Hur mycket?

SkorpSmulan

Trådstartare
Om man har igång en häst tre, max fyra, dagar i veckan, hur mycket kan den gå då?
Vad det var svårt att formulera frågan, men vad skulle ni göra med en sån häst och vad skulle ni inte göra?
Är det möjligt att bygga muskler och att bibehålla muskler och kondition med tre dagars ridning i veckan? (Ev varvat med körning)
 
Sv: Hur mycket?

Min andrahäst går 2-5 dagar i veckan.
(beroende på medryttaren)
Vi rider ut mest. Klättrar en del och långa, lugna uteritter varvade med lättare pass på ridbanan.

Hon är stark och orkar mycke men har inget "flås"
Så snabbare pass med mycke galopp går bort!
:idea:
 
Sv: Hur mycket?

Jag säger såhär; har hästen en bra grundkondition och bra muskler när man börjar rida den färre gånger i veckan (t.ex. om den förut reds 5-6 gånger per vecka och nu har trappats ner till 3 gånger) då kan den definitivt klara sig på färre träningsdagar. En kropp som är vältränad behöver inte "nötas" 5-6 dagar i veckan, det leder oftast bara till slitage. 3-4 gånger i veckan är med optimalt för en sådan individ, men då ska den tränas på ett sätt som arbetar igenom alla muskler på ett vettigt sätt och som bibehåller konditionen. Det kan betyda att den behöver tränas lite hårdare/längre jämfört med tidigare, men som sagt, det gäller BARA om hästen är vältränad sedan innan.

Är hästen INTE vältränad, utan är relativt nyligen igångsatt eller om den ridits 3 gånger i veckan under längre tid, då är det knivigare. En sådan häst skulle jag personligen inte galoppera på, eftersom den kanske inte har tillräckligt stärkta ligament och senor för att belastas så. Det som låter mer vettigt är i så fall mycket skritt varvat med några minuter trav, gärna i form men inte med några krav på samling eftersom hästen troligen inte har stryrkan för det. Eftersom jag inte skulle galoppera den skulle jag inte hoppa heller, eller träna för intrsuktör. För mig är det väldigt viktigt att hästen är tillräckligt vältränad för sånt innan man ger sig i kast med det.

Om du undrar varför jag skriver som jag gör, så är det för att jag har studerat träningslära och muskeluppbyggande på människor i 2 år, och även om vi inte är lika skapta som hästen så finns det ändå många likheter. En muskel fungerar till exempel likadant oavsett vilken kropp den sitter på. Och senor behöver stärkas för sin uppgift, oavsett om det är en människa som ska spela tennis eller en häst som ska hoppa. Jag tror att du förstår vad jag menar. :)

Hoppas det har klarnat lite för dig?
 
Sv: Hur mycket?

Ja det var intressant.

Om det är så att hästen inte är i gångsatt, är det möjligt att bygga på den muskler och kondition?
 
Sv: Hur mycket?

Ja. Men bara lite och sällan! :idea:

Något varv på ridbanan eller en kortare sträcka på ridvägarna i skogen.
 
Sv: Hur mycket?

Nej, jag skulle inte säga det, inte med 3 dagar i veckan. 5 dagar i veckan är nog minimum. Visst, 3 dagar i veckan är bättre än 0, men vill man komma någon vart och få en häst som både är välmusklad och har bra kondis så får man nog rida mer i början. (De första 3-4 månaderna kanske?) Både för flåset och för att stärka ligament, senor och muskler.

Mitt sto är under igångsättning nu, hon är helt otränad, och kommer ridas 5 dagar i veckan med mycket skritt och lite, lite trav under den närmsta tiden, med successivt mer trav. Om kanske 1-1½ månader kan vi börja galoppera, men inte mer än några få minuter per pass. Något pass markarbete per vecka. Hon behöver inte ridas mer än så eftersom hon går i en mastodonthage med både berg, kullar, skog och äng. Flocken rör sig mycket hela dagarna, så hon får "gratis" motion den vägen.
 
Sv: Hur mycket?

Det är två hästar jag funderar om, som har helt olika förutsättningar.
Men om vi tar mitt sto nu då.
Hon har stått sen i februari pga infektion i hasleden och sen blev hon mamma strax efter hon blev frisk. Innan hon blev avställd var hon inte heller igång så jätte mycket, lugna turer ca fem dagar i veckan. Men hon har tappat jättemycket muskler. Jag funderar på att sätta igång henne så smått i september, oktober för hon behöver muskler som håller upp ryggen. Lindrig KS.Jag förstår ju att hon inte kan bygga på sig så mycket av tre fyra dar i veckan eller få nån super kondis. Men det låter ändå som att det kan vara idé att sätta igång henne lite? Bättre än att låta henne stå hela vintern i alla fall.
 
Sv: Hur mycket?

Ja, visst är lite träning bättre än ingen. Men som sagt, du kan nog inte hoppas på att få henne i trim till någon tävling, men det tror jag inte att du vill heller? Mycket skritt i kuperad terräng är bra för hela kroppen, så varför inte köra på det? :)
 
Sv: Hur mycket?

Man ska ha helt klart för sej att en häst som varit skadad och ska ridas igång och en fullt frisk häst i halvtaskig kondition är två helt olika saker.
:)
 
Sv: Hur mycket?

Gisburne skrev:
Men som sagt, du kan nog inte hoppas på att få henne i trim till någon tävling, men det tror jag inte att du vill heller?

Nej då, hon ska i så fall bara hållas igång för att må bättre.
 
Sv: Hur mycket?

Ja, men hur menar du då?
Jag vet att det återstår att se om hasen klarar av att vara igång eller om det har blivit permanenta skador. Sen har hon alltid ridits och körts väldigt försiktigt pga sin KS. Jag är nästan överdrivet försiktig.
 
Sv: Hur mycket?

Tror att på grund av skadan så är långa skritturer med lite trav i kuperad terräng bäst. Det borde synas ganska snart om hasen inte tål belastningen.
 

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 604
Senast: Freazer
·
Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
962
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp