Hur ofta behöver hästen besöka tandläkare?

M

Mildis

Hej!

En liten fråga här:

Hur ofta ska man ta hästen till tandläkaren eller när märks det?..

// Matilda

Sv: Hur ofta behöver hästen besöka tandläkare?

om du märker att hästen har problem i munnen så är det nog dags, kanske tuggar den inte sitt hö normalt eller är "stökig" i munnen när du rider. Vi har alltid tandläkare 1 gång per år, även om det inte är några problem..Han kommer ut till stallet och kollar igenom hästarna.

Vi åker in med våra vid 2 resp 5 års ålder, samt vid behov. Dvs om vi skulle börja misstänka munproblem, inte annars. Detta eftersom dom enl tandis har "perfekta" munnar.

Du har ju inte så långt till världens bästa hästtandis i Sverige. ;) Rådgör med honom.

LIA

Mina får besöka tandis 1 g om året även om det inte är några fel, så vill jag att de ska kollas.

min åker till tandläkaren när hon visar att det är nåt fel.
Annars blir hon kollad ändå, när det inta varit på länge.

Hon har också en sån "perfekt" mun. Vargtänder är kvar, men mycket små, och perfekt bett.

Hej jag har en liten fråga. Jag har ett föl som är 8 månader. Han har fått som lagringar på sidan av hö och gräs. Vetrinären sa att det skulle växa bort men nu har han haft det sen September, Så börjar fundera om jag skulle åka med honom till en tandläkare... Jag undrar var det finns någon tandläkare om nån har något nummer till en nära Katrineholm i Sörmland??? Mvh Maria

tandis kommer ut och raspar ca en gång om året.... eller omd et blir problem... ena tösa behöver kollas så ofta, för en tand fattas hos henne (inga problem för henne att äta eller så, det är det enda han gör ;) ) så den motstående tanden har inget att nöta amot... så den blir för lång om hon inte raspas....:p

men tycker det käns trygt att tandläkarn kommer ut regelbundet, så man vet att allt e ok! :) Sen e våran så trevlig oxå ;)

Min ena häst raspar vi en gång per år då hon får en vass kant på ena sidan och det brukar vara lagom att ta den årligen.

Min andra häst måste fixas/kollas varje halvår för hon har ett lite speciellt bett.

1gång per år kan det va lämpligt att kolla igenom i alla fall sen kanske man inte behöver göra nått brukar lägga ner 350 kr på en undersökning..
Sist drogs det ut en vargtand och så raspades tänderna..

en gång om årt om inte veterinären säjer något annat...

En gång om året men tandläkaren sa sist att jag kunde vänta 2 år.

Hoppas det är ok om jag kapar din tråd med en relaetrad fråga?

Vad kostar en koll? Vad kostar det i runda slängar om något behöver åtgärdas, tex vargtandsutdragning?

Hoppas det är ok om jag kapar din tråd med en relaetrad fråga?

Vad kostar en koll? Vad kostar det i runda slängar om något behöver åtgärdas, tex vargtandsutdragning?

Det är okej, tänkte på detsamma :)

utdragning har jag inte koll på... men tror undersökning + raspning kosar runt 300-500 kr/häst typ...

hmm jag har aldrig ens kommit på tanken att ta ut ngn hästtandläkare, fastän en del i mitt stall gör det... är det verkligen nödvändigt om hästen aldrig uppvisat några problem med munnen? är det många här som tar ut bara för rutinkoll eller?

Hej!

En liten fråga här:

Hur ofta ska man ta hästen till tandläkaren eller när märks det?..

// Matilda

Det beror på hästens tandstatus och ålder.

Tandläkaren

Normalt är att kolla efter problem en gång per år. Görs lämpligen av intresserad vet i samband med vaccination.
PL

Hade vet ute och besiktade min nya unghäst för ca en månad sen och när hon kollade tänderna på honom så frågade jag hur ofta dom rekomenderar att man ska kolla över tänderna. Och hon svararde bara att om man märker att något inte står rätt till i munnen på hästen så ska man kolla över tänderna.
Så hon sa att min lätt kunde gå utan undersökning i munnen (om inget inträffar) tills 8-9 år.Han blir 5 i år:)
Men jag vet inte, det är ju ändå skönt att få dom kollade.

Liknande trådar

Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 232
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 302
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 059
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
593
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31