Hur mycket?

Q

Qudexco

Havre kan en stor häst (175cm) äta innan det blir för mycket? Har nämligenh en häst som är VÄLDIGT lat även om han är i väldigt hög kondition. Han äter just nu 4kg havre och 1 kg betfor /dag + hösilage då gicvetvis men ändå lyckas det inte "tända till i huvet" på honom. Det blir ju så mycket jobbigare för både mig och hästen att träna/rida när jag har hela hästen "bakom" mig i stället för framför. Någon som har något tips på nått "super foder" Det kan ju inte vara bra för en häst att äta hur mycket Krafft foder heller så min fråga är alltså: Hur mycket havre kan jag ge innan det blir "skadligt" eller ger en negativ effekt och eller finns det någon special utformat foder som ger väldigt mycket energi?
 
Jag är inte så duktig på det här med foderstater men det finns det dom som är.
Har du analyserat foder?
För det är som du säger, man kan inte ge hur mycket havre som helst utan att ha åteminstone nån koll på vad den får i sig.
Det kanske inte är mera havre den behöver utan nått annat?
Det finns många brister som kan göra att man inte har "nån lust" och om hästen i övrigt är frisk och du inte har supekoll på vad den får i sig så skulle iaf jag börja med att leta felet där.
Hoppas det löser sig!
 
Maxgivan för havre är 400g/100kg kroppsvikt och giva, över detta kan det bli för mycket stärkelse och då kan du få egativa effekter.

Det kanske skulle vara en bra idee att ändra foderstaten....
Det finns flera fullfoder/färdigfoder som ska funka för tex tävlings hästar (krafft sport, fibergi elit, Dynavena Activ, Dodson & Horrell, Eggersmann: High Energy Müsli,Golden Power, Struktur Equichamp mm) Jag kan ta fram fler exempel om du vill.
 
Oj du va påläst på det där..hehe Har du någon aning om vilket av de foder sorter du radade upp som ger mest energi?
 
Ja, lite koll har jag... :D
Jag håller på med en hemsida (i samarbete med fodertillverkare) som givetvis då handlar om foder, foderstats uträkning, utfodring mm.

Det jag undrar är...
Är du säker på att det är energi som saknas?
Är foderstaten till din häst "räknad"?
Har du analys på hösilaget?

Jag tycker att det "låter" som att det är mer än en fråga om förlite energi. Är det fel balans mellan tex energi och protein så blir det också fel...

Nu har jag bara skummat igenom mina listor lite snabbt så jag skriver hur många foder med högt energi värde som varje tillverkare har och energi värdena. Det kan vara både fullfoder och kompletteringsfoder (som du ger med tex havre). Frågan är bara...
vad som passar bäst till ditt hösilage och din häst?

Dodsom och Horrell: 5st foder, 11,5-13,5 mj / kg foder
Dynavena: 3st foder, 12,5-13,5 mj/kg foder
Eggersmann: 3st foder, 13,2-15,7 mj/kg foder
Fibergi: 2st foder, 12,5-13,4 mj/kg foder
Husby Kvarn: 1 foder, 14,0mj/kg foder
Krafft: 2st foder, 12,0-13,0 mj/kg foder
Kurant Bio Active: 2st foder, 12,0-12,5 mj/kg foder
Mustang: 1 foder, 12,3mj/kg foder
Hippo foder: 1 foder, 12,2mj/kg foder
Åsebro foder: 1 foder, 12,2 mj/kg foder

Om du väljer ett foder som inte är svenskat tänk då på att dom är tillverkade med tanke på det landets "brister i jorden" och i sverige har vi andra "brister" då kan man tex bli tvungen att komplettera med en viss typ av mineral eller liknande för att allt ska bli rätt och alla kvoter ska stämma. Om du vill ha hjälp så får du gärna maila mig... mrjada@astrom.net
 
Sluta att se hans lathet endast i förhållande till havremängden! Förutsatt att han inte har ont eller mår psykiskt dåligt, så finns det en sak att göra för att liva upp honom. Är ju rätt uppenbart att han tycker ridning är tråkigt... Så ut och busrida, snabba galopper, massa tempoväxlingar, holdt/galopp/holdt. på ridbanan måste du göra oväntade saker hela tiden, t.ex. plötsligt aca ned långsidan, svänga mot ett litet hinder etc. Dvs rida på ett sånt sätt att det händer nåt hela tiden, och få honom att känna att det är KUL att bli riden!
 
jag rider mer ute än på banan och försöker varijera hela tiden. Men det har kommit till det stadiet nu att hästen inte ens blir pigg när han kommer ut på ett fält... och tro mig han har INTE ont det är en fråga om att han är lat och inget annat.
 
Tyvärr är det ju svårt att fodra sig fram till "rätt" temprament.
 
detta kanske inte passar in här men jag undrar hur mycket det kostar för er att utfodra en häst per månad om ni ger den mat under betesperioden efter ett ridpass för att ersätta energiförlusten under ridpasset. räcker 350 kr? det är så mkt jag betalar för min häst men jag vet inte vad det skulle kosta att köpa maten själv.
/Ewe Ewe.Has.It
 
vad ska man göra då?? han har ju konditionen men inte lust liksom..
 
Hur länge har du haft hästen och har han alltid varit av den sävligare typen? Annars är det ju inte ovanligt att de tappar energi i sommarvärmen.

Är han kollad så han är hel, frisk och fräsch rakt igenom?

Hur är det med hullet? Är han i gott hull kanske han rent av blir piggare av minskad kraftfodergiva?

Är han sävlig i alla situationer, eller finns det tillfällen han tycker att det är kul och tänder till?
 
Kolla först så att foderstaten är som den ska och att alla kvoter stämmer mm... Då har du iaf rätt på den "sidan" av problemet.
Sedan gäller det att hitta "drivet" i hästen igenn.
Hur blir den om du ställer av den ett par veckor?
För om den brukar vara hetare efter en sån vila så kanske det kan vara värt att prova ställa av hästen och sedan se om det går att behålla det "heta" i den...
Finns det nått som hästen tycker är extra kul? Endel hästar tycker att det är kul att hoppa och andra tycker det är skit kul att bara galoppera... Kanske man kan göra sånt som är kul lite oftare.
Har du mycket krav på hästen (krav som är samma vare sig du är ute i skogen eller på ridbanan)? Kanske ska prova att sänka kraven och bara nöja sig med "lite" en period...

Detta är vad jag kan komma på.....
 
om du ska ge tilläggsfoder, tänk då på att titta på priset i förhållande till innehållet, jag vet att ett par av de som är uppräknade i denna tråden är VÄLDIGT dyra utan att innehålla mer näringsämnen...
dyrast är inte alltid bäst...
 
det är först och främst dressyren som jag har "problem" med han tycker jätte mycket om att hoppa men han blir inte jätte pigg då heller. Han behöver mer GO! i huvet tror jag..

jag han är regelbundet kollad och är helt frisk. Visst han är lite tjock men han är på väg ner i vikt och närmar sig snart normal vikt :angel: Han är precis igångsatt efetr en vila på 2,5 vecka och inte hjälpte det..visst kan värmen som varit nu ha en stor effekt och det är varmt osv..
 
Maxgivan för havre är 400g/100kg kroppsvikt och giva

För mig låter det väldigt konstigt att det finns en maxgrtäns per giva. :confused:
Många utfodrar ju hästarna olika antal gånger per dag, endel 2 endel 5 gånger.

Är det inte dagsbehov man ska räkna efter och inte behov för varje giva hästen får. :confused:
 
Hästen kan bara "behandla" en viss mängd foder åt gången, därför kan man inte ge hur mycket kraftfoder som helst vid ett tillfälle.

Sen så finns det såklart en gräns för hur mycket hästen kan tillgodogöra sig under en dag också ...
 
härom dagen råkade min häst få dubbel ranson av sin mat. Och då var det MINST dubbelt så mycket, eftersom att det var väl tilltagen... kan det uppstå några problem när sånthär sker... blir hästen jättefet av en överdriven fodring? eller bara extra pigg?
/Ewe Ewe.Has.It
 
hur mycket kan en häst tillgodo se sig per giva då? antar att det är ***g/100kg häst eller likande??
 
Om hästen konstant överutfodras (äter mycket mer energi än den gör av med) så blir den såklart fet tillslut. Vid ett tillfälle är det väl mest kolikrisk odyl som man kan oroa sig för.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 181
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 587
Senast: Fazeem
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 371
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 982
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp