Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Balahé

Trådstartare
Har funderat på det här med hur mycket en unghäst bör gå i olika åldrar och utbildningsgrad. Har läst lite på nätet och hittade även en gammal bok om unghästar och inridning i mina gömmor. Den fick mig att fundera ännu mer då jag tyckte att deras schema där lät ganska tufft med longering, löslongering och löshoppning de dagar hästen inte reds. Har alltid haft i bakhuvudet att man rider hästen lika många dagar/vecka som den är år gammal (dvs 3 åringar rids 3 ggr/v, 4 åringar 4 ggr/v osv). Nu gör vi en liten gallupundersökning här;)

Hur gammal är din unghäst och hur länge är den riden? Hur ofta rider du din unghäst? Hur ofta aktiverar du din unghäst för övrigt? Vad gör ni de dagarna? Har hästen någon hel vilodag där ni inte gör något alls? Tränar ni någon gång för tränare? Vad? Lägger du in längre viloperioder? Hur långa och hur ofta?

Ja, jag har nyligen blivit med första helt egna unghästen, därav alla funderingar:)
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag aktiverar min unghäst varje dag om jag har tid. Oftast får hon 1-2 dagar i veckan där hon får vila. Hon är 3 år. Viloperioder får hon när hon behöver dem, i sommar har hon vilat nästan 2 månader.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag har en 5 -åring som rids eller motioneras 5 dagar i veckan. De dagar han vilar får han bara gå i hagen. Han har precis avslutat en 2 månaders lång helvila där det enda som har gjorts med honom är att han fått komma in och få biotin och lite pedikyr ibland. Han kommer få några veckors vila till vintern också.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag har en 5 åring. Riden sen november 2010 med några längre viloperioder 1-2 månader sen reds han inget från januari till juni i år pga min graviditet, bara promenerad, longerad och tömkörd.

Nu är vi igång och han motioneras ca 4 dagar i veckan. Allt beror på min tid nu när vi har en 3 månaders bäbis att tänka på :)
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag har en fyraåring som rids max varannan dag i perioder, nån månad sen ungefär lika lång vila. Tänker mig varannan dag till våren.
Under vilan gör hästen ingenting, lite gos och hovkoll ett par dagar i veckan.
Hästen vill mycket mer men det gör att jag istället är extra försiktig.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Min 09a satt jag på under hösten som var, sedan stod hon 3 månader över vintern, sedan igång igen i vår. Hon rids 2 gr i veckan, tömkörs en. Rider oftast ut, antingen med eller utan sällskap. Rids i samtliga gångarter. Var tredje-fjärde vecka får hon stå, och ofta drar jag bort en riddag någon vecka. Jag tar in och borstar även om hon vilar men ofta får hon bara drälla i hagen också. Så hon lämnar stallplanen max 3 dagar varje vecka. Mer blir lite mycket för lillhuvudet. Har ridit för tränare ett par gånger och ska ta upp det nu igen.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Min unghäst är 4 år och han rids mellan 3-5 dagar i veckan, ibland 6, det senaste har han gått endel så snart är det dags för en längre vila för honom. Till och från får han nån veckas vila och annars några dagar i veckan. De dagar han vilar så går han enbart i hagen. Han hade en lång vila i maj/juni på ca 4 veckor så det blir en liknande vila i oktober har jag tänkt. Märks på honom när han behöver vila några dagar! :)

Han rids väldigt varierat, mkt uteritter. :)
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Eftersom du verkar vara den enda (än) som aktiverar din häst varje dag blir jag nyfiken på vad du gör under en vecka? Misstänker att alla kanske inte har samma tolkning av "aktivering".
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Oftast är jag ute och går/tömkör en timme i skogen. En till två dagar i veckan blir det mer dressytömkörning på ridbanan sen brukar jag jobba med inkörningen (i vagn) en till två dagar i veckan. Min unghäst blir på extremt dåligt humör om jag inte aktiverar henne tillräckligt.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

OK, ska hon bli ren körhäst eller skall hon ridas in också? Skulle gärna ha min inkörd men kan inte något om körning själv, får nöja mig med att lära in tömkörning.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Hon är skrittad på men just nu har jag ingen ryttare till henne. Tanken är att hon främst ska bli körhäst.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jaghar en 2-åring som jag aktiverar ca 2-3 dagar i veckan ibland mer och ibland mindre, vi gör inte så mycket än, mer än tränsar och leker i corallen, start och stopp galopp byta varv trava osv, ska börja lgga på ett schabrak och täckesgjord när han är redo, men det är ha ninte än ^^
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag har 2, 1-åringar. Dom gör jag något med ca 1 gång i veckan. Longering, sadel, tömkörningsgjord. Bara haft på ryggen. Inte spänt fast än.
Nu ska jag träna dom att ha bett i munnen och löshoppning i ridhus i höst.
Mest går dom på bete.
Man får ta det lugnt med unga hästar.

Vi har 2, 4-åringar. 1 är ganska väl förberdd inför kvaliteten. Hon har haft flera korta perioder vila i sommar. Den andra har inte kommit lika långt. Men vi ska försöka visa honom också i uppsutten hoppning på kvaliteten.
4-åringarna går ca 4 gånger / vecka. Uteritter. Hoppträningar och markarbete omväxlande.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

jah har en 2,5 åring. hon aktiveras ca 3 ggr i veckan men beror lite på vad vi gör. jag åker iväg och kör löshoppning/longerar på andra gårdar och deras ridbanor kanske 3-4 ggr i månaden. övrigt så är de longering/tömkörning och "hängning" av mig på ryggen som gäller:)
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Har ägt två yngre hästar.

Min första var en valack, han var 3 när jag köpte honom. Borstade och fixade med honom 2 dagar i veckan. Red in honom vid 3½ och jobbade ca 5-10min 5 dagar i veckan.
Han tränades alltid ca 5 dagar i veckan, men väldigt varierat och fick alltid två dagar i rad med total vila (bara gå i hagen). Tränade för tränare redan från början av inridningen ca 1-2 dagar i veckan. Blev lite mer sällan på slutet. Sålde honom som 5åring. Han vilade ca 1-2månader på vintern och ca 1månad på sommaren.

Äger nu ett sto som idag är 5år. Köpte henne som 4åring. Hon har blivit tränad 4-5 dagar i veckan. Har haft samma upplägg med henne som med valacken. Tränat korta, men intensiva pass. Har alltid ridit mycket för tränare.. Sen total vila 2 månader i vintras och nu har hon vilat hela sommaren då hon ska betäckas.. i våras tränades hon väldigt hårt inför en avlesvisning . kommer motions ridas hela hösten, sen får hon vila från och med januari.,
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Äger en 2åring och en 3åring.
3åringen rids 5 dagar i veckan. Ca 2ggr är rena arbetspass på ridbana. De övriga dagarna skrittas han ut i skogen.
2åringen arbetas i rep eller i corall 1dag/vecka. Får följa med på promenad 1-2ggr/vecka. Tränar på att stå uppbunden, stå still bredvid "handler" när tillex andra hästar rids i ridhuset varje dag.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

När jag var i Danmark och jobbade så hade dom ett annat system, 2åringar vilar varannan dag 3åringar var tredje dag osv. Aktiveringen var ridning/longering/tömkörning och promenad. Nu var det viserligen fullblod och dom rids ju edan vid 2års ålder.Men jag tycker det var ett bra system så har kört samma på min häst. Hon är nu tre år. Började sitta in henne i höstas och rida lite under våren, var ute och gick mycket med henne och tömkörde en del. Hon har varit på nete från maj och kommer hem nu vilken dag som hellst. Räknar med att få börja om en hel del med henne nu efter betet. Men jag kommer följa den "danska" sättet.
 
Sv: Hur ofta aktiverar du din unghäst?

Jag har en fyraårig , kallblod , reds in våren innan han blev tre , vilade maj-juli reds i skogen en.två gånger i veckan hela vintern , med en vila på en månad i november , började rida för tränare i juli nu i år rids två gånger på banan och två gånger i skogen per vecka, nu ska han få vila en månad , för att sedan sättas i gång med skogspromenader , lite tuffare klättring osv.då tas även lektionerna fart igen fram till dec,sedan vintervila .
han kördes in i våras också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 253
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 248
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 532
Senast: Cambrie
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 004
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp