Sv: Hur ofta behöver en häst ridas för att inte tappa muskler?
Bra skrivet! Jag tror många glömmer att det finns mer än ridning man kan pyssla med för att hålla igång hästen. Jag personligen älskar tömkörning, och det är ett bra sätt att träna hästens ryggmuskler om man gör rätt. När det gäller ridningen så kan man ju ge sig ut i djupsnö, det är bra träning om något. Men åter till huvudfrågan, jag tror nog en häst klarar sig på 2 ridpass i veckan under en kortare period, säg en till två månader, men under en längre tid tror jag att det krävs lite mer för att behålla hästen i en bra grundkondition. Det längsta uppehåll jag haft med min häst är knappt två månader med enbart sporadisk ridning, och jag kände att han blev lite för stel och tråkig i ridningen efter det och krävde ganska mycket för att komma igång. Så sedan dess har jag hållt igång honom och är om möjligt ännu mer aktiv nu under vintern. Jag tror att det hänger mycket på hästens ålder och storlek, vissa klarar perioder med lägre aktivitet än andra. Men, som sagt, rider man mindre under en tid så ska nog inte de passen man rider vara så krävande.