Hur noga ska man vara (hagen)????

E

Esmerallda

Hej.
Hur noga ska man mocka i hagen??? Det är en hage där mina två hästar gick i lite förra sommaren och "högar" efter dom ligger kvar...

Vi köpte gården förra sommaren och jag tog hem mina två hästar, jag har lixom inte behövt tänka på sånt här förrut då andra skött sånt åt mej....

Jag har hållt på hela dagen nu att göra "rent" i hagen..pust:confused:
Jag kanske överdriver..men det blir ju till slut ett hål i backen om jag ska mocka jätte noga...
Hjälp mej, hur noga är det i gentligen??????

Sv: Hur noga ska man vara (hagen)????

ska jag lägga handen på hjärtat och var ärlig, så mockar inte jag i hagen efter mina.

Deras hagar är såpass stora så de behöver ändå inte stå i sin egen skit så att säga.

Jag låter i princip allt vara kvar. Jag mockar bara i min sandhage och någon gång i bland i de "Vanliga" hagarna. Det beror på hur stor hagen är tycker jag. Hade jag haft mindre hagar hade jag nog mockat oftare...

Tack för svaren :laugh:....
Ja, hagen är stor och vi ska stolpa upp och dra fler hagar under sommaren...

Tänkte på det där med parasiter... Om gräset växer upp genom "deras högar".... Men det kanske dom fixar till själv genom att inte äta där???

Tack för svaren :laugh:....
Ja, hagen är stor och vi ska stolpa upp och dra fler hagar under sommaren...

Tänkte på det där med parasiter... Om gräset växer upp genom "deras högar".... Men det kanske dom fixar till själv genom att inte äta där???

vi mockar heller inte.
där dom har lagt sina högar är det ju jätte fint grönt gräs men dom äter inte där så =) inte gör våra de iallfall :D

Små (fång-)hagar mockar jag en gång i veckan, om det behövs. Stora hagar mockar jag inte. Det är ju gödning för gräset!!

Jag mockar inte heller i hagen, men jag har både nöt och hästar så de äter runt varandras "skit" så om du har möjlighet så låt några "kor" el så gå på ditt bete så ska du se att ditt bete håller sig kanon fint.;)

Undrar hur många som egentligen mockar sina stora sommar hagar, små hagar kan jag förstå att man mockar för annars så finns det ju inget för hästarna att äta och sandhagarna ser ju äkliga ut med massa högar, som i gräs hagar göms i gräset.:bump:

Hur stora marker har du? Är de tillräckligt mycket mark för dina hästar ska du inte behöva mocka.

Ta träckprov på dina hästar minst 1 gång om året så ser du snart om markerna innehåller mycket parasiter. Är hästarna regelbundet rena från parasiter behöver du inte oroa dig, då sköter naturen detta själv. Får de parasiter årligen i sådan grad att du måste avmaska, då tycker jag att du gör ren marken helt och låter den vila i 1-2 år.

Vi mockar aldrig i våra hagar efter som att de är stora nog att rymma de lilla antalet hästar utan att markerna ska bli övergödda med parasiter. och vi har sällan parasiter på någon av hästarna. Oftast går det minst 2 år mellan avmaskningarna.

Vi brukar harva i hagarna med traktor, där det går för sig. Mina ston bajsar i stora högar, det brukar jag försöka sprida ut lite med kratta o spade.

Vi mockar aldrig beteshagar (det får vi inte för markägaren - det är ju gödning för gräset!). Däremot sprids det ut så det inte ligger i högar (mha traktor och nån sorts harv).

Då markerna är hyfsat stora brukar vi också skifta mellan beteshagar, vall och spannmålsodling. Hästarna går väl på samma marker 2-3 år i rad.

Grushagarna, däremot, är vi rätt noga med att mocka - det görs varje dag. Då hålls de fina och relativt torra även i mycket blött väder.

Jag har aldrig mockat mina hagar någonsin :angel: Men det beror nog på att de är onormalt stora. Efter vintern förvinner liskom bajset. Men när hästara står i gästhagar (e.x paddockar )på tävlingar så mockar jag jättenoga.:)

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
781
Senast: Lucifer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 345
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 553
Senast: Mia_R
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar