Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Du ser det på den och om du är osäker "lassa" inte för mkt...:smirk:
Underlag, vagnens tyngd, shettisens kondition, sele, kuskens erfarenhet/kunskap, tempo, terräng, tid, färdsträcka mm spelar in.
Det finns fler trådar om detta...
Jag brukar räkna att de väger runt 200 kg så då drar de lätt 400 kg
Men den blir bra slut om den inte har kondition eller man kör med brösta så då bör man nog hålla sig till det den väger, en vagn på runt 200 kg.
Loksele, ja då har man en pigg liten arbetshäst
Mina shettisar är av grövre sorten och jag tror nog kommer över 150 kg spec om de är över metern, mkt olika!
Fast minisar ligger nog inte på mer än hundringen
Min shettis som var 87 cm vägde 144 kilo, den jag har nu är över en meter och borde därmed väga ca 200 kilo. Min lilla shettis körde jag, jag väger 80 och vagnen var rätt tung, med mig stannade han och vände sig om o tittade o undrade vad jag var för matte som lät honom slita så hårt....Men när dottern satt på med tillhörande kompis, typ 100 kilo tillsammans, så gick det i full karriär över gärdena med öronen framåt och ork att springa hur långt som helst...
Min nuvarande shettis är vrålstark och jag har inte kört honom än pga hans rädsla. Men jag skulle tro att han drar minst 200 kilo utan några som helst problem.
tack för alla svar funderade lite om jag skulle ta en shettis på foder för jag tycker mycket om att köra eller om jag skulle ta en större häst...men eftersom de orkar så mycket ändå så kanske det blir en lite en
Min fodershettis har en lätt vagn och jag har sagt max 2 vuxna på henne.
Nu väger typ alla jag känner max 90 kilo(kille) men tjerpolarna väger väl under 70 alla.
Vid kraftig upp och nerförsbacke brukar jag hoppa av och hålal emot vagnen(nerför( eller puttar på(uppför) men mindre backar de klarar hon=)
Kropp & Själ Inte ett enda pass i veckan pga envis förkylning :down: Är inbokad på power hour i eftermiddag men det känns inte toppen som första pass...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.