Hur ofta får era hästar tappskor?

Sv: Hur ofta får era hästar tappskor?

Min får aldrig tappskor. Inte ens om hon går över tiden. Antar att bra hovkvalite´spelar stor roll.

Min pålle har haft 2 tappskor så länge jag ägt honom ( 6år), den senaste nu för några dagar sedan....men de va mer i samband med att han fick fång och hovarna hade växt som fan rent ur sagt på bara 2 veckor....

förut fick hästen alltid tappskor, var riktigt besvärligt, men sedan jag bytt hovslagare så har han inte fått en enda. så jag antar att orsaken har varit dålig hovslagare.

Våra får i princip aldrig tappskor med nuvarande hovis. Annat var det förut då man kunde få tappsko efter bara nån vecka. Då klarade sig aldrig alla hästarna mellan hovis besök var 7e vecka. Nu kan det möjligen ske på vintern när det är både sulor o broddar...

Får någon tappsko på hästen ibland, mestadels på sommaren.
Då går mina två ensamma på betet så när man är ute med ponnyn så motionerar han sig själv och då kan han "bromsa" loss någon sko ibland..
Handhavande fel(eller hovhavande. ;)) och varken hovkvaliteé eller hovis..

:)

Fick en tappsko för första gången nu i veckan på nuvarande pålle. Dock misstänker jag att den flög av när pållan busade runt som hon gjorde hej vilt häromdan då det var ganska lerigt efter regnet. Hon har fina hovar och en duktig hovis, så aldrig några tappskor annars:)

Däremot hade jag ett fullblod som fick skos var fjärde vecka med aluminiumskor för att de skulle sitta kvar:smirk: Inget roligt för plånboken det! Och där var det ofta tappskor...

Besten har satt ett par skor sedan vi fick ny hovslagare i vintras, men det var i början och nu går det bättre. Orsaken är troligen att hon trampat av sig skon.

Mixen har inte haft en enda tappsko sedan vi köpte honom för ett år sedan.

Immer

Min häst får tappsko var 7:e vecka, om jag glömt ringa hovslagaren. Dvs han tar av dem själv om matte inte fixar pedikyr var 6:e vecka.

Inte haft någon tappsko sen jag fick min häst för ett år sen och då skos han bara var åttonde vecka.

En annan häst jag brukar sen ett år tillbaka har tappat minst en sko mellan varje skoning.

IC'n - en tappsko på 4 år.
Fbl'et - tappskor om man tullar på skoperioden,men klara 5-7 veckor galant
de övriga 3 är oskodda än..

Mycket sällan faktiskt. Händer det så är det om det gått för långt mellan skoningarna.

Min häst får det ganska ofta.
Han trampar av framskorna med bak.

Sist klarade han sig en månad.

Nu får han inga nya skor förrens senare då han faktiskt går hur bra som helst utan skor

Nån gång per år och då är det oftast mot slutet av skoperioden och involverar ett lerhål.

När hästen var 3-4 år och var lite okoordinerad under sina växtspurter så hände det lite oftare (och då trampade hon av sina egna framskor).

Nästan aldrig. Endast om det är jättelerigt, han har snösulor och lyckas kliva på sig själv.
Duktig hovis+bra foder=bra hovar=ingen tappsko....

Mitt sto har tappat en fram sko en gång och en baksko en gång. På nästan 4 år. Hon tappar så gott som aldrig skor även om hon går över tiden.
Valacken däremot är mkt dyr i drift när det gäller skor. :crazy:
5 veckor är jag överlycklig om han kan ha kvar skorna.
Han sliter nåt så otroligt på dom. Han tappar skor hit och dit alltid bak, han sliter ut dom så dom antingen ramlar av eller böjer sig och går av vid tån. :crazy:.

2-3 gånger om året, framför allt när det är lerigt. Hon tar ingen hänsyn till vädret, hon busar på lika mycket hela tiden. ;)

Ganska dåliga hovar har hon visserligen, men en väldigt skicklig hovslagare kompenserar det ganska bra ändå. :)

Medryttarpållen trampade av sig minst en sko per skoperiod när jag började rida honom. Numera händer det i stort sett aldrig - de senaste tre åren har han haft två tappskor; en trampade han loss när han snubblade i en djup snödriva, och en blev kvar i ett bottenlöst lerhål i skogen.

Känner mig ofta som världens sämsta ryttare, men nåt måste jag ju iallafall göra rätt eftersom han har fått så mycket bättre balans. :)

I normala fall ungefär 2-3 tappskor på hösten resp. våren. Vintern nästan aldrig, och i så fall har det berott på för långt mellan skoningarna. Det är alltid fram hon tappar, bak har hon haft EN tappsko på de 5,5 år jag känt henne.
Måste sko med MAX 6 veckors intervaller för det är då dojjorna börjar flyga kors och tvärs.

Sommaren - mest tappskor. Dock har jag aldrig upplevt något så gräsligt som denna sommar:crazy: . Vet inte om det berott på torkan eller om min häst går och smider planer på hur hon fortast möjligt på bästa sätt ska plocka av sig framskorna. Kanske ber hon polarna om hjälp också, vad vet jag. Men jag har faktiskt slutat räkna.Kan det vara 10? Fler?. Vet att jag träffat hovis oftare denna sommar än vad jag har träffat tex. min mamma. Och vi ses ganska ofta. Tror att hovis varit ute varannan vecka under sommarbetet( dom har gått ute sen i maj och går fortfarande kvar på betet), men ibland har vi setts varje vecka. Nog för att han är trevlig men...:smirk:
Jag ger honom dricks för att jag är rädd att han ska säga upp oss snart :smirk: " Hej hej det är jag igen, guess what??".
Stackarn har provat mycket för att få skorna att sitta. "Vanlig söm", tunnare söm, tåkappor, sidokappor, verkat lite annat än vanligt ....Han har stått och slipat och grejat för att få till skorna så hon inte ska dra av dom, men nehej..
Tror hon trampar av sig med bak och även sidleds. En del skor ligger nog också väl begravda i leran som blitt på vissa ställen i hagen nu efter allt regn.

I går blev hon skodd igen, efter att ha tappat BÅDA fram, samma dag:devil: . Hovarna rätt trasiga så vi får se hur länge dom sitter denna gång, svårt att få dit skorna. Bakhovarna är rejält nerkortade för att hon inte ska trampa av. Och så ska vi nu sko var 4:vecka.
Tappar hon nu så ska vi prova flapskor.
Annars är det bara att längta till installning, brukar inte tappa så mkt som sagt resten av året när hon inte går ute dygnet runt.

Tro mig, jag har mer än en gång önskat man kunde köpa nya framfötter på ICA eller postorder och byta ut dom hon har :p , men fram till att forskning och utveckling gått så långt att det är möjligt så tackar jag gudarna för att det finns gympaskor att sätta på:banana: .

Och nej, pålla kan inte gå barfota.
Plattfotad, ömfotad fullblodsflicka som normalt även har sulor fram. Det har vi dock skippat nu eftersom tappskorisken ökar med såna.

Förra sommaren hade hon 2 tappskor på betet och då hade hon sulor på sig. Denna sommar är konstig:confused:

Senast ändrad:

Häst nr 1 har under 10 års tid haft 2 tappskor. Tror att han hade fastnat i något ena gången och andra gången hade han gått över tiden. Häst nummer 2 kan jag inte minnas att han haft någon tappsko de drygt 9 åren jag haft honom.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 426
Senast: Stergo
·
Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Utrustning Min häst går ihop med en annan valack och de har sååååå roligt ihop. De springer inte särskilt mycket men de brottas, står på bakbenen...
2
Svar
26
· Visningar
2 203
Senast: Sonic76
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den giftiga växten stånds sprider sig på Öland. Om en häst får i sig växten blir den långsamt sämre – och utgången är ofta dödlig. –...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna