Sv: Hur ofta fodrar ni, 10 frågor.
1.hur ofta fodrar ni?
Var fjärde timme mellan utsläpp och intag. Samt vid intag.
2.med vilket foder?
Hösilage var 4:e h, kraft vid intag.
3.och vilka tider?
Beror på när de går ut/in. Grunden är ut i hage och fodras där kl 08, fodras hage kl 12 och kl 16, in och fodras kl 20.
Men ibland går de ut 05, ibland in 23, men maten serveras ute var fjärde h vintertid.
4.hur ofta får hästarna kraftfoder?
5.hur många gånger/dygn?
1 gång/dygn, vid intag.
6.hur löser ni det som jobbar?
Hästvakt eller automatisk grind.
7.vilka tider tränar ni?
Beror helt på hur jag jobbar etc, kan bli morgon, middag eller kväll beroende på.
8.får hästarna mat före eller efter träning?
De får sin mat på sina vanliga tider, om de skulle fått silage kl 12 och jag ska rida 12.30 får de sitt silage 12 ändå. Får en näve extra kraftfoder som skrammel i krubban när de tas in dagtid etc (dvs förutom insläpp) dock.
Om de skulle ha silage kl 19 och jag tränar 18.30 - 19.30 får de äta i transporten påväg dit och hem.
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål?
Helt irrelevant. Det viktiga är hur många timmar som är UTAN MAT. Man kan ge var 12:e h utan problem, och var femte kan bli för länge emellan.
Jag har som absolut krav av de inte ska stå utan mat mer än MAX 4 h. Då är det max - max. Jag föredrar att de är utan max ett par h.
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box?
Varierar, grunden nu är 8 resp 20, men de kan gå ut 05 och in 23, beror lite på väder, vind och jobb.
1.hur ofta fodrar ni?
Var fjärde timme mellan utsläpp och intag. Samt vid intag.
2.med vilket foder?
Hösilage var 4:e h, kraft vid intag.
3.och vilka tider?
Beror på när de går ut/in. Grunden är ut i hage och fodras där kl 08, fodras hage kl 12 och kl 16, in och fodras kl 20.
Men ibland går de ut 05, ibland in 23, men maten serveras ute var fjärde h vintertid.
4.hur ofta får hästarna kraftfoder?
5.hur många gånger/dygn?
1 gång/dygn, vid intag.
6.hur löser ni det som jobbar?
Hästvakt eller automatisk grind.
7.vilka tider tränar ni?
Beror helt på hur jag jobbar etc, kan bli morgon, middag eller kväll beroende på.
8.får hästarna mat före eller efter träning?
De får sin mat på sina vanliga tider, om de skulle fått silage kl 12 och jag ska rida 12.30 får de sitt silage 12 ändå. Får en näve extra kraftfoder som skrammel i krubban när de tas in dagtid etc (dvs förutom insläpp) dock.
Om de skulle ha silage kl 19 och jag tränar 18.30 - 19.30 får de äta i transporten påväg dit och hem.
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål?
Helt irrelevant. Det viktiga är hur många timmar som är UTAN MAT. Man kan ge var 12:e h utan problem, och var femte kan bli för länge emellan.
Jag har som absolut krav av de inte ska stå utan mat mer än MAX 4 h. Då är det max - max. Jag föredrar att de är utan max ett par h.
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box?
Varierar, grunden nu är 8 resp 20, men de kan gå ut 05 och in 23, beror lite på väder, vind och jobb.