Hur mycket växer dom?

RIA

Trådstartare
jag har ingen aning om var jag ska lägga denna tråden men lägger den här. får se om den flyttas...

jag undrar, hur mycket växer en häst efter den är fyllda 3 år?

säg att man har ett halvblod som är 165 på sommaren då den blir 3, kan man då räkna med att den blir 168?

alla växer ju olika men på ett ungefär?

Sv: Hur mycket växer dom?

Min varmblodstravare gick på lösdrift i hingstklock tills han var fem år. Jag köpte honom hösten som femåring och stallade in. Då var han 151 cm. När han slutade växa på höjden var han åtta år och 163 cm.
Har ett varmblodstravarsto, sju år i år, hon har vart hanterad och uppstallad i två år och växt över fem cm, bara denna sommaren har hon vuxot två cm...

Sv: Hur mycket växer dom?

Det finns så många faktorer som spelar in för hur en häst växer.
Först så är det ju anlagen. Hur stora är föräldrarna och deras föräldrar, syskon?
Sedan så får man titta på hur hästen vuxit tidigare. Har det varit jämt hela tiden, har den växt mycket i början eller har den vuxut ryckigt?
Hur har uppväxt förhållanden varit med foder och utevistelse?
Finns säker mer som spelar in också. Så med andra ord utan att undersöka hästen är det omöjligt att säga om den kommer att växa mer och i så fall hur mycket.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har väldigt mycket bete på endast tre hästar. Just nu går hästarna i den första beteshagen, vi har 6 stora beteshagar till att flytta...
Svar
3
· Visningar
603
Senast: skiesabove
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 292
Senast: Presto
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
981
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka