Jag har i stort sett aldrig kontanter. Enda gången jag tar ut pengar är när jag vet att jag ska betala för något kontant. Jag är 43 år och är uppväxt med kontanter (eller check). Sedan blev det mer och mer vanligt att betala med kort när jag var i övre tonåren. I början när jag började betala med kort så hände det att jag handlade för mycket just för att det var så lätt att dra kortet istället för att se kontanterna. Det är dock närmare 20 år sedan som det var ett problem. Numera känner jag att jag har mer koll när jag kan se exakt vart pengarna har gått på internetbanken om behovet finns. Jag har också stenkoll på mina kvitton och sparar alla kvitton en viss tid och för dyrare varor sparar jag dem längre. Det som kan gnaga lite i mig är kontrollen som finns när man lämnar spår efter sig överallt men det är inte så mycket att göra åt. Snart kommer myndigheterna kunna ha koll vad man än gör.
För barn anser jag dock att kontanter är viktigt för hur ska man kunna förstå pengar om man inte kan se dem och ta på dem?
Jag tror ändå att kontanterna kommer att försvinna och bli ett lustigt minne som checkarna. Det kostar för mycket att hantera och framställa dem helt enkelt. Däremot tror jag inte att det är något som kommer hända de närmaste 20 åren utan det kommer ta längre tid än så.
För barn anser jag dock att kontanter är viktigt för hur ska man kunna förstå pengar om man inte kan se dem och ta på dem?
Jag tror ändå att kontanterna kommer att försvinna och bli ett lustigt minne som checkarna. Det kostar för mycket att hantera och framställa dem helt enkelt. Däremot tror jag inte att det är något som kommer hända de närmaste 20 åren utan det kommer ta längre tid än så.