Hur ofta behöver en häst ridas för att inte tappa muskler?

Riley

Trådstartare
Som rubriken säger.
Kan man klara sig undan med max en, två gånger i veckan (varav ett tuffare dressyrpass och en skrittur i skogen) fram till typ april, eller finns risken att den tappar alltför mycket då?

Jag gillar inte vintern. :angel:

Sv: Hur ofta behöver en häst ridas för att inte tappa muskler?

En muskler ändras nämnvärt efter ca 4-6v uppehåll. :) Så det skall nog inte hästen tappa så mycket på.

Sen att det kanske inte är så optimalt att rida en dag väldigt hårt om du nu bara vill rida två ggr/vecka, det blir en stor omställningen mellan vila och arbete.

Kan ju tillägga att jag med "tufft" inte att hon arbetas till bristningsgränsen eller ens i närheten; Det är inte lite harvande efter fyrkanten, men heller inte för hårt. Hon rör ju sig i hagen också, och då tycker jag inte jag beöver vara överförsiktig vid motioneringen, det hade varit skillnad om hon stått på box/hagvila eller varit avställd längre perioder. Beror ju förstås på häst till häst också.

Men då verkar det ju inte vara någon fara för musklernas del, tack för svaret!

Då förstår jag, tänkte bara allmänt på formuleringen "tufft". :)

tror nog att det kan funka om ni rider varierat på träningen, och skrittar typ i skogen, alltså inte bara på planmark. kondisen däremot kan det lite värre med.

Senast ändrad:

Du orkar itne longera/tömköra ytterligare en gång i veckan? Det kan räcka med 20-25 min. Gör nog stor skillnad att aktivera musklerana varannan dag än att låta hästen vila helt 3-4 dagar mellan passen. Tex dressyr på tisdagen, tömköra/longera/löshoppa lite på torsdag eller fredag och sen rida ut en sväng på söndagen. Det borde räcka för att hålla igång hjälpligt om hästen går ute i hagen också om dagarna. :)

Det beror väl på vad "tappar allt för mycket" innebär?

Att tappa muskler som krävs för lätt hobbyridning tror jag inte är någon större fara (typ skogsridning i alla gångarter och kanske LC-nivå dressyrmässigt), men en häst som tanken är skall tävlas på våren tex blir nog för otränad av så lite ridning och lär kräva en igångsättning under några veckor för att komma igång fullt ut igen.

Min tanke om hästar är att om de skall hålla för att ridas så bör de ridas. Den rörelse som de får i hagen stärker inte i tillräcklig mån hästen för arbete under ryttare och - återigen min egen högst ovetenskapliga och personliga åsikt - räcker kanske som rekreation och rastning för att inte hästen skall bli understimulerad och skaffa sig olater - men skapar inte "ridmuskler" som är starka nog för att bära ryttare.

Jag hade om jag var du i alla fall försökt fixa att rida varannan dag om jag vill behålla hästen i någon form av grundkondition för mer aktiv ridning med tanke på att det är ca fem månader som det handlar om. Sedan tycker jag inte det är riktigt sjysst att kräva någon form av arbete där hästen skall vara lösgjord och bärig om den stått i tre dagar och sedan låta den stå i två-tre dagar efteråt. Det hade på en häst som min som behöver hållas mjuk och igång i kroppen varit en enkel biljett till ledinjektioner tror jag, men han är å andra sidan känslig.

:bow:

Det är inte bara konditionen man ska tänka på, det viktigaste är att man tänker på leder, senor osv.
Jag tror inte det är ett dugg bra att rida ett tuffare pass i veckan, men två lättare pass med mest skritt bör den väl klara av utan att ta skada av det.

Jag håller helt med Sara. Om hästen ska ridas så lite så får man inte förvänta sig så mycket på de ridpassen. Då får man nog sänka kraven rejält gällande lösgjordhet. Skulle jag av något skäl stalla av mina så skulle jag nog mest bara skritta dem. Känns som onödigt slitage att begära annat när de sedan står och stelnar till mellan och kroppen vänjer sig av med spänsten.
Skritta i skogen kanske är bäst isf.

Jag förstår dock att man hatar vintern. Jag grät nästan igår av kylan trots kläder. Jag är sjuk och har så dålig blodcirkulation att jag kyls ned fort. En kvinna i stallet fick släppa in mig då jag inte kunde greppa om hanttaget till stalldörren.

Men rider man på med lite tempo och varvar med ena handen i ärmen på jackan så känns det bättre. :P
Då får man nog rida oftare dock.

Ut och tömkör i lite djupare snö så lär du inte frysa. Jag kom precis hem från ett pass där vi bland annat hamnade på en oplogad skogsväg. Visserligen har vi inte mer än ca -3 grader just nu, men jag kan lova att jag var svettig när vi kom tillbaks ut på vägen igen! Man behöver ju inte sitta på hästen för att motionera/aktivera den.

En häst behöver regelbunden motion. Om du tänker rida två gånger i veckan kan du ju inte rida ett tufft dressyrpass. Då får det bli lugna ritter. Det blir ju i princip som att ställa av hästen. Finns det inget annat du kan göra med hästen? Tömköra, longera, gå promenader, arbeta vid hand eller liknande? (har inte läst svaren i tråden. Ber om ursäkt om det redan står i svaren)

varannan dag åtminstone. 5 mån max 2 dagar i veckan räcker nog inte. Dessutom är det lätt att det bli ändå färre gånger..

Om din häst är väldigt bra byggd exteriört ser den snygg ut efter viloperioden men om den inte är så snygg i gundmodell så kommer det att vara framträdande när du dammar fram hästen igen...

Jag har sett x antal hästar med sådant vinter upplägg- de återgår till sin grundform...Hur mycket den tappar är ju frågan om hur mycket du normalt tillför din häst när du rider oftare?

Det är ju inte bara frågan om hur hästen påverkas fysiskt. Psykiskt är det inte alla hästar som mår bra av att röra så lite på sig.

Bra skrivet! Jag tror många glömmer att det finns mer än ridning man kan pyssla med för att hålla igång hästen. Jag personligen älskar tömkörning, och det är ett bra sätt att träna hästens ryggmuskler om man gör rätt. När det gäller ridningen så kan man ju ge sig ut i djupsnö, det är bra träning om något. Men åter till huvudfrågan, jag tror nog en häst klarar sig på 2 ridpass i veckan under en kortare period, säg en till två månader, men under en längre tid tror jag att det krävs lite mer för att behålla hästen i en bra grundkondition. Det längsta uppehåll jag haft med min häst är knappt två månader med enbart sporadisk ridning, och jag kände att han blev lite för stel och tråkig i ridningen efter det och krävde ganska mycket för att komma igång. Så sedan dess har jag hållt igång honom och är om möjligt ännu mer aktiv nu under vintern. Jag tror att det hänger mycket på hästens ålder och storlek, vissa klarar perioder med lägre aktivitet än andra. Men, som sagt, rider man mindre under en tid så ska nog inte de passen man rider vara så krävande.

Ett pass ute i skogen och sen hårdpass dressyr och utöver det vila hela veckan, varken bibehåller muskler eller är hälsosamt för hästen - det sliter och bryter ner snarare än något annat, det är för sällan!

du får nog bestämma dig för att endera går hästen på halvfart helt enkelt och då rider du sporadiskt och lugnt promenad arbete när andan faller på, eller så får du hålla igång mer om du ska ha upplägget att träna intensivare dressyrpass någon gång i veckan. Minst 4 dagar i veckan med varannandags intervall behövs för att bibehålla muskler och kondition. Hur snabbt hästen tappar dessa beror på vilken kondition den är i när den ställs av. Ju sämre grund status desto snabbare bortfall av bägge.

Liknande trådar

Träning Hej! Har ett 12 årigt irländskt sto som jag haft i snart tre år. I regel så tränar jag henne var annan dag. (Har två småbarn så har...
2
Svar
39
· Visningar
4 633
Senast: Waco
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: warg
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 400
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?