Hur noga är du när du rider ut?

Smuldaisy

Trådstartare
När jag rider ut försöker jag sitta på vänster resp höger sittben ungefär lika mycket när jag travar. Jag försöker galoppera i höger galopp lika mycket som vänster. Rider jag vänster galopp i en uppförsbacke blir det höger i nästa osv. Hästen ska gå i form dvs ingen stjärnkikare. Hur noga är ni?? Har det någon betydelse??

Sv: Hur noga är du när du rider ut?

Beror på vad jag siktar på just den dagen. Men jag är väldigt noga med grunden ständigt, att alltid värma ordentligt och att jag inte går vidare fören det jag gör sitter, jag menar om jag inte behärskar det i skritten till 100 så tar jag inte det i traven.

Skulle bara tillägga att han får inte var stjärnkikare vare sig vi har vilodag eller inte, men är det slappa så är det. Då ställer jag inte jätte krav på honom alls

Brukar bytta sittben hela tiden DVS man rider sitt, stå, stå, sitt, stå, stå så slipper man tänka på det;) Brukar vara ganska petig med vilken galopp jag fattar, inte bara för att hästen ska bli jämt muskliad utan även för att det är till stor nytta i dressyren om hästen fattar den galoppen du ber om.. :rofl:

jag tror absolut det har betydelse.
försöker vara noga med att sitta på vä o hö sittben lika mkt samt galoppera i både vä o hö galopp. kan jobba hästen lite i skänkelviking, öppna o sluta osv. i galoppen kan jag bryta av till trav efter visst antal galoppsprång o byta galopp. det aktiverar både häst o ryttare att hitta på lite övningar :D
i skogen brukar jag låta hästen få långa tyglar. :) i den mån det går vill säga, vissa hästar tycker ju skogen är rena godisbutiken :angel:

Är i princip lika noggrann på uteritt som jag är på bana.

Tänker inte så mycket på vilket sittben jag rider lätt på, rider lätt såpass lite så jag tror inte att det spelar någon roll faktiskt. Använder bägge galopperna såklart men är inte petig med att det är just varannan. Och hästen går såklart i en vettig form om än lite friare än på ridbana.

Våra uteritter brukar mest vara lite halv slappa, men hästen ska ändå gå i en rund och mjuk form.
Även om det inte är som ett ordentligt dressyrpass på banan. Den ska vara lydig och följsam
för hjälper, vikt röst och tryck men med lite mer frihet.
Jag ser till att rida i båda galopperna och att byta sittben i trav, men det blir ganska mycket fältsits.

Brukar bytta sittben hela tiden DVS man rider sitt, stå, stå, sitt, stå, stå så slipper man tänka på det;) Brukar vara ganska petig med vilken galopp jag fattar, inte bara för att hästen ska bli jämt muskliad utan även för att det är till stor nytta i dressyren om hästen fattar den galoppen du ber om.. :rofl:

Hur funkar det??? Har jag aldrig hört talas om, men kanske har missat nåt?

Jag är också noga med att byta sittben. Självklart ska hästen fatta rätt galopp!

brukar alltid tänka på att byta sittben när vi travar längre sträckor!
galoppen har jag aldrig tänk på blir den det blir.
brukar sällan rida han på tygel eller träna på uteritter faktiskt, blir mest långa tyglar så mycket som möjligt=P

Jag har inga stora krav på ponnyn när vi rider ut, föutom att det är han som ska lyssna på mig och inte jag på honom, för han blir gärna het och vill springa på och då jobbar jag med honom tills det är han som väntar och lyssnar på mig. Han springer inte med huvudet i vädret men han går inte i form heller;) Jag brukar försöka byta sittben och gallop varannan gång, eller mitt om det är en längre sträcka.

Marina95

Försöker tänka på att galoppera lika mkt i båda galopperna och byta sittben, rider mkt dressyr ute i skogen så försöker även göra lika mkt skänkelvikningar åt båda hållen osv...

Jobbar även för att hon ska arbeta i en bra form, men hon har inte alla muskler för det än, men vissa ridturer är det mindre formkrav än andra :)

Kul att så många har svarat. Verkar som om de flesta varierar sig ivf. Själv tävlar jag dressyr inte på såg hög nivå än (LA:1) men målet är msv. Är det någon skillnad på dressyr och hoppryttare? Hade varit kul att veta Själv ser jag uteridningen som en del i träningen. Är man "skogsmulle" kan jag förstå om inte alla håller koll på sittben och galopp osv. Anledningen till att jag var nyfiken är att många tycker jag är "petig" med detta och tex gärna släpper sina hästar i galoppen (=fullt sken:eek:)eller den får fatta själv och då skulle min alltid fatta vänster för hon är starkast där.

Räknar mej själv som hobbyryttare så :P rider mest i skogen just för att jag tkr det är roligare att träna där både för mej och för hästen. Målet är väl att komma ut på nån lokal tävling med hästen nån gång iaf, så vet inte vad jag räknas som ;) inte hoppryttare iaf ;)

Försöker vara noga!

Både ponny och jag är rätt sneda, så vi har exempelvis svårt att galoppera i vänster om vi är ute och rider mer fritt. Är hon inte i form och jag rider koncentrerat så byter hon galopp till höger, och om vi skrittar eller travar går hon gärna litelite böjd åt höger när jag inte korrigerar henne.

Men vi jobbar på det. ;)

Jag är en typisk skogsmulle som vantrivs att rida runt runt i en paddock.
Men för den skull slarvar jag inte med dressyren ute i skogen.

Byter sittben när jag travar längre sträckor och försöker variera höger/vänster galopp.

Sen gå i form, njaaa....det är det nog lite si och så med. :)

Eftersom jag "aldrig" (nå, kanske en gång/månad) rider på bana/ridhus så gör vi allt utomhus. O är då givetvis noggrann med att galoppera ungefär lika mycket i båda galopperna, byta sittben etc. Är hobbyryttare/skogsmulle mot dressyr.
Vissa turer är slappare än andra, men när vi dressyrar ute så är jag precis lika noggrann som inne/på bana.

Jag är ganska noga med att byta sittben i traven. Galoppen har vi precis börjat med (travare) så jag ställer inga jätte krav, mer än att det inte ska gå i 100km. ;)
I skritten och traven vill jag dock att han ska gå i form.
Vi har inte ofta tillgång till ridhus och ingen ute bana just nu heller, så det blir att vi dressyrar utomhus. :)

Skulle väl kalla mig själv för hobbyryttare, med mål att kunna tävla främst dressyr, men kanske även hoppning i framtiden, då hästen är redo för det.

Att inte rida ordentligt finns inte i min värld. Slappa uteritter med låga krav finns inte, att bara "lulla runt" finns inte. Jag rider ut året runt, varken har eller vill ha en ridbana utan tycker naturen ger bra mycket mer att utnyttja än att rida på en platt bana.

Min häst ska ha fokus på mig, jobba avslappnat och lyssna på mina hjälper, oavsett. När jag tar tyglarna kortar han sig automatiskt och söker sig fram till handen och sätter jag igång i trav fortsätter han så, han vet inget annat för inget annat finns i vår värld. Är han riktigt på tårna så funkar han bäst att galoppera för han har aldrig lärt sig "sticka" utan rullar bara på i sin galopp, han vill galoppera men han vill inte fly ifrån mig/ridningen.

Jag bytter sittben i varje sväng och när jag ställer om/flyttar, vilket jag gör typ hela tiden. Galopperar så gott som alltid lika mkt och lika pass i varje galopp, undantaget om han blivit trött och inte orkar jobba lika bra då avslutar vi passet i stället.

Har vi lugnare pass ligger fokus på avslappning och lösgjordhet och vi rider en kortare/lättare runda. Men att "vila i från arbete" och bara rida runt med halvlånga tyglar utan fokus på form o bärighet ser jag ingen mening med - sådan ridning föraktar jag. Då är man ju HELT fel ute med sin ridning om man ser en korrekt arbetsform som "jobbig" och att hästen måste få ha "kul" och inte ha "så höga krav". De kraven (korrekt arbetsform och lydig för hjälperna) anser jag är de allra minsta krav man ska ställa när man sitter på ryggen annars ska man mycket hellre motionera hästen avsuttet tycker jag.

Det beror helt på vad målet med uteritten är. Om det är mer mot dressyrträning fast ute så vill jag naturligtvis jobba mot att hästen ska gå i form. Ofta så rider vi bara ut och slappar, himla härligt tycker jag! :D då är det halvlånga tyglar som gäller, jag kräver ingenting förutom att han självklart ska lyssna på mig, stanna och starta som han ska.
är noga med att byta sittben och rida i båda galopperna för liksidighetens skull.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar