra, men med handskar på så går det bra.

Okej. :)
Ni kanske tycker jag är jätte knäpp men måste ju kunna fråga någonstans... hehe
För ni tvättar alltså inte bara rent "utanpå" skapet då väl? :S

Men det är alltså ofta som man hittar smuts där "innanför" lr va man nu ska kalla det?

Liknande trådar

Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
371
Senast: animalasia
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 956
Hästvård Idag var min häst svullen i alla fyra benen, värst bak. Väldigt svullen i skapet, även i baken och lite vid ögonen. Men pigg och glad...
2
Svar
26
· Visningar
2 824
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 861
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar