Sv: Hur ofta är ni i stallet?
Varje dag eftersom jag har hästarna hemma. 2 st.
Morgon varje dag 20-30 min: Fodra, byta täcke främst. Tiden pga att den ena hästen äter länge. Pysslar med den andra under tiden.
Stallfix varje dag 1 h: Mocka, fixa foder, vatten osv.
Ridning beroende på träning ca 2-2.5 h: ridning inkl borstning o fix av utrustning.
Intag varje dag ca 20-30 min: fixar ordning boxarna om de ätit middag inne på em, fodrar, fixar hösilage i hagen till nästa dag osv.
Utöver det tillkommer främst mockning i hagen runt/i ligghallen (som inte är strödd och där finns hösilage på fri tillgång) som görs när det är möjligt (dvs inte stenfruset
) minst 1 g/vecka. Gammalt hösilage tas bort oftare, de äter inte allt spill. Var 5-7 dag tar jag ut mer blött i boxarna och fyller på en bal torv, det tar tid främst att fördela torven.
Så 2 h/dag i snitt typ exklusive allt vad ridning/motion heter.
Jag förstår som vanligt inte hur det kan gå så fort för alla andra
Men jag gillar tiden jag lägger i stallet, förutom att hästarna inte är så renliga, det är lite surt och tar mycket tid! Men jag väger all mat noga, skurar hinkar, sopar rent där de får hösilaget, skakar av täcken vid byten morgon/kväll, borstar alltid benskydd/schabrak, sköljer bett, sopar osv varje dag.
Mockningen och att fylla hönätet samt hänga upp det i hagen är mina irriterande grejer varje dag som jag tycker tar för mycket tid. Dessutom är det segt att fördela torven typ var 5-7 dag som den behöver fyllas på, tar en bra stund om man inte vill ha en massa klumpar som man sedan har ett helvete att inte mocka ut helt i onödan.
Och när det är väldigt kallt tar insläppet längre tid eftersom jag vill hälla på varmvatten som kokas upp i vattenkokare. Har jag ridit hinner de 4 omgångarna typ klart om jag sätter på första direkt när jag kommer in.