Hur ofta får...

Aliil

Trådstartare
tiken få valpar? Finns det någon sådan bestämmelse? Eller kan man ta valpar på varje löp:crazy:

Sv: Hur ofta får...

Det är reglerat i djurskyddsbestämmelserna samt i SKKs riktlinjer.

Tror man får ta valpar två löp på raken men att det sen måste vara en längre "viloperiod".

Ok. Då vet jag. Vet inte om ägaren reggae denna kull. Vet att hon har tagit tidigare kullar utan att regga dem.

Från jordbruksverket:
En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull.

Ok. 12 månader har det inte gott utan 7 om jag inte missminer mig (max8). Så får se om hon tar en ny kull efter den.

I så fall får du anmäla till länsstyrelsen. Det är djurskyddslagen som säger det line_n kopierade in.

Det tänker jag göra. Tycker bara synd om tiken då hon bliv stressad av att ha valpar. Ingen hund jag hade tagit en andra kull på iaf. Och detta är minst tredje:( Dock har det gått mer än ett år mellan 1 och 2.

Har för mig att har det gått mer än ett år mellan kull 1 och 2... börjar räkningen om så att säga.. med andra ord:
Kull 1 - 12mån+ - kull2 - 7mån + - kull 3. borde vara okej enligt vad jag kan få ut av det som line_n länkade.
Sen kan man alltid diskutera val av avelshund men men...
Är du osäker ta kontakt med länstyrelsen så får dom utreda det hela..

Ok. Då vet jag. Vet inte om ägaren reggae denna kull. Vet att hon har tagit tidigare kullar utan att regga dem.

Spelar ingen roll om kullen reggas eller inte. Max 5 kullar totalt för en tik men jag känner ingen uppfödare som tar mer än tre, de flesta tar 2.

Spelar ingen roll om kullen reggas eller inte. Max 5 kullar totalt för en tik men jag känner ingen uppfödare som tar mer än tre, de flesta tar 2.

Egentligen kl, men vill ändå ha med det du skrev :D

Jag såg för nån dag sedan en tik som är 5 år, som nu har fått sin femte kull. Men tiken har haft 3 ägare. Men alla kullar är reggade..
Så sorgligt när man förstår det handlar om pengar, i alla fall i detta fallet.

Tiken har haft två kullar inom samma år, sen nästa efter ett år och 2 dagar. Så visst har tiken fått vilat sitt år, men sen börjar då jag fundera hur man vågar para så tätt. Tänk om tiken fått 3 dagar tidigare, eller har man bluffat för komma på rätt sida om det där viloåret..

Det blev ju en hel diskussion om det där på fejjan. En kennel fick regförbud i ett helt år för att de medvetet parade så tätt och tiken fick valparna en vecka för tidigt p.g.a. omständigheterna (tiken löpte tidigare än beräknat och fick valparna tidigare).

Tydligen hade folk sagt till dem att flytta datumet på valparna men icke, de reggade rätt datum och fick en känga i rumpan av SKK.

Deras resonemang var att SKK borde ju se att de skötte sig för övrigt och ett snedsteg inte är hela världen så de valde att para. AK hade tydligen andra tankar om det!

Tycker inte att det var mer än rätt av SSK. Om man inte kan vänta ett löp till, så (tycker jag) att det bara visar att man är mer intresserad av att få valpar än om tikens välmående. Så tråkigt att det ska finnas såna människor.

Egentligen kl, men vill ändå ha med det du skrev :D

Jag såg för nån dag sedan en tik som är 5 år, som nu har fått sin femte kull. Men tiken har haft 3 ägare. Men alla kullar är reggade..
Så sorgligt när man förstår det handlar om pengar, i alla fall i detta fallet.

Tiken har haft två kullar inom samma år, sen nästa efter ett år och 2 dagar. Så visst har tiken fått vilat sitt år, men sen börjar då jag fundera hur man vågar para så tätt. Tänk om tiken fått 3 dagar tidigare, eller har man bluffat för komma på rätt sida om det där viloåret..

Men är det inte ett år innan den paras igen? Inte innan födseln? Eller?

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 398
Senast: ildiko
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
770
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 161
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar