Hur ofta går ni med era 7-månaders föl?

K

kitty

Hur ofta är ni ute och går i skogen med era föl efter att dom är avvanda? Jag går med min 7-månaders ca 10minuter/en gång i veckan själv i skogen. Plus att hon leds varje morgon och kväll till och från hagen. Bör jag gå mer med henne i skogen?

Sv: Hur ofta går ni med era 7-månaders föl?

Det räcker nog mer än väl. Nu är mitt föl bara 6 mån men de gånger vi har varit ute och gått gått går att räkna på ena handens fingrar.:D

Aldrig...

nej, du behöver inte leda den mer!

Jag går aldrig med mina föl, dom får vara föl och umgås och fostras av andra föl och unghästar på lösdrift.

Dom leds in och ut ur hagen tom 4v ålder och transporteras med mamma ca 3ggr/vecka under betäckningssäsong och seminering, totalt kanske 8-10ggr med dru. Nu kommer dom in 2v för avvänjning och får lära sig att äta och stå i egen box över natten men gå i hage med mamman på dagtid i ca 2v. Sen går dom ut på lösdrift fram till 2.5-års ålder. Då kommer dom in ca 2 mån för sadeltämjning, longering, löshoppnin etc

Efter avvänjning Hanteras dom vid verkning, avmasknig, vacc och när dom transporteras mellan sommarbete och vinter lösdrift. Fungerar alldeles utmärkt.

Efter att dem är avvanda brukar jag ut och gå i skogen lite då och då, eller gå omkring på ställen där de inte varit förr lite då och då, att träna dem se nya saker och låta dem gå över en pressening eller kolla in andra "konstiga saker".

Själv finner jag ingen anledning till att göra detta. Låt föl/unghästar vara barn och leka med jämnåriga i stället. det är mer utvecklande för dom. Tids nog skall dom in för utbildning.

Min 5½ månaders hingst leds varje dag in å ut ur stallet sen e vi ute i skogen någon minut å plöjer någon gång/mån mest för att lära sej lyfta på fötterna å få annat att tänka på. han älskar att komma ut å gå. han förlorade sin mamma vid 1 månads ålder å pga de har han fått välja sej tidigt vid det mesta. Vi har tyvärr ingen jämårig men han leker med gammel fabron hemma. Dom har skit kul ihop..

Jag leder min 7-månaders kille från lösdriften till stallet och tillbaks de gånger jag behöver ta in dom, vid hovslagar/veterinärbesök och som igår vid chippmärkning och sign.beskrivn. Trots att han inte leds så ofta så går han jättefint och duktigt. Och han är en pärla att hantera när det väl behövs, väldigt enkel att ha att göra med, trots att vi inte "tränar" på en massa saker.
(umgås dock lite varje dag när jag visiterar/mockar/fyller foder/vatten åt dom).

Jag anser att han får tillräckligt med stimulans genom att leva sitt liv som glad och busig ligist på lösdriften med kompisar. Tror inte han har något större behov ännu att komma ut på promenader. Den tiden kommer, senare.

Så mitt svar blir - aldrig:p
(Han är inte avvand ännu, men jag har svårt att tro att jag kommer börja skogspromenera efter avvänjningen)

Senast ändrad:

Våra är inte avvanda än, den ena är 4 och den andra 6 mån. Men de är av sig själv ganska självständiga nu, så när mammorna är på annat håll brukar jag passa på att leda dem några varv i paddocken, mest för att de ska ha känt grimman och att man tar lite i den ibland, bara veta att grimma på betyer följa människa och att lite motstånd betyder stanna, innan de blir för stora och starka.

Jag går aldrig med mina föl, dom får vara föl och umgås och fostras av andra föl och unghästar på lösdrift.

Dom leds in och ut ur hagen tom 4v ålder och transporteras med mamma ca 3ggr/vecka under betäckningssäsong och seminering, totalt kanske 8-10ggr med dru. Nu kommer dom in 2v för avvänjning och får lära sig att äta och stå i egen box över natten men gå i hage med mamman på dagtid i ca 2v. Sen går dom ut på lösdrift fram till 2.5-års ålder. Då kommer dom in ca 2 mån för sadeltämjning, longering, löshoppnin etc

Efter avvänjning Hanteras dom vid verkning, avmasknig, vacc och när dom transporteras mellan sommarbete och vinter lösdrift. Fungerar alldeles utmärkt.

Så skönt att läsa detta! Jag blir alltid lika svettig när jag läser "Hur ofta...." med era föl? Jag har min på lösdrift nu och jag åker dit ut och klappar på henne ibland för att det är kul, men mer gör jag inte. Hon är ju mycket hanterad tidigare, men nu ska hon få vara häst, tänkte jag och har ungefär samma plan som du!

Det räcker bra med ditt föl. :)

Jag brukar gå någon promenad ibland med mina men för det mesta är de bara i hagen. De leds ju till och från hagen så det blir träning ändå. Nu har inte jag några direkt kuperade hagar så jag brukar ta med fölen när jag rider mamman i början så att de får springa lite mer och klättra lite och sådär vid ett närliggande fält med kullar. När de är avvanda blir det mest hagvistelse förutom om jag går bort till ridhuset med dem någon gång ibland (200 m). När de är åringar brukar de få börja följa med som handhäst ut i skogen och lära sig hur man beter sig ute. Samma sak som 2-åring, det underlättar väldigt när man sedan ska rida dem om de redan har lite kondition och är vana att vara med.

Jag tror också att det är bra och ta ut dom i skogen ibland. Personligen tror jag inte på att låta dom vara helt tills man ska rida in dom. Jag tror det är nyttigt med skogs och trafikvana innan man sitter på dom. Men alla är vi olika. Kritiserar inte dom som tror på att bara låta dom vara. Hur gör du när du har dina unghästar som handhästar? Jag försökte nångång för några år sen med att hålla grimskaftet i handen när jag red stoet. Men det kändes som om unghästen skulle dra sönder min hand.

Jag har kapson på unghästen så att repet sitter fäst på ovansidan av nosryggen. Sedan måste ju hästen vara väluppfostrad och inte dra o greja när man leder den vanligt så att den är förberedd. När jag rider med handhäst har jag ett 3-m grimskaft, ingen longerlina eller vanligt grimskaft. Jag försöker hålla grimskaftet som en ögla där jag håller i två tampar, har ett kort grepp och om jag släpper den ena tampen får jag långt grimskaft. Detta fungerar bra om det skulle toka till sig. Sedan gäller det att prata med hästen, se till att den hänger med och så ptrooar man när man saktar av samtidigt som man drar lite i repet. En fördel är om hästen man rider är lugn och går att ridas med enhandsfattning.

Angående skogsvana och trafikvana så kan de lika gärna gå i en skogshage bredvid en trafikerad väg, så lär de sig både att vra i skogen och att inte bry sig om trafiken.
Trots att jag bor vid en tämligen lågtrafikerad väg så har INGEN av mina hästar varit trafikrädd.

Faktum är att de inte behöver så mycket hantering som man kan tro, för att vara lätthanterade. Det viktigaste är att man gör RÄTT när man väl går något.

Mina föl brukar få åka på en utställning på sommaren, sen är 90% av deras uppfostran klar. DÅ kan man ta ut dem ur hagen 2 månader senare och det fungerar lika bra nästa gång man ska leda dem. Före utställningen brukar jag ha haft dem i grimma+grimskaft 3-5 gånger ungefär... Jag kan binda upp mina föl och borsta och verka fötter på dem, utan att ha tränat på det mer än kanske 2 gånger tidigare.

Fast som jag skrev så har jag relativit platta hagar, de är utan träd och inte vid någon väg (mer än den som leder ner till stallet). Så i mitt fall för att kompensera detta tar jag ut unghästarna så de får 'se världen' lite mer än man kanske behöver om man har bilväg nära eller kuperade hagar. Man får ju göra sitt bästa för att hästarna ska få den bästa uppväxten efter de förutsättningar man har.

jag leder till och från hagen. har gjort så sen hon var cirka 3veckor. det tycker jag räcker.

KL
Jag tycker det är kanontrevligt att gå promenad med mina unghästar.
En riktig mysfaktor för min del och dom verkar också upskatta det.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
Svar
15
· Visningar
1 245
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
741
Senast: Lyan
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
4 341
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hovrandsartros