Hur mycket..?!

Vita_N_6520

Trådstartare
Ungefär hur många kg hö ska/kan man ge en häst som är ca 150 cm hög, relativt lättfödd men ändå tappat lite hull på senare tiden..?

Jag har inget värde på höet, men jag tror faktiskt det är ganska dåligt.

Om höet är dåligt, spelar det någon roll om man ger mindre då?
Hon får hosta av det, så egentligen vill jag itne ge något alls, men hon måste ju ändå ha mat tills jag fått tag på något annat.. :crazy:

Vad tycker ni?

Sv: Hur mycket..?!

Ett allternativ är att helt ersätta höet med lusernhack tills du fått tag i nytt & fräscht hö. /Linda

Hö har normalt sett 84% TS, lucernhack kan ligga något högre, ca 90%.

Alltså skulle du kunna ge liiiite mindre av lucernhacket, men för enkelhetens skull är det nog ingen idé att bråka om det lilla, utan byt rakt av isf.

Ungefär hur många kg hö ska/kan man ge en häst som är ca 150 cm hög, relativt lättfödd men ändå tappat lite hull på senare tiden..?

Varför har hon tappat på senaste tiden? Har foderstaten ändrats på något sätt (bytt hö till exempel eller minskat/bytt kraftfodersort)? Motionen ökat?

Om du inte ändrat på något så tror jag på dåliga värden i höet hon fått de senaste månaderna - förmodligen proteinfattigt framförallt.
Det är ännu en anledning att börja fodra med LUSERNHACK istället - vill du inte byta HELT mot det så ersätt bara en del - t ex 2kg hö mot 2kg lusernhack. Eller 4kg hö mot 4kg lusernhack... Ja du fattar.
Och snåla inte med grovfodret, om hon inte är FET (vilket hon ju inte verkar vara) så ge så mycket du bara KAN, gärna 2kg/100kg kroppsvikt eller mer.

Vi har bytt från ensilage till hö, så det är inte så konstigt att hon tappar lite :crazy:
Har även börjat motionera liite mer än vanligt, då jag ska försöka sätta igång henne nu.

Problemet är bara att hon är väldigt lättfödd. Hon är ngt överviktig, men har börjat tappa över revbenen litegrann, så man i vissa tillfällen kan se dem. Man känner dem om man "trycker" lite lätt och drar med handen. Samtidigt som hon är tjock :crazy:

Jag bytte kraftfoder ett tag innan vi började med höet, men det har betydligt högre/bättre värden än det jag hade innan.
Med ensilaget passade det alldeles utmärkt men det verkar inte fungera lika bra med höet..
Ger müsli som f.ö innehåller lusernhack också..

Problemet är nog att jag inte har råd att köpa massa lucern just nu iom att det är ganska dyrt :o

Mina föräldrar är väldigt snälla, men de har inte lust att först köpa in massa lucern, och sen åka iväg och köpa nytt grovfoder.. :crazy:

Men jag håller koll så gott det går, så får jag förhoppningsvis tag på något bra grovfoder snarast..

Öka muslin iaf då. Och givetvis måste du ge en normal mängd hö till pållan också (1.5kg/100kg häst minst) oavsett vad du tycker om höet... Det är det enda att göra.

Dock är det väl inte särskilt jobbigt att åka o köpa ett par-tre säckar lusernhack tills vidare? Det är ju inte samma sak som att hämta ett lass med hö... då man måste ha med släp o sådär och lasta på massor.

Jag skrev inte att det var jobbigt.
Jag har dålig ekonomi för tillfället pga olika anledningar, och har helt enkelt inte råd. :(

Men jag har ev fått tag på ett fräschare hö nu, beror på lite.
De skulle kolla hur mycket de hade kvar och så. *håller tummarna*

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
666
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
713
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka