Hur mycket växer en 6-7 årig ponny?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare inza
  • Startdatum Startdatum
I

inza

Nu är det ju mindre än 6 månader kvar till slutmätning på en -01. Hur mycket är rimligt (resp orimligt!) att en stor D-ponny kan växa tills dess?

Hur mycket växer egentligen en ponny de sista åren?
Mest intesserad av NF, connemara och liknande.
Finns ju massor av uppfödare här! Kanske till och med nån som har fört lite statistik? :)

Sv: Hur mycket växer en 6-7 årig ponny?

Det är så himla olika !

Jag vet en ponny som var 148 cm på 3 års test och slutmätt som 148...

Det är ju inte alltid de växer efter 6-7år (som var min fråga).
Vår NF växte 1,3cm de två sista åren.
Men jag vet en som var mätt till 146cm som 7åring och sedan slutmättes på 145cm. Det borde ju vara lite ovanligt!

Men jag vill gärna ha fler svar!:bump:

Men jag vet en som var mätt till 146cm som 7åring och sedan slutmättes på 145cm. Det borde ju vara lite ovanligt!

Det behöver inte vara så konstigt. När min unghäst mättes in första gången var han egentligen 134 cm, men eftersom han var veterinärrädd så spände han sig och blev 138 cm. Vi diskuterade lite om vi skulle ge honom tid att slappna av, men eftersom han låg inom samma kategori oavsett så lät vi bli.

Då nämnde mätmannen att det är väldigt vanligt att ponnyn är högre som fyraåring än som sexåring, just för att allt är lite ovant och de spänner sig. Ovanstående 7-åring blev förmodligen mätt första gången då och spände sig, för att slappna av vid slutmätningen (när han visste vad det gick ut på). :)

Däremot kan jag inte uttala mig i själva grundfrågan, eftersom jag bara haft tre unghästar än så länge. :grin:

Oj! Ja, fyra centimeter är ju rätt mycket!

Men, som sagt:
- Vill gärna ha fler svar på min ursprungliga fråga!
:bump:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 329
Senast: malumbub
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 275
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 657
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka