Hur noga är du när du rider ut?

Sv: Hur noga är du när du rider ut?

Nu rider jag inte just nu men när jag gör det så är jag noggran med det. Galopperar båda galopperna, byta sittben osv.
Kan jobba lite i skritt o trav med form, skänkelvbikning osv ibland men annars låter jag henne mest gå avslappnat och i sin egen form.
Stjärnskikare är hon inte hur eller hur oavsett hur man rider.

För mig är uteritter för hästens skull. De ska vara lugna och avslappnade(eller vad hästen nu behöver) och ffa roliga.
Min häst tycker inte om att jobba i form så jag väljer att träna henne på andra sätt ute i skogen.

Lika noga som när jag rider på banan. Vill inte att hästen ska ranta omkring som en damcykel.

Även om jag ibland tar turer för att bara gasa ur energi ur hästen och släpper den att springa så fort den vill. Det uppskattas alltid av mitt fina lilla djur.:D

Jag är nog stort set lika noga. Men när jag rider ut så rider jag i ett mer framåt tempo och inte lika "djup" form. Men värmer upp lika mycker och skrittar av lika. Försöker variera sittben och galopperna.

eftersom jag väldigt sällan har tillgång till paddock så ställer jag nog rätt höga krav när jag rider ut.

hästen ska gå i en ändamålsenlig form (som jag varierar efter tidpunkt på ridturen, underlag, gångart etc) och vara uppmärksam på mina hjälper, inte dra iväg i 190 knyck och inte gå emot vare sig hand eller skänkel.

jag byter sittben med jämna mellanrum, utnyttjar "böjda spår" på vägen till att höger och vänsterställa, försöker fatta lika många höger- som vänstergalopper etc.
dessutom arbetar jag mycket med öppna/sluta och skänkelvikning längs vägarna, och även annat "dressyrjobb" där tillfälle ges.

självklart rider jag mer kravlöst ibland också och låter hästarna busa om dom är på det humöret :p och även jag uppfattar fart och fläkt, men nuförtiden (till skillnad från för ett par år sen :angel: ) vill jag ha kontroll :D

Noga med dressyren även vid uteritt, byter sittben kontinuerligt, tänker på att variera galopperna, lite svårare för höger galopp just nu, tränar det mycket på rakt spår/väg.

Även sidvärtsrörelser kan jag träna i skogen, försöker kombinera så att det inte blir lika höga krav som på banan, men ändå hyffsad disiplin på ridningen.

Jag är noga med att variera sittben när vi rider ut. Vill inte att min unghäst ska muskla sig ojämnt eller bli sne.
Jag har dock en förmåga att alltid sitta på höger sittben oavsett i vilket varv vi går i, är då noga med att byta till vänster snabbt.
Galopp har vi inte kommit till ännu, men när det är dags ör det vill jag att hon ska gå lika mycket/lite i båda galoppern.

Min förra häst var mycket starkare i höger galopp så jag galopperade mera i vänster när vi var ute i ett försök att korrigera det.

Vissa dagar så rider jag rätt så kravlöst men jag ser alltid till att hästen arbetar korrekt, är lydig och koncentrerad. Jag byter såklart sittben och varierar galopp. Allra oftast rider jag precis som under ett dressyrpass i paddocken.

Ett tag förra året red jag helt utan krav och satt och tittade på utsikten och snackade skit hela rundan, men det fick jag sota för ;) Fick lägga ner några veckor på att få bort små ovanor som han fick pga av detta. . han ignorerade mina hjälper, körde upp huvudet och ångade iväg, var allmänt okoncentrerad. . :p

Beror lite pån syftet med dagens uteritt. Ibland låter jag hästen gå i vilken form han vill och vi bara slappar eller busar i skogen. Brukar alltid variera sittben däremot, det sker automatiskt när vi svänger eller vägen böjer sig lite. Varierar också galoppen.
Är vi däremot ute på träning, exempelvis klättring eller intervallträning på travbanan, så är jag mer noga med att hästen ska gå i form och så.

Jag är en typisk skogsmulle som vantrivs att rida runt runt i en paddock.
Men för den skull slarvar jag inte med dressyren ute i skogen.

Byter sittben när jag travar längre sträckor och försöker variera höger/vänster galopp.

Sen gå i form, njaaa....det är det nog lite si och så med. :)

kan skriva under på allt ovan. förutom att jag i stort sett aldrig rider lätt utan sitter ner i traven (har en pålle med gungstolstrav ;)).

Det beror som sagt helt på vad målet med uteritten är.
Själv lutar jag åt "skogsmulle" hållet. Då det ganska ofta blir lite bus ridning. Att fatta både höger och vänster galopp lika många gånger och att hästen lyssnar på sits, röst, skänkel och hand.
Det är det främsta jag tänker på vid uteritt, oavsett vad målet med den.
Sittbenen är, för mig, inte så noga då.

Det jag vill åstakomma med uteritten är att det ska bli en positiv upplevelse för både mig och hästen, och att båda ska tycka det är roligt att vara ute i skogen eftersom det är oftast där jag rider!

Senast ändrad av en moderator:

Är lika noga på uteritterna som på banan eller ridhuset. Det som skiljer är nog mer målet med just det ridpasset. Skulle inte få för mig att rida runt varv på varv i ridhuset i galopp men tränar gärna kondis och flås ute där underlaget är bra och det är flera kilometer utan risk att möta bilar. Det är ljuvligt att bara rulla på och känna styrkan och farten. Naturligtvis ska pålle gå i form då men oftast väljer jag en rund och lite lägre sådan mot i ridhuset. Power skrittar gärna på riktiga långturer då vi ofta är ute runt 2 timmar och då är det lång tygel som gäller.

Så jag, som är hobbyryttare, är alltid noga med att byta sittben, rida i både vänster och höger galopp samt att pålle är uppmärksam på vad jag vill i alla lägen men målet för ridpasset bestämmer hur detta skall ske.

Jag orkar sällan bry mig om annat än att växla galopperna, sittbenen inbillar jag mig blir ganska jämt vartannat under ridturen.
Oftast rider jag på långa tyglar men vissa sträckor försöker jag jobba i form i skritten åtminstone.
Jag övar dock ganska mycket lydnad, halt på långa tyglar direkt. Stopp från trav på långa tyglar direkt, öka och minska galoppen som jag vill och vända om när jag vill, rida in på dem vägar jag vill etc. Fungerar mycket bra och det belönas ofta med lite race i skogen. :)

Det är väldigt olika vad jag har för krav när jag rider ut. Jag växlar sittben och höger, vänster galopp men tänker inte så mkt på det utan gör det av bara farten.
Då jag tävlar både dressyr och fälttävlan så är det ganska olika ändamål med uteritterna. Dressyr rider jag nästan uteslutande på banan/ridhuset. När jag rider ut är kraven på form ofta ganska obetydliga jag kan kolla av ngn gång men ofta kan jag trava och galoppera på helt långa tyglar. Självklart får hästen inte sticka men den grundlydnaden bör sitta varje sig man rider på lång eller kort tygel tycker jag. Jag intervall tränar ofta och brukar köra MYCKET tempoväxlingar tex 10 galoppsprång framåt, 10 tillbaka. Sån typ av träning kör jag ofta men form är av mindre betydelse. Jag tycker mina hästar har byggt bäst muskler på det sättet. Ibland är jag bara ute och "flamsar" med mina hästar hoppar över stockar, diken m.m och de verkar uppskatta detta då och då. Uteritterna är mest för att hästarna ska få göra lite annat och självklart allsidig träning.

Formen vill jag ha där när jag rider ut. Eftersom jag har en så pass stor häst och själv inte är flugviktare vill jag inte slita mer än nödvändigt och då är det bättre för henne att hon jobbar i form.
Jag använder nästan alltid någon del av uteritten att mjuka upp henne.
Sidvärtes är mkt roligare i skogen än ridbanan tycker hon :D

är slappare ute än på banan men försöker ofta få henne till att fatta höger galopp för den har hon svårast med. 99%av alla gånger blir det vänster.

Har tyvärr ingen äng jag kan träna på heller (vilket jag gärna hade haft)

Jag är alltid lika noga när jag rider, från uppvärmning till slut. Rider och arbetar den ena sidan lika mycket som den andra och kräver lika mycket som om vi red på volt eftersom basen för träning för oss är ute på vägarna och i skogen.
Är det "slappdag" kräver jag bara att han ska gå lugnt och inte öka tempot men han får i övrigt strosa på som han vill.

jag är alltid noga, lika mycket av vardera galopp och så byter jag sittben med jämna mellanrum :)

"stå två sitt en" kör jag också med i uppvärningen, mest för min egen skull.. och så lättridning i galoppen..

Hur funkar det??? Har jag aldrig hört talas om, men kanske har missat nåt?

Jag är också noga med att byta sittben. Självklart ska hästen fatta rätt galopp!
det är en övning som mest stärker dina ben, en bra övning för uppvärning som gör att du koncentrerar dig med på takten och låter hästen jogga i fred.. jag inbillar mig även att hästen får bättre balans genom det snabba sittbensbytet..

du gör helt enkelt så att du byter sittben stående istället för sittande, sitter ner en gång och sedan byter igen..
sitter på vänster fram
står på högerfram och vänster fram
sitter på höger fram
står på vänster fram och höger fram
sitter på vänster fram
står på högerfram och vänster fram
sitter på höger fram
står på vänster fram och höger fram

osv..

prova genom att rida lätt med 5 nedsittningar, byt sittben genom att stå två, rid lätt på andra sittbenen 5 nedsittningar och byt genom att stå igen.. och så kortar du antalet nedsittningar tills du är nere på en nedsittning, plättlätt.. :) och träningsvärken kommer som ett brev på posten :p

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 765
Senast: mamman
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Mabuse
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 480
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar