Hur mycket?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Iyou2008
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 2 024
I

Iyou2008

Har starkt intresse för hundar.
Så jag undrar hur är det med uppfödning?
Hur mycket kan man få för en valp utan vaccinationer,försäkringar m.m?
Är det dyrt att skaffa vaccinationer,chip,försäkringar till hund? Och när bör man fixa det som max?

Tack för alla svar.
:laugh:

Sv: Hur mycket?

Jag trianglar direkt så behöver det inte bli så mkt bilder på John Bauer varelser...

Har starkt intresse för hundar.
Så jag undrar hur är det med uppfödning?
Hur mycket kan man få för en valp utan vaccinationer,försäkringar m.m?
Är det dyrt att skaffa vaccinationer,chip,försäkringar till hund? Och när bör man fixa det som max?

Tack för alla svar.
:laugh:

Detta är ett skämt va?

Hoppas också det är ett skämt...
Annars hade det varit bra om du förklarade dig lite?
Hur har du tänkt här?

Måste även jag titta in å hoppas att de verkligen är ett skämt. Annars tror inte jag den där uppfödar/avels-biten är så genomtänkt.

Om du når fram lite bättre hur du menar, så kanske klokare svar visas.:idea:

Va? Jag fattar inte? *dum*

/Syrsa

Jo, vederbörande har inte ens en hund än, men nämner i en annan tråd att hon är intresserad av en "rondellhund". Dessutom verkar det vara bråttom att avla på nämnda hund, vars ras och egenskaper är något oklara. Huvudfrågan är "Vad kan man få för en valp", vilket givetvis är fel syfte att avla.

Då anmälde jag tråden (trianglade) eftersom jag ansåg att TS ville röra om i grytan och göra oss upprörda.

Ja det är säkert lämpligt avelsmatrial att köpa ett par Rondell hundar:rofl:
Om du inte skämtar, så får du nog förklara dig lite mer, om du vill ha vettiga svar

Aha! Tack!

Jag är inte så haj på "forumuttryck" eller "forum-etikett" så jag förstod inte mycket, annat än att TS inte verkade ha alla hästar (eller hundar för den delen) hemma...

Sv:

hej!Allihop
Nej,jag har bara funderat på den biten lite.Alltså har jag inte tänkt att skaffa uppfödning på en rondellhund.Utan skulle bara tänka mig skaffa uppfödning om jag skaffar en renrasig från kennel.Men absolut inte tänkt att inte försäkra hund,chippa, m.m på en hund!!:mad:
Men är bara nyfiken på hur det ligger till,vad det kostar att fixa allt hunden behöver som försäkringar oså och när man bör fixa det som senast när hunden är valp.
Hoppas ingen tog illa upp,men menade absolut inte något om att jag skulle avla eller så på en rondellhund eller hund utan papper,chip,vacc, odetta.

Sv:

hej!Allihop
Nej,jag har bara funderat på den biten lite.Alltså har jag inte tänkt att skaffa uppfödning på en rondellhund.Utan skulle bara tänka mig skaffa uppfödning om jag skaffar en renrasig från kennel.Men absolut inte tänkt att inte försäkra hund,chippa, m.m på en hund!!:mad:
Men är bara nyfiken på hur det ligger till,vad det kostar att fixa allt hunden behöver som försäkringar oså och när man bör fixa det som senast när hunden är valp.
Hoppas ingen tog illa upp,men menade absolut inte något om att jag skulle avla eller så på en rondellhund eller hund utan papper,chip,vacc, odetta.

förstår jag dej rätt om du inte vill vaccinera,chippa osv dom valpar du vill sälja?

Sv:

Det är svårt att förstå vad du menar men jag ska försöka svara på det som jag tror du undrar.
Du står ju för försäkringen på den hund du parar om du har den försäkrad. Har du kennel måste du även skaffa en kennelförsäkring som gäller om dina hundar orskar någon skada (hemförsäkringen täcker inte när man har kennel). Valparna ska dolda fel försäkras innan leverans, brukar kosta 150kr per valp har jag för mig.
Sedan ska ju valparna besiktigas, vaccineras och chippas. Detta görs vid ca 8 veckor och man brukar få ett specialpris hos veterinären, från ca 500kr/valp tror jag det brukar ligga på.
Sedan ska ju valparna registreras hos kennelklubben. Detta ska göras i god tid så du hinner få stamtavlorna innan leverans. Vet inte vad det kostar men det står på SKK:s sida, kika där!

Sv:

förstår jag dej rätt om du inte vill vaccinera,chippa osv dom valpar du vill sälja?

Hmm.. jag undrar desamma?

TS: Man säljer ju en valp när den är tidigast 8 veckor, köparen, eller iaf jag som köpare vill ha ett veterinär intyg som inte är äldre än 7 dagar när jag hämtar min valp. Å vid första veterinärbesiktningen så chippas, å vaccineras ju valpen.

Så så som jag vill ha det, eller själv skulle göra om jag skulle ta en kull å sälja, så chippa, vaccinera å vet.besiktiga sensat 7 dagar innan leverands.

Men, jag tycker även din avlesbit verkar vara minimalt genomtänkt, varför ens starta en tråd om du egentligen inte ska avla eller har kunskap om en sådan liten sak, ja menar, hundavael består av så mkt mer.

Sv:

hej!Allihop

Jag ser det som hon tänker göra allt detta. Blev rörigt med alla inte i texten.

Nja, i första inlägget undrar hon tvärtom, vad man "kan få" för en valp utan vaccinationer osv, men tonen ändrades senare.

Aha, det missade jag. Det brukar oftast låta lite annorlunda en bit längre ner i tråden då folk tappar hakan över frågorna. :D

Nåja det finns oseriösa uppfödare tyvärr, oftast av blandraser, dock finns denna typ av uppfödare även på renrasiga, vars enda syfte med ”uppfödningen” är att käna så mycket pengar som möjligt.

Självklart inga hälso undersökningar eller mental tester på föräldrarna, inga mål med aveln mer än ovan.

De vill ha så lite utgifter som möjligt därför sälja valpar utan frisk intyg/vacc och dolda fel försäkring.
Bara ”håva in pengar” alltså, och eftersom det är oregistrerade valpar kan man ha ett par tikar och para med sin egen hanne samma till alla tikar = inga parningskostnader.
Och så kan de paras vid varje löp ingen som kollar ju…
Kunskapen är självklart av 0 och intet intresse det är bara pengar som gäller.

Ok lite annons kostnader blir det förståss men i övrigt inte mycket utgifter med sådan ”avel”
Tar man sedan och har små populära söta raser så behöver man inte ha så många annonser.

TS vill kanske köra efter detta och då är ju hennes frågor begripliga?

Sedan finns de seriösa som viger sitt liv på den ras de brinner för.
De lär däremot inte ”tjäna” några pengar, snare tvärtom…

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 335
Senast: Kajsalisa
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
5 625
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi... 2
Svar
25
· Visningar
2 043
R
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
805
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka