Hur mycket

mysko

Trådstartare
får man ta in i stallhyra utan att få beskatta det?
Man få ju ha en viss inkomst per år utan att skatta men var ligger gränsen??
Eller måste man skatta för hela inkomsten?

Sv: Hur mycket

ligger inte gränsen på ca8000kr år, eller är jag helt ute och cyklar?

Jag var inne på skatteverket.se och läste och det jag kunde hitta var att skolundom och studerande fick ha en sammanlagd inkomst under året på max 16 699 kr skattefritt.

Inom travet är det 30 000.Springer hästen/arna(företaget) in mer än det får man börja skatta.

Har du ingen övrig inkomst under året? Om så är fallet får du lägga netto förtjänsten på din övriga skattepliktiga inkomst.

Tänk på att du skall dra av kostnaderna för att hålla stallet från din intäkt innan resten bli skattepliktigt.

cemax skrev:
Har du ingen övrig inkomst under året? Om så är fallet får du lägga netto förtjänsten på din övriga skattepliktiga inkomst.

Tänk på att du skall dra av kostnaderna för att hålla stallet från din intäkt innan resten bli skattepliktigt.

Jo jag har övrig inkomst, har stallet som hobby inte verksamhet
Men jag har hört för längesedan att man får ha en sioinkomst till ett visst belopp utan att skatta.
Om man tar stallhyran och drar bort det som ingår så blir det väl den summan du menar?

:bow: :bow: för era svar :D

Om jag förstår den här broschyren rätt så får man alltså ha 30 000 kr i omsättning innan man måste betala moms, men man måste skatta från första kronan som hobbyverksamheten går med vinst.

Räknas det då som hobbyverksamhet om man har två egna hästar och två inhyrda, där stallhyran för dessa två är 1200 kr/mån, ger en intäkt per år på 28 800 kr, alltså behöver jag inte betala moms. Vinst blir det ju inte, det får man se till (!). Jag måste ju få dra av vet.kostnader, hovslagare, mm för mina hästar, de är ju min hobby. Maten får jag ju dra av för alla fyra hästarna - bara det blir säkert över 30 tkr. Inhyrningarna har jag ju för att inte en häst skall stå ensam när jag rider ut med den andre, alltså inget vinstsyfte med att ha inhyrningarna. Tror ni skattemyndigheten går med på detta? (hästsport = dyr sport att utöva, ej skattefri förmån för anställda, men tennis som vi här på jobbet konstaterade häromdagen var dyrare att utöva än att rida lektion på en ridskola, den är däremot en skattefri förmån - nu var det inte detta som inlägget handlade om egentligen) Men med tanke på hur skatteverket klassificerar rid/hästsport så undrar jag om det fungerar att ha inhyrningar som hobbyverksamhet? Någon som har det och deklarerar det så?

Jo, om du läser i länken som TomasN la ut så får man dra av utgifter man haft för hobbyverksamheten. "I princip så är alla inkomster skattepliktiga och alla ugifter avdragsgilla" står det. Underskott av hobbyverksamhet ett år får sparas i fem år och kvittas mot ev överskott av samma hobbyverksamhet.

tictac skrev:
Jo, om du läser i länken som TomasN la ut så får man dra av utgifter man haft för hobbyverksamheten. "I princip så är alla inkomster skattepliktiga och alla ugifter avdragsgilla" står det. Underskott av hobbyverksamhet ett år får sparas i fem år och kvittas mot ev överskott av samma hobbyverksamhet.

Jamen om du kollar mitt svar från Thomas så ser du vad jag fick upp när jag öppnar länken :crazy:
Men då är ju frågan om det lönar sig att göra avdrag??

Oj, missade det. Det är en pdf-fil, du har kanske inte acrobat reader installerat?

Om du inte har några avdrag/väljer att inte göra några så måste du skatta för hela inkomsten av hobbyverksamhet, annars är det svarta pengar (har i och för sig inte stoppat så många...). Om man skall skatta för inkomst av hobby så gör man det på samma sätt som inkomst av tjänst, man lägger det man tjänat på hobbyn till det man fått i lön från sitt jobb om jag förstår broschyren rätt. Gränsen 30 000 kr är bara en gräns om du är momsredovisningsskyldig eller inte.

OK då förstår jag :bow: :bow:
Eftersom jag HAR skattat för detta men inte gjort avdrag har jag förlorat en massa :cry: :cry: så f.r.o.m nu så ska jag göra avdrag :D

Skattemyndigheten tänker inte alltid som vi gör. Så jag kan tänka mig risken att dom ser det så som du gör. Har själv råkat utför det några gånger innan jag skaffade en rörelse, det är lite enklare då att tolka reglerna. Som exempel skulle Skattemyndigheten kunna gå med på att du har dina hästar som hobby men tycka att inackorderingarna är verksamhet. Eller att inackorderingarna är hobby men att dina egne hästars utgifter inte får kvittas mot deras avgifter.
Jag vet att skattemyndigheten är väldigt tveksam till avdrag för hästar. Saker som ålder, kön och ras spelar in.
Så kolla med dom först till hur dom ställer sig med att blande dina hästar med inakorderingarna. Kan bli dyrt om ni inte tolkar det likadant.

Har du kvitton kvar på utgifterna så TROR jag att du kan göra rättelsedeklaration i efterhand... Även för flera år tillbaka - det har jag gjort en gång. (min mamma jobbar ju med såntdär :p)
Du kan alltid yrka på avdrag för samtliga kostnader, det enda som händer är att du inte får igenom det om de tycker att du inte får göra av drag för DIN häst. Men de kostnader du haft för renovering av stallet, foderinköp och sånt för inackorderingarna är ju självklart avdragsgilla.

mysko skrev:
förstår inte ett dugg av detta :angel: :eek: det var vad länken innehöll.
%PDF-1.4
%âãÏÓ
333 0 obj
<<
/Linearized 1
/O 336
/H [ 1722 424 ]
/L 87545
/E 26656
/N 4
/T 80766
>>
endobj
xref
333 53
0000000016 00000 n
0000001411 00000 n
0000001584 00000 n
0000002146 00000 n
0000002684 00000 n
0000003314 00000 n

Det är en PDF-fil
Ladda ner den på din hård-disk och öppna den med en Acrobat Reader.
Acrobat Reader finns att hämta på nätet.

mysko skrev:
Jamen om du kollar mitt svar från Thomas så ser du vad jag fick upp när jag öppnar länken :crazy:
Men då är ju frågan om det lönar sig att göra avdrag??
Men du, svaret på ALLA dina frågor står i den länken.
Och du behöver aldrig tveka på om det är rätt eller inte.

Så mitt råd är skaffa en Acrobat Reader.
Den kommer du att behöva för att läsa annat som berör verksamhet också.

Länk till Adobe, där Acrobat Reader finns

Liknande trådar

Samhälle Hur skall inkomsttagare och andra boende i Sverige beskattas? Vi är nog överens om att inkomster av tjänst skall beskattas. Och även om...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
6 385
Senast: skogaliten
·
Juridik & Ekonomi Jag har precis börjat ta ut min Allmänna pension. Har tyvärr ingen tjänstepension. Men jag kommer att fortsätta jobba - frilanskontrakt...
Svar
2
· Visningar
578
Senast: Otherside
·
Juridik & Ekonomi Jag misstänker att min nya arbetsgivare drar bort för lite skatt på min lön, skillnaden mellan min egen ungefärliga beräkning och vad...
Svar
18
· Visningar
836
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag hade träff med budgetrådgivaren idag. Förvisso hade jag inte förväntat mig att hon skulle kunna trolla med knäna men jag hade ändå...
2
Svar
22
· Visningar
2 986
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar