Hur nyttigt!?

Sv: Hur nyttigt!?

Först och främst skulle hon aldrig gå med termotäcke på, läs tidigare inlägg. För det andra är detta en häst som går ute 1 timma per dag, inte längre. För det tredje är hon en WC-häst som man måste hålla lite extra koll på. Men det var vi ju i minoritet om att tycka:p

(obs, inte allt riktat som svar till dig Cecely)

och btw; anledningen till att hon inte är avskrittad mer än en fem min är för att vi normalt släpper hästarna i skrittmaskinen för 15 min efter ridning (men det har han ju fortf inte lärt sig...)

Senast ändrad av en moderator:

och btw; anledningen till att hon inte är avskrittad mer än en fem min är för att vi normalt släpper hästarna i skrittmaskinen för 15 min efter ridning (men det har han ju fortf inte lärt sig...)

Låter som att chefen för anläggningen kanske ska ta å prata med killen i fråga om vad som gäller. D.v.s. du vet hur stallet ska skötas enligt deras åsikt å han ska lyssna på vad du har att säga.

läste en artikel i någon tidning att man inte ska lägga på täcke på en svettig häst fören 2 timmar efter? men jag kanske minns fel...

Jag har också läst nå liknande.

Men jag minns inte om det även gällde klippt häst.

Men att det INTE va bra att lägga på täcke på en häst som var varm och svettig efter avslutad ridning.
Då hade inte hästen den naturliga möjligheten att kyla ner sig själv, utan man gjorde ju ist att hästen va varm och svettig längre.

Jag har ändå efter avslutad ridtur och om hästen är väldigt svettig ett fleecetäcke på ca 1 timme ute i hagen.

Väntar på mer info om detta ämne innan jag lägger undan fleecen;)

Jag hade inte gjort så men jag kan inte tycka det är nån jättefara iallafall.

Det är svårt att jämföra med människor eftersom vi inte fungerar som hästar.

Men ok, du vill lägga på ett täcke för musklernas skull, fattade jag rätt?
Men musklerna i ben och på halsen då? Är det mindre viktigt att de inte blir nerkylda?

haha nä det är inte mindre viktigt. Men de flesta stora muskelgrupperna (ex Longissimus Dorsi, långa ryggmuskeln som är bland de viktigaste musklerna) håller ju till under täcket. och vad jag vet har jag inte tilgång till det där heltäckande täcket som nån kille tagit fram, reportage i Ridsport. Då blir det lite svårt du..

Stackars sate? menar du för att hon inte går ute längre? Hon får gå ute så länge hon vill men efter ca en timma börjar hon rusa järnet i hagen, och tvärnitar framför grinden, så då plockar vi in henne. Hon rids två gånger per dag och går i skritten utöver det, så hon är glad ändå. och vi vill inte ha henne skadad eftersom hon är så värdefull. (WC-World Cup) frisk som en nötkärna brukar hon vara iaf:p

Hästar som gör som du beskriver, alltså springer fram och tillbaka har problem.
Ofta ser man det på avelshingstar som har rivaler i närheten samtidigt som det finns brunstiga ston brevid.

Vi löste detta genom att ändra utformningen på hagen och aktivera hingsten med då framför allt mer mat. Grovfoder.
Vi såg också till att inte ta in fler avelshingstar på gården.
Och vi såg till att den som var hemma hade full uppsikt på "sina flickor"
Nu har han slutat med sina fasoner och går ute utan problem.

Misstänkte att WC var world cup men hoppades att så inte var fallet.
För mig är det så totalt främmande att bara för att hästen är värdefull så ska den inte kunna gå i hage.

Nu håller ju jag på med trav där man anser att oavsett hästens värde så ska den få vara ute.
Victory Tilly, Järfsöfaks, Varenne , Ina Scot, Queen L. och många fler går ute hela tiden.
Mångmiljonhästar alltså.
Travare är mer hållbara än ridhästar trots allt.:idea:
I alla fall så har dom ett bättre hästliv.

AM

Ja, fast hon har ju ett extremt bra liv här. Hon trivs ju och presterar bra, alla hästar är individer;) Hagen är lika stor som 1½ fotbollsplan, med gräs i, tyvärr platt men det beror på att vi hoppar i den om somrarna. Och hon springer inte fram och tillbaka längs staketet, utan hon drar järnet runt HELA hagen. (och detta var helt off topic, så jag borde inte ens svara på det här egentligen...) Och hon springer för att hon vill in. Och du, jag har jobbat extra hos Claes Svensson, som visserligen inte har nån Victory Tilly, men väl hade han en Cenit Guy (Elitloppet), så jag har koll på travet med du:p även om jag inte är nån sk expert, så har jag lite hum iaf

haha nä det är inte mindre viktigt. Men de flesta stora muskelgrupperna (ex Longissimus Dorsi, långa ryggmuskeln som är bland de viktigaste musklerna) håller ju till under täcket. och vad jag vet har jag inte tilgång till det där heltäckande täcket som nån kille tagit fram, reportage i Ridsport. Då blir det lite svårt du..
Jag känner till Longissimus dorsi, bröst och ländryggens viktigaste sträckare. ;)

Jag tycker det är så himla intressant, detta med muskler. Som tex Triceps dorsal, använder inte täcke där men aldrig haft problem ändå, faktiskt. Skönt. :)

jag kan bara allmänt säga att jag antagligen skulle ha lagt på ett täcke, (hellre lite för varmt) å sedan tagit av det när de blev varmare.=)

Jag hade utan tvekan släppt ut hästen utan täcke....
Kanske till och med spolat av den med vatten innan.... sen ut i hagen och torka....

Efter ett hårt pass tycker jag det är ganska självklart att man antingen tar en lång skrittur så hästen får varva ner eller spola av och lägga ett täcke på hästen så musklerna får kylas ner sakta. Är det nu sommarvärme ute så får hästarna såklart gå utan täcke, men nu på våren kan det bli ganska kyligt även om termometern visar många grader.
Brukar själv slänga ett täcke över ryggen på hästen medans jag lindar benen. Sen borstar jag av och lägger den i boxen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka