Hur ofta bör jag rida?

Ä

Ängslig

Har totalt tappat lusten över vintern, med mörker och allt skitväder.
Men nu måste hon sättas igång igen.
Jag har dock inte lust just nu att rida varje varje dag.
Det låter kanske hemskt men just nu är det så, mest pga vädret antar jag.
Till sommaren blir det andra bullar! :p
Har ju även en unghäst som vill ha pyssel några dagar i veckan.

Hur ofta bör jag rida sen?
Hon är en nordsvensk på 13 år, behöver ej vara i tävlingskondition men vill ju kunna rida ut och galoppa i någon timma eller 2 utan att hon får slaganfall. :angel: (inte galoppera hela tiden såklart, utan rida i sammanlagt 1-2 timmar :D)
Eller träna lite dressyr/hopp i ridhuset.
Räcker det med varannan dag ungefär? Ibland oftare såklart, beror ju på vädret.

Sv: Hur ofta bör jag rida?

jadu, jag tycker det är svårt att svara så där generellt på det. mycket beror ju även på hur utevistelsen ser ut, hur mkt. och i vilken terräng hästen rör sig fritt och hur bra kondition hästen haft innan vilan och hur länge sedan det va.

min stora har stått helt i snart ett år (mars) pga. att här varit väldigt jobbigt- min man har haft en hjärntumör som opererats och strålats fram tills nu. istället för att hålla igång hästen "halvdant" utan reda så ställde jag av helt.

ska köra igång nu med och då brukar jag skritta ut en halvtimme till timme första veckorna 4-5 ggr/vecka (han har en väldigt bra grundkondition/muskelatur trots vilan) eller träna i skritt i paddocken 20-30 min för att sedan lägga in lite trav yttligare någon vecka osv. man känner ju när hästen orkar bära sig (och mig) ;) jag har aldrig bråttom :p

jag tror absolut att varannan dag räcker för att hålla din häst igång:) men det lär du ju märka :)

De går på lösdrift och har vatten och hö i varsin ände av en stor hage.
De går väldigt mycket på dagarna och busar en del.

Jag tänkte inte på själva igångsättningen, utan hur mycket man bör rida en häst för att hålla den i ok kondition :D
Vissa säger ju att hästar ska vila varannan dag för det tar ett visst antal timmar med muskler och sånt där att vila upp sig.

Ditt upplägg tycker jag passar om hästen skall igång försiktigt efter en skada. Om hästen däremot skall igång efter en viloperiod (vintervila, sommarvila, som i ditt fall etc) och har varit frisk, lägger jag upp det hela annorlunda. Jag kör med alla gångarter från dag ett, varför skulle den inte kunna galoppera? Däremot blir det ju väldigt korta pas i början som utökas succesivt.

Hur god kondition var hästen i innan avställningen, och exakt hur länge har den varit avställd? Det är nämligen avgörande för att kunna svara på din fråga ackurat.

KL
jag vill inflika och säga att det är en viss skillnad på en häst som ÄR igång och i kondition, och en häst som tappat allt. En häst som ÄR igång och i kondition räcker det om man rider 4 dagar i veckan och då rider effektivt dvs i god form och under lämplig för hästen planering. Men om den tappat allt och varit helt avställd en längre period så kommer man tyvärr inte igång eller bygger upp den på så sporadiskt arbete som 3-4 ggr/veckan. Det krävs mer än så, inte långa pass och inte hårda pass, men det är som med människo atleter i den bemärkelsen - om man ska komma igång så är det frekvensen, inte intensiteten, i början som avgör för att komma på bana.

TS:
om du har motivations brist så tycker jag att det blir värre av att vara sporadisk. Om man sätter en plan och tar tag i det, så blir man ofta mer motiverad då man märker resultat snabbare, än om man kör på halvfart och inte märker vidare resultat alls.
2 timmar i samtliga gångarter är mycket, och då krävs ett planerat och regelbundet igångsättningsschema.

min häst är både frisk och oskadad, men har haft en vila på nästan ett år ;) som jag ser det så har då iaf. inte min häst muskelatur för en bärig galopp med ryttare från dag ett :crazy: därimot fint muskald ( den muskelatur som sätts då hästen rör sig mkt. i kuperad terräng, dock utan ryttare så bärig med ryttare kan jag inte begära att han skulle vara) och med fin kondition ( han rör sig mer i hagen som är på många ha. än dom flesta hästar - är livlig)

eller va det ett kl. ?

Senast ändrad av en moderator:

är ingen metod jag skulle använda, låter som ett ganska troligt sätt till överanstränging...

tänk om den galopperar i hagen då?
det är ju nog annorlunda än med en ryttare på men iaf..

om man tar det i korta pass har det nog ingen betydelse så länge hästen är frisk och inte har tappat alldesles för mkt muskler, isåf måste man ju börja försiktigare. och givetvis beror det på hur hästen var innan, och hur mycket den har vilat..

man märker ju nog på hästen om det blir för tungt.

förstås beror det även på i vad för hage hästen har gått i, har den en normal hage där den kan röra sig ordentligt eller har den en sockerbitshage.

Senast ändrad:

En frisk häst som inte stått på boxvila utan har rört sig varje dag tycker jag helt klart kan ridas i alla gångarter i princip direkt. Men självklart inte på ett krävande sätt, utan mer i motionssyfte för att få igång kroppen. Det blir förstås mest skritt, men att jogga en del eller lägga in en liten lugn galopp för att det är roligt har jag svårt att tro skulle skada. Mer krävande arbete trappas ju in långsammare.

Går hästen ute varje dag är det jättelagom att träna ca 4 dagar i veckan tycker jag. Sedan om man vill skritta/röra lite på hästen däremellan är ju en smakfråga, men det är inte absolut nödvändigt om den går i stor hage hela dagarna där den rör sig.

Jag klarar att få igång samt träna upp min häst för distans med att rida 4ggr i veckan.
// Linda

Distansryttare rider effektivt varannan dag. Så du borde kunna rida varannan var tredje dag utan problem om hästen är i kondition nu. Är den inte de så borde du nog rida varannan dag. Sen är det ju så att man måste ju inte rida, det finns andra sätt att motionera hästen.

Jag kan hålla igång min häst när jag rider 3-4 ggr i veckan men kanske inte under så jättelång period eftersom jag kanske bara rider 30-40 min för tillfället.

när det gäller en häst som har stått i nästan 1 år, lr för den delen gått på sommarbete i flera veckor är det ingen metod jag skulle använda. Inte ens om min häst hade stått 1 vecka nu på vintern så skulle jag börja rida i alla gångarter, jag skulle ta en första tur med mkt skritt och lite lugn trav. Visst jag tror inte hästen tappar nånting på en vecka men jag tkr den ska få en chans att komma igång i kroppen igen.
Det är skillnad på om en häst springer i hagen, än om man rider på den...

hade inte ridit min welsh kille på 1 vecka nu.
han rids inte heller annars så hårt heller.
red i alla gångarter, mest riktigt lugn trav.
men visst galopperade vi, fast det var bara ca 50 meter.

tror inte han tog skada av det..

dessutom är det lika stor risk för överansträngning om en häst galopperar i hagen som att man galopperar men sitter på den.
fastän det inte är riktigt samma sak

ex, har ett fullblod som är över 165cm
själv är jag 155cm och väger just under 44kg.

tror inte då att min vikt skulle göra det tyngre för honom.
och för hans del så kan han få upp en så perkeles hård galopp i hagen vilket är betydligt skadligare än om jag skulle galoppera lungt i 100 meter med honom.

om hästen ej blivit riden på 1år skulle jag nog börja med en skritt tur

Ja det är klart det inte är bra att låta hästen stå helt en vecka och sedan gå på hoppträning det första man gör, men många gånger är man så försiktig med att sätta igång efter en kort vila(någon vecka) att hästen fortsätter tappa under igångsättningen istället för tvärt om. Det är superbra att vara försiktig och sätta igång långsamt om hästen tappat mkt, men lagom så man bygger upp hästen istället för att ta det så försiktigt att träningen inte har någon effekt. Om det går veckor med bara små skrittpromenader fortsätter hästen tappa, medan lite mer aktiv igångsättning bygger upp hästen från där den ligger konditionsmässigt. :) I relation till längden på vilan och typ av vila helt enkelt.

hade inte ridit min welsh kille på 1 vecka nu.
han rids inte heller annars så hårt heller.
red i alla gångarter, mest riktigt lugn trav.
men visst galopperade vi, fast det var bara ca 50 meter.

tror inte han tog skada av det..

Fast konditionen blir inte sämre på en vecka.

Jag klarar att få igång samt träna upp min häst för distans med att rida 4ggr i veckan.
// Linda

Är svaret till mig specifikt?
Tror du att det gäller för gemene man, om man inte är insatt i exakt vad som är skaplig kondition på hästen, eller hur man lägger upp ett träningsupplägg på seriös nivå med mål för så pass seriös prestation som distansridning? utan snarare är en medelhobby ryttare och anser behöva ställa frågan på ett internetforum?

utan snarare är en medelhobby ryttare och anser behöva ställa frågan på ett internetforum?

Jag vet inte om du hävdar att jag är okunnig nu som "behöver" ställa frågan på ett internet forum, men så är det absolut inte!
Jag skulle kanske isåfall formulerat mig annorlunda i första inlägget.
Jag vet mycket väl vad jag tycker är rimligt men det är alltid bra att höra andras åsikter i frågan, man kan alltid lära sig något nytt.

Enligt mig så funkar det utmärkt med 4 dgr i veckan, för min häst.
Men det är säkert olika.

menade mer att första ridturen så tar jag det lugnt, så att hästen får komma igång i kroppen. Men beror ju såklart på hur hästen är i kondition mm innan den ställs av.
Har haft en häst med mkt skador, så jag är alltid hellre på den säkra sidan, så att den inte överanstränger sig lr nånting...

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 737
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 552
Senast: Cambrie
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka