Hur ofta fodrar ni, 10 frågor.

Sv: Hur ofta fodrar ni, 10 frågor.

1.hur ofta fodrar ni?

4 ggr/dag

2.med vilket foder?

Hösilage, kraftfoder (ffa edel avel, krafft sport, irish mash och betfor)

3.och vilka tider?

6, 12, 16, 22

4.hur ofta får hästarna kraftfoder?

2 ggr/dygn

5.hur många gånger/dygn?
6.hur löser ni det som jobbar?

går i skolan så är ofta hemma ganska tidigt, har dock en sån grind med timer, väldigt smidigt. Sambon brukar fodra kväll och/eller natt om inte jag gör det.

7.vilka tider tränar ni?

kvällstid, oftast mellan 18 och 20

8.får hästarna mat före eller efter träning?

före och efter ;)

9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål?

Beror på hur stor mängd mat dom får vid varje tillfälle, mina får mkt mat och har oftast precis ätit upp när jag fodrar nästa mål. Optimalt skulle ju vara typ var 3 - 4:e h men det är ju inte möjligt.

10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box?

Mina hästar går ute mestadels, brukar stå inne 3 - 4 h före träning för att få vila och äta i lugn och ro.

1.hur ofta fodrar ni? Fri tillgång på grovfoder, kraft 2ggr/dag
2.med vilket foder? Hösilage, Pelleterat färdigfoder
3.och vilka tider? Hösilage: fri tillgång både ute och inne, Kraft: 8 och ca 21-22
4.hur ofta får hästarna kraftfoder? Se ovan
5.hur många gånger/dygn? Se ovan
6.hur löser ni det som jobbar? Jag fodrar och släpper ut innan jobbet, Stallägaren fixar med insläpp och kvällsfodring
7.vilka tider tränar ni? Oftast förmiddag, ca. 10-12 någongång
8.får hästarna mat före eller efter träning? Aldrig kraftfoder direkt innan eller efter ansträngning
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? Helst inga (om vi pratar grovfoder) men ett par timmar är väl acceptabelt
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? De går ut vid 8 och in vid 21-22

1.hur ofta fodrar ni? 3 gg
2.med vilket foder? Hö, hösilage och kraftfoder. Kraftfoder får man köpa in själv.
3.och vilka tider? 8-9, lunch, 18-18.30
4.hur ofta får hästarna kraftfoder? Morgon och kväll
5.hur många gånger/dygn? 2 gg
6.hur löser ni det som jobbar? Morgonfodringar vardagar ingår. Resten delar vi hästägare på.
7.vilka tider tränar ni? Tränar ej, pålle är skrittpensionär...
8.får hästarna mat före eller efter träning? Pålle får middag efter pyssel och/eller motion
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? 6 h
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? Ute ca 8-9, in ca 18-18.30

1.hur ofta fodrar ni? Fri tillgång

2.med vilket foder? Hösilage, kraftfoder har alla olika men jag ger havre, betfor, mineral

3.och vilka tider? Som sagt, fri tillgång

4.hur ofta får hästarna kraftfoder? Tiden varierar men oftast mitt på dagen

5.hur många gånger/dygn? En gång

6.hur löser ni det som jobbar? Fodringen sköt av hyresvärden, men eftersom de bara får kraft en gång per dag kan det ju ges när som helst, smidigt!

7.vilka tider tränar ni? Hästarna rids olika tider då alla har olika arbetstider. Jag rider oftast dagtid.

8.får hästarna mat före eller efter träning? Jag ger min betfor efter ridning

9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? Beror ju på hur mycket hö de får varje giva. Men utan stråfoder max 3-4 timmar.

10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? Lösdrift

1.hur ofta fodrar ni?
2.med vilket foder?
3.och vilka tider?
5.hur många gånger/dygn?
7.vilka tider tränar ni?

1. Har fri tillgång i hagen, sen får hon hösilage Em och kväll, sen kraftfoder morgon, Em och kväll.
2. Hösilage, kornkross och betfor
3. Morgon 6- 7.30 em runt 5-6 kväll 22.00
4. 3 gg/dag
5. se ovan
6. jobbar inte, men går i skolan och hon har ju fri tillgång i hagen
7. Rider ofta runt halv 6 efter em, förutom på helgerna, då blir det ridning innan em.
8. Får em innan träning på vardagar
9. Grovfoder så att de står utan grovfoder max 4-5h i sträck, men gärna fri tillgång såklart :)
10. Ut efter frukost så runt 6- 7.30 brukar komma in runt 17.00 sen ut och ridas oftast lr pysslas med.

1.hur ofta fodrar ni?
4 ggr/dygn
2.med vilket foder?
hösilage, lucern
3.och vilka tider?
6.30, 11.00, 16.30, 21.00
3 ggr
5.hur många gånger/dygn?
3 ggr
vi är 13 hyresgäster så vi hjälps åt
7.vilka tider tränar ni?
oftast på fömiddagen
om före: min 2 tim innan, om efter: endast grovfoder direkt annras min 2 tim till kraft.
10 tim
ut 8 och in tidigast 16.30

1.hur ofta fodrar ni? 4 ggr/dygn
2.med vilket foder? Hösilage, Iform pellets, mineral, soja, vitaminer etc
3.och vilka tider?
5.hur många gånger/dygn? Silage+kraft 6.00, silage 9.00, silage+kraft 17.00, silage+kraft 21.00
6.hur löser ni det som jobbar? Får silage så det räcker gott under dagen i hagen, alltid kvar lite vid intag.
7.vilka tider tränar ni? Olika tider, beroende på jobb.
8.får hästarna mat före eller efter träning? Aldrig kraftfoder direkt (-timme) innan jobb. Har i princip fri tillgång till hö
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? Beror på hur lång tid hästen får stå utan nåt att tugga på. Med halm och/eller stora högivor kan det gå upp emot 8-9 h mellan givorna, men de kan stå och tugga största delen av tiden.
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? Ut vid 8-9.00, in 15-18 beroende på väder.

Senast ändrad av en moderator:

1.hur ofta fodrar ni?
3-4 ggr/dygn

2.med vilket foder?
morgon: kraftfoder + hö.
lunch: hö.
(em: hö.)
kväll: kraftfoder + hö.

3.och vilka tider?
morgon: ca kl 6-8.
lunch: ca kl 12-13.
em: ca kl 16-17.
kväll: ca kl 18-20.

2 ggr/dag

5.hur många gånger/dygn?
det är väl samma fråga som ovan? iaf, 2 ggr/dag.

jag jobbar skift så jag brukar vara den som lunchfodrar samt em de dagar jag kan. annars brukar ägarens (till stallet) man sköta detta.

7.vilka tider tränar ni?
lite olika, men nog mest på em vardagar och fm på helger.

före brukar dom få en tuss hö, efteråt får dom ngn morot eller äpple samt ev lite hö.

hm.. vet inte riktigt faktiskt :crazy:

utsläpp ca 7.30, insläpp mellan 16-18. (just nu)

Jag får väl ta och svara på mitt eget då:)

1.hur ofta fodrar ni?
3gånger/dag men ska försöka öka fodringstillfällena så mkt jag hinner med nästa vinter när jag har hästarna utanför huset.

2.med vilket foder?
Hösilage

3.och vilka tider?
antingen ca kl 08:00, 14:00 och 20:00
eller 10:00, 16:00 och 22:00 beror på om jag jobbar natt eller inte jag tänker att bara det inte blir längre än 12 timmar mellan kvällsmaten och morgonmaten.

unghästarna har fri tillgång.

unghästarna får kraftfoder på morgonen.

5.hur många gånger/dygn?
bara 1 gång/dag nu innan fick de 2 gånger/dag men nu är det så lite som de får.

det funkar som jag skrev ovan.

7.vilka tider tränar ni?
ofast på em .

jag brukar ge lite hösilage medans jag borstar

max 12 timmar blir det ju mellan kvällsmaten och morgonen men eftersom de äter några timmar av den maten de får på kvällen så blir de ju färre timmar.

de står ute.

OBS EN TILLÄGGSFRÅGA...
tror ni att det är dåligt att man gör som så att man ge lite mat då och då till hästarna alltså att man mäter upp hur mkt de ska ha på dagen sen går man ut och slänger ut lite i taget när man har tid ibland kan de ju bli så att det bara blir 3 gånger/dagen andra dagar blir det kanske 10gånger om dagen kan det vara skadligt för magen om magsyran och så inte vet när den ska starta?

1.hur ofta fodrar ni? 5 ggr/dag

2.med vilket foder? torrt hösilage

3.och vilka tider? ca 7 frukost inne, 11 lunch i hagen, 15-16 mellanmål i hagen, 18-19 insläppsmat ges antingen ute eller inne beroende på vad vi ska göra och om vi hunnit göra i ordning boxarna och 20-21 kvällsmat inne

4.hur ofta får hästarna kraftfoder? varje dag

5.hur många gånger/dygn? 1 gång

6.hur löser ni det som jobbar? stallet ger allt utom givan kl 18 och kraften

7.vilka tider tränar ni? oftast vid 19

8.får hästarna mat före eller efter träning? både och, har det gått ett par timmar sedan fodring så får de lite grovfoder före träningen, annars inte. Efter träningen är det oftast dags för kvällsmat, då får de äta lite ensilage först och så får de sin kraft efter det. Om vi rider på dagen så får de oftast gå ut igen och då får de sin kraft mitt i insläppsmaten när vi tar in dem på eftermiddagen.

9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? det beror ju på hur mycket de får, jag tycker att det max ska vara tre -fyra timmar mellan att de slutar äta och att de får nästa mål

10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? ut vid 8 och in tar stallet vid 15-16 (vinter/sommartider om jag fattat det rätt), vi tar in själva vid 18-19.

OBS EN TILLÄGGSFRÅGA...
tror ni att det är dåligt att man gör som så att man ge lite mat då och då till hästarna alltså att man mäter upp hur mkt de ska ha på dagen sen går man ut och slänger ut lite i taget när man har tid ibland kan de ju bli så att det bara blir 3 gånger/dagen andra dagar blir det kanske 10gånger om dagen kan det vara skadligt för magen om magsyran och så inte vet när den ska starta?

Ja, men jag tror att det skadliga ligger i den stress det innebär för hästarna att det inte blir några rutiner.

Hästarnas magsyra funkar inte som vår, den produceras hela tiden. Däremot så neutraliseras den lite av saliven som stimuleras av tuggandet, så för lite tuggande ger för sur mage som kan ställa till det så som du var inne på.

Länk till ett examensarbete om krubbitning där man kan läsa om hur magen funkar :

http://ex-epsilon.slu.se/archive/00001663/01/Studentarbete_130.pdf

Det är viktigt att man tillfredsställer tuggbehovet vid varje utfodringstillfälle, så hästen känner sig nöjd, dvs den är mätt och har tuggat tillräckligt antal gånger. Men magsäcken är ju relativt liten på en häst så jag tror inte det behöver vara en jättegiva, bara hästen tuggar varje strå ordentligt och inte proppar i sig en massa med varje tugga.

Var på en foderföreläsning hos min vet i helgen och de hade väl inget riktigt svar på vad som var tillräckligt, men 1/2 kg tyckte en av dem var tillräckligt för mina islandshästar. Kanske en storhäst vill ha mer? Tror att man får titta på om hästen (individen alltså) verkar nöjd med sina givor.

Jag har islandshästar och tycker inte att lösningen är fri tillgång i betydelsen obegränsad tillgång eftersom de tar hela munnen full och trycker i sig mycket mer än om de får gå och plocka strå efter strå.

När vi inte hade tillgång till gräshage i somras så spred jag ut grovfoder i en stor ring över i stort sett hela deras hage (kanske 30X30) och de var nöjda med att strosa runt och plocka i sig (inte en enda gång att de "gjorde" något i närheten av ringen :love:. Jag gör så nu med när jag har möjlighet att fodra själv i hagen eftersom det tar längre tid för dem och de får äta på ett naturligare sätt när de inte har allt i en enda stor hög. Hästarna verkar mer nöjda när jag gör så, ofta finns lite kvar i hagen när nästa fodring börjar vilket det inte alls gör när de får som vanligt i en hög.

Ooops, det blev långt (som vanligt :grin: ) hoppas du orkade läsa, men jag tycker också att detta är jätteintressant!

1.hur ofta fodrar ni?2 ggr/dag +fri tillgång av hö
2.med vilket foder?Krafft grund, mineraler, hö
3.och vilka tider?Kraftfoder morgon (6-9) och kväll (18-22)
4.hur ofta får hästarna kraftfoder?2 ggr/dag
5.hur många gånger/dygn?2 ggr
6.hur löser ni det som jobbar?Fri tillgång av hö ute och inne
7.vilka tider tränar ni?varierar
8.får hästarna mat före eller efter träning?hö äter de ju kontinuerligt, men krafftfoder ges efter träning om vi tränar på kvällen
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål?Tycker att de i möjligaste mån ska ha tillgång till grovfoder hela tiden, annars 2-3 timmar
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box?När de är uppstallade, ut mellan 6-9, in mellan 18-22, tider beror på vädret

1.hur ofta fodrar ni?
3ggr/dag
2.med vilket foder?
hö, sen e de olika har 5 hästar...
3.och vilka tider?
08.00, 15.00 och 22.00
2 av dom får 2 ggr/ dag och resten får 1g/dag
5.hur många gånger/dygn?
se ovan
e arbetslös just nu pga flytt, men annars så har alltid syrran slutat kl 15..
7.vilka tider tränar ni?
olika, men iaf när dom inte äter
inget...eller dom får på sina mattider och jag rider inte då..
de e ju rekomenderat att inte överstiga 12h har jag för mej, men vi har 10h som max.
lösdrift

1. hur ofta fodrar ni? 2 g/dag
2. med vilket foder? hö(rundbal)
3. och vilka tider? fri tillgång
4. hur ofta får hästarna kraftfoder? varje dag morgon och kväll
5. hur löser ni det som jobbar? tar had om henne själv, när jag inte kan
tar pappa hand om henne
6. vilka tider tränar ni? har tagit en liten paus med min lilla flicka men tränar ett arabsto.
mellan 18-21 på vardagarna, på helgerna nån gång under dagen
7. får hästarna mat före eller efter träning?efter (krafftfoder)
8. hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? --
9. vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? ute dygnet runt

1.hur ofta fodrar ni?
4 gånger per dag
2.med vilket foder?
Hö, Kraft groov 125, Lucern, Betfor och Mineraler
3.och vilka tider?
07,12,16,20
Morgon och kväll
5.hur många gånger/dygn?
Ovan
Vi har ett pass per dag i stallet.
7.vilka tider tränar ni?
Olika
Olika
.....
Ut vid 07 och in vid 20

1.hur ofta fodrar ni?
När jag kan, försöker ge 3 gr/dag, men annars 2 gr/dag

2.med vilket foder?
Ensilage

3.och vilka tider?
Frukost 7:00-8:00 Middag ca 13:00 Kvällsmat ca 17:00 ibland senare

3 gr/dag när jag kan, annars 2 gr/dag

5.hur många gånger/dygn?
se ovan

om jag jobbar blir det bara 2 gr/dag

7.vilka tider tränar ni?
oftast på eftermiddagen eller kvällen

efter, men ibland får han lite ensilage innan

max 6-8 (när dom får 2gr/dag blir det 8 h, men höt brukar inte vara uppätet förrens vid 12- tiden, ibland längre in på dagen)

när jag stallar in Affe (vilket jag gjorde några veckor förra året) togs han in vid 17:00 vid träning och vid 21-22 vid vila.

OBS EN TILLÄGGSFRÅGA...
[/QUOTE]

jag fodrar alltid grovfodret efter kraften så inte det stör hästens mentala mätthet, att dom får äta den tiden dom behöver. om jag hade lagt ut små högivor ca 10gr/dagen hade dom antagligen stått uppe vid grinden hela tiden i jakt på mer då givan hade varit så liten,(mentala mättnaden) eller struntat i höt, för dom står gärna och slappa och solar mellan måltiderna

hm.. de blev lite kluddigt, hoppas ni förstår

1.hur ofta fodrar ni? 3 gr/dag
2.med vilket foder? Hö, havre +betfor på kvällen samt mineraler
3.och vilka tider? 6.30 15 19.30
4.hur ofta får hästarna kraftfoder? 3 gr/dag
5.hur många gånger/dygn? se ovan
6.hur löser ni det som jobbar? står i inackoderingsstall där fodring ingår
7.vilka tider tränar ni? Efter kl 16 pga jobb vardagar, helger allt mellan 13-17
8.får hästarna mat före eller efter träning? Lite innan, hästar kan väl få håll?
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? Ut ca 8 in 15

1.hur ofta fodrar ni? 3ggr/dygn

2.med vilket foder? höslilage, lucern, kafft groov 125

3.och vilka tider? Morgon vid 07.30, eftermiddag 17.00, kväll vid 20.30-21.30

4.hur ofta får hästarna kraftfoder? 2ggr/dag
5.hur många gånger/dygn?

6.hur löser ni det som jobbar? ger mycket hö på morgonen ute i hagen. Och eftermiddagshö direkt efter jobbet.

7.vilka tider tränar ni? brukar bli vid kl 19.00 ungefär +/- ½timme

8.får hästarna mat före eller efter träning? Blir ju både också då de får eftermiddagshöet före o kvällsmaten efter

9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? Beror ju på hur mycket de får varje giva.

10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? vid 07.30 lite senare på helgerna

1.hur ofta fodrar ni?
3 gånger om dagen

2.med vilket foder?
2 gånger kraftfoder och 3 gånger hö
3.och vilka tider?
05,30-09,00 11,00-17,00 18,00-22,30

2 gånger om dygnet

5.hur många gånger/dygn?
2

Vi sköter det kollektivt

7.vilka tider tränar ni?
Hela dagen, beror på när jag jobbar

efter

Hmmm... ingen aning

ut 05,30-9,00 in 18,00-22,30 beror på vem som har in och utsläppp:crazy:

jag menar med tanke på allt det här om magsår osv.
hörde även att hästarna helst inte skall motionera på tom mage då magvätskan kan "skvalpa" upp och fräta i magen. enkelt förklarat

1.hur ofta fodrar ni? 6 ggr/dag
2.med vilket foder? hösilage, havre, betfor, krafft, lusern
3.och vilka tider? 6, 10, 13, 16, 19 & 21
4.hur ofta får hästarna kraftfoder? morgon och kväll, samt efter ridtur
5.hur många gånger/dygn? 2-3
6.hur löser ni det som jobbar? vi är 4 st i stallet som hjälps åt. själv jobbar jag väldigt oregelbundet, och en annan är arbetslös så det är alltid folk där vid de olika fodringarna.
7.vilka tider tränar ni? väääääldigt olika!! Allt från morgon till kväll.
8.får hästarna mat före eller efter träning? Alla i stallet utom jag ger kraftfoder före träning. Jag ger efteråt.
9.hur många timmar tycker ni är max mellan varje mål? för våra hästar som får mindre mat men oftare så max 4-5 timmar.
10.vilka tider släpps hästarna ut och in OM de står på box? Såhär års kommer dom ut vid 6-7 tiden och in vid 19 tiden. När det blir ljusare och varmare är dom ute längre.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 066
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 741
Hästvård Ska försöka sammanfatta kort. Min welsh hade en kolikkänning i maj. Vi hade varit ute och betat gräs 10 min och sen fick hon stå i boxen...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 221
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 994

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka