Hur ofta får era hästar tappskor?

Sv: Hur ofta får era hästar tappskor?

Min häst hade alltid tappskor förut :mad: , gick typ 1-2 veckor efter skoning så tappade han. Nu har jag en ny hovslagare sen 4 mån tillbaka och han har inte haft en enda tappis :banana:

fälttävlansnörd skrev:
Jag drar mitt strå till stacken genom att sköta hovarna noggrant så att de bibehåller en hög kvalité.

Hur sköter du din hästs hovar?

jämt :crazy: nästan en varje vecka. Han har i grunden bra hovar, men lever fan rent ut sagt i hagen, har under sommaren gått i en stor hage med både stock o sten o det underlättade inte direkt, alla tappskor har gjort att han trasat sönder hovarna ganska mkt o nu äör det svårt att få skorna att fästa riktigt bra o det räcker en liten repa för att skorna ska flyga. Det är en stor unghäst som inte har riktig koll på sin kropp, så förhoppningsvis blir det bättre när han blir äldre.

hovis skrev:
Det finns två sätt att sko på, det ena kallas för tappskogaranti påspikning och det andra fysiologisk skoning.

Precis, och jag tycker inte att hovslagarna ska lämna tappskogaranti och sedan sko hästen på ett långsiktigt destruktivt sätt för att slippa undan garantin. Det är bättre att man tar minst självkostnadspris för tappskor (100-200 inkl moms + resa?).

Jag har sett ett par exemplar av "tappskogaranti påspikning" och det är tråkigt att se (citat "Nu ska ni se att den sitter." efter att ha vikt in trakterna helt innanför hovväggen och 8 söm långt upp mot kronranden..... ). Men det var en "självlärd" hovslagare, som uppenbarligen lärt sig hur man undviker tappskor men missat att de flesta vill ha hållbarhet för hästen, egentligen.....

Jag tror vi har haft en tappsko på våra 7 år tillsammans o då berodde det på att hon råkade ställa sig på en liiiten liten kant på skon som stack ut under hoven och drog av sig den...

Det finns speciella "boots" eller liknande, perfekt för någon som ibland får tappsko. kostar 2000kr ungefär, men motsvarar 3-4 skoningar. Garanti 6 mån! Perfekt att ha hemma ifall hästen får för sig att tappa skon ;)

Att byta hovslagare är inte det mest lysande kanske. Vet hästar som varit rent för trångskodda och sedan bytt till en riktig hovslagare och fått sin första tappsko. Ägaren skyller på hovslagaren som försökt få rätt på hovarna och breddat skon en aning i taget.

Många hovslagare vill inte komma och sätta dit skorna igen, ja det finns hästägare som inte lägger ner tid och lär sig hur man sätter dit en tappsko:angel:

Så innan man hänger hovslagaren bör man prata igenom det med hovslagaren ordentligt, boots av något slag i hagen tex kan vara lösningen.

Tappskor får man så är det, är det ett stort problem? Ta reda på varför och hur man kan lösa det utan att ge hästen taskiga fötter.

bita1 skrev:
Tappskor får man så är det, är det ett stort problem?

Nej det tycker jag inte. Jag är mer förvånad över dom som blir förundrade över att sätter man på hästen ngt onaturligt så är det ganska naturligt att den oxå kan "tappa" det.

Har aldrig hört ngn gnälla över att hästen tappat ryttaren vilket är mer vanligt i dag än tappskor.

Vad beror det på???:angel:

Ser till att hoven är kratsad innan de går ut i hagen, så att naturen får göra sitt, håller fräscht och rel. torrt i boxarna. Låter aldrig lera torka på hoven, spolar av varje dag i och utanpå, oljar utsidan två gånger per dag och inuti med två-tre dagars mellanrum, lite beroende på hur hovarna ser ut.

Var det bara en nyfiken undran eller något annat?

Min gubbe har varit tappskokung. Tappade minst en sko i månaden, efter 4 veckor började det skramla om fötterna.
Rekordet är 3 tappskor på 1½ vecka, samma hov!:eek:
Tappade skorna i hagen, under ridtur och i boxen.
Nu på gamla dar tappar han bara EN om året, senast augusti 2005, givitvis 2 dagar INNAN hovisen skulle komma, och dessutom sin dyra ringsko (a´400 kr st)...

min får inte tappskor så ofta det har hänt typ 3ggr...sist så var det i söndags och då hade hon tappad en baksko när min medryttare var i stallet och som tur var hade jag ett gäng gamla dojier i hennes garderob så då var det bara att gräva fram sina kunskaper från skolan och sätta dit skon så man kunde rida lektion på tisdagen...:)

Mina hästar trångskos INTE!! Verkligen inte, har ordentliga utlägg, och har växt en stl i skor sen jag fick dom pga deras hovar fick chans att växa rätt.

Japp. Han tog 1200 kr för nya ringskor fram, vanliga skor bak, sulorna köpte jag själv på Granngården (a´62kr/paret). För att borra 2 broddhål extra per sko tog han 80 kr = 1280 kr för skoning.:eek:
Nu har jag bytt till en annan hovis som skor bättre och är billigare.:love:

Jag har inga problem med tappskor, dom få gånger det händer så finns det en orsak. Min "lilla pålle" har nog lite problem med att hålla reda på sina ben ibland. Eller också så skyller jag på hovis:rofl: :rofl: :rofl:

Under första sommaren jag hade min nuvarande häst tappade han ofta skon, under en period säkert varannan vecka (min plånbok led kan jag intyga). Hästen var ny och likaså hovisen. Jag minns en kommentar hovslagarn kläckte ur sig efter att han varit ock slagit på ytterligare en tappad sko: "Ja, vi får ju hoppas att den sitter nu, annars tror ni kanske att det är mig det är fel på..." :o
Ja, lite funderade vi ju lite på det, eftersom hästen också tappade på olika ben och det fanns som ingen annan förklaring. Men så "kom hovis på" att slå på en storlek mindre (skorna stack helt enkelt ut för långt och Armani, klumpig som han är, lyckades alltid träffa av "påväxt-delen" på ett eller annat sätt) och nu sitter de som smäck! En tappsko på sommaren/höst (med leran o allt) som värst. Sitter överlag bättre i på vintern också :)

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna