Hur noga med hagar ? ..

H

Hanna-panna

I nästan varenda hästbok står det om hur otroligt viktigt det är att kolla upp precis vad som växer i hagarna, och plocka bort alla giftiga växter m.m Men ni som har hagar på över 5 hektar, hur gör ni ? Man kan ju omöjligt gå och plocka bort varenda onyttig växt i en sådan hage? Litar man man bara på att hästen inte smaskar i sig av allt möjligt isåfall? Har aldrig förut tänkt tanken att gå och plocka växter i den 10 hektar stora hagen där jag har foderhästen :crazy:

Sv: Hur noga med hagar ? ..

Jag har aldrig gått runt och kollat så, annat än för att se så det inte ligger skräp i hagen. Man tycker ju att hästen bör kunna rensa bort det som är giftigt....

Klipper det ritkigt kort och väntar nårra dagar tills växten har havt ruttnat?

Hur har du tänkt att en växt ska kunna ruttna? :p

TS: Vi har inte kollat igenom våra hagar efter konstiga växter..

Jag har bara en växt som är giftig (ragwort, den där med gula blommor) och den drar jag bort när jag går runt i hagen med hunden. Lätt att se när den blommar. Hästarna rör den ändå inte, men jag vill inte att den ska spridas.

Tyvärr finns det ju giftiga växter som hästarna älskar att äta. Kan bara inte komma på namnen på dem, men stånds (ragwort) är en av de värsta. Ekollon är inte bra heller osv.

De första åren vi bodde här kollade jag inte hagarna, de är ganska stora. Men denna sommaren har jag gjort det. dels pga att min nya häst tycks äta vad som helst som går att stoppa i munnen och dels pga det har varit några trådar här som har fått mig att gå ut och leta.

Jag går regelbundet mina rundor i hagarna och tittar vad som kommit upp och inte.

Om jag får in någon oönskad växt så agerar jag utefter vad det är för växt.

Jag upplever att bästa sättet att hålla hagarna fria från oönskade växter är att betesputsa ofta. Speciellt i de delarna av hagen där hästarna är sämre på att beta.

Fast det är ganska sällan en häst ger sej på ragwort. Har sett många hagar som ser ut som rapsfält av ragwort och hästarna går lugnt och äter av allt annat (uppenbarligen eftersom de lever).

Det farligaste med ragwort är om den blommande kommer med i höet, för när den ensileras blir den söt och hästarna tycker den är god.

Fast det är ganska sällan en häst ger sej på ragwort. Har sett många hagar som ser ut som rapsfält av ragwort och hästarna går lugnt och äter av allt annat (uppenbarligen eftersom de lever).

Det farligaste med ragwort är om den blommande kommer med i höet, för när den ensileras blir den söt och hästarna tycker den är god.

Okej, så bra :)
Vilken fin bild du har!

Vi har slarvat med detta.Men då våra hagar inte är naturbeten utan insådda vallar så har jag inte (på håll) sett något mer än klöver,gräs och enstaka tistlar.

vi kör med en betesputsare 2ggr på sommaren för att vara på den säkra sidan. vi har aldrig sätt nått som ska vara giftigt.. men vi går och krattar i vinterhagen en gång om året, för att de inte ska bli mask..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 294
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 006
Senast: Twirro
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 695
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter