Hur ofta får era hästar tappskor?

Sv: Hur ofta får era hästar tappskor?

Min häst har tappat en sko EN gång så länge jag haft henne. Vet ej orsaken. Skon försvann ute i hagen.

T har haft någon enstaka tappsko varje sommar under alla år vi har haft henne. Nu är hon hos fodervärd och har annan hovis, vet ej om det påverkat. N har haft en tappsko i sommar, vi får se hur det blir fortsättningsvis, det är första sommaren vi har henne.

Tack för alla svar. Det verkar som om hästar med bra hovkvalité väldigt sällan får tappskor alltså..

Tappsko ca 1 varannan skoperiod och häst!

Topp 2 anledningar:
1. Lera i hagen suger upp skon.
2. Trampar på stenrösen
Mer sällan vid ridning/körning händer dock någon gång om året.

Innan man lärt sig en hästs hovar så kan det vara oftare än så, det kan bli lite för mycket traktstöd så att de trampar av sig skorna, beroende på hur de rör sig.

Men det är ett medvetet val, jag skor hästarna helst med bra utlägg, bra traktstöd och helst med bara 3 söm i varje sida för att inte låsa hoven bakom mitten.

Det går att via dålig skoning minimera risken för tappskor (vik in trakter och trångsko, sedan spika söm i alla hål), tyvärr gör en del mindre nogräknade hovisar det just för att kunderna (och de själva) inte vill ha tappskor. Men det är klart negativt för hovens utveckling på sikt!

Hellre en tappsko för mycket än en häst som blir invalid, utan hovar ingen häst, som det heter.

*kl*

Jag har inte haft tappskor på mina sen jag började ha boots på i hagen. Däremot går det åt mycket boots... Särskilt på vintern med broddar och sulor i.
Jag tror att det är för att hon inte är så gammal och koordinerad i kombination med att hon busar mycket.

Askja har haft en tappsko på 3½ år, i hagen på vintern.

Heulwen skrev:
Tack för alla svar. Det verkar som om hästar med bra hovkvalité väldigt sällan får tappskor alltså..

Vilket jag tycker är skitsnack. Det är helt normalt att en häst tappar en sko då och då. Korrelationen till hovkvalitet är svag.

Tyvärr kan man som hovslagare aktivt sko en häst för att INTE tappa skorna, men det är inte hållbar skoning.

Självklart är inte det skitsnack. En häst med dålig hovkvalite har ju mkt sämre "håll" för sömmarna, tex som min kompis häst, det är som att spika i smör....

Hon har samma hovslagare som jag har...

Jag skrev "svag korrelation". Med det menar jag att hovkvalitet inte är avgörande, men visst har det betydelse. Metod vid skoning är viktigare och det är inte att föredra skoning som ger minimalt med tappskor.

Min häst får sällan tappskor, när hon får det så beror det på att hon nött av tåkappan så skon lossnar. Alltid bak.

Två har hon fått under hela 2006, det var för att hon hängt upp sig i en rot i hagen, dragit skon snett och plopp så var den av.

Under det knappa 1,5 år som jag hade min häst hände det bara en enda gång. Då hade han fastnat i något eftersom en del av hoven var uppskuren.

Ser alltid till att ha ordentligt utlägg så 4-5 ggr per år skulle jag tro. Vanligen när det är lerigt ute och samband med bus och räjsande i hagen.

mvh Eva

min ena har tappat någn gång i hagen... men annars brukar skorna sitta kvar väldigt bra tycker jag

Enda gången min arabkille har tappsko är när han har snösulor, hände nog 2 gånger i vintras.

Jättesällan på båda. Men jag är å andra sidan jättekinkig och det vet hovslagaren. Så jobbet är alltid perfekt utfört. Jag drar mitt strå till stacken genom att sköta hovarna noggrant så att de bibehåller en hög kvalité.

Min har inte fått det hittils.

Antar att det har med hans braaiga hovkvalité å göra :angel:

sjoberga skrev:
Jag skrev "svag korrelation". Med det menar jag att hovkvalitet inte är avgörande, men visst har det betydelse. Metod vid skoning är viktigare och det är inte att föredra skoning som ger minimalt med tappskor.

Måste helt hålla med dig! Hovkvalitet har kanske betydelse men är absolut ingen avgörande faktor.

Min häst har t ex kanonhovar, MEN hade förut mellan en tappsko i veckan till minst en varje skoperiod. :(

Jag provade olika hovslagare och fick lite varierande resultat, men fortfarande för mycket tappskor. Hade boots på och fick betydligt färre. Slutsatsen då var alltså att det berodde mest på hästen. Som är mycket för att bralla och busa i hagen, drar bock-galopprepor och har ett stort och yvigt rörelsemönster. Och ffa så lyfter han fel fot först när han vänder runt.

Men sen bytte vi hovis igen. Och nu har jag haft EN tappsko på två år. :) . En helt otrolig förbättring alltså! Och här vill jag kommentera det med METOD vid skoning. Min häst är absolut inte trångskodd, eller skodd med mindre utlägg än de andra hästarna. Däremot har jag en otroligt noggrann hovis :love: , som passar in skorna perfekt! Vilket jag tror är helt avgörande för att min häst nu har minimalt med tappskor, fast han idag går utan boots och är precis samma klantpelle som tidigare.

*knapp lån*

Jag har för mig att det är en hel drös med faktorer som är av betydelse för tappsko eller inte tappsko typ, miljö,underlag,årstid,hantering (tänker då främst på konstant ändande i flock,hagar,in/utsläppsordning), foder,daglig skötsel av hovvården, beslag, utrustning samt ryttaren.

Sedan inte att förglömma den stora boven i dramat, hovisen.

Det finns två sätt att sko på, det ena kallas för tappskogaranti påspikning och det andra fysiologisk skoning.

Tyvärr är det inte bara tappskor vissa hästar råkar ut för utan även tappad utrustning,tappad ledare och tappad ryttare.;)

Naturligtvis är även detta hovisens fel.:rofl:

Prova flapskorna!

Hade det på mitt fullblod i början innan hovkvalitén blev bättre. Dom var guld värda! Jag kunde rida utan avbrott hela tiden och pålles fötter fick vila från ständiga tappskor!

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna