Hur mycket växer dom?

Y

Yllop

Nu har jag vart och kollat på en unghäst, född -04.
Va har ni för erfarenhet av hur mycket mer dom har växt
efter den åldern? På höjden alltså....:p

Sv: Hur mycket växer dom?

Väldigt olika. Jag hade en unghäst som var 172 som 3 åring, han blev inte högre. Sen köpte jag en som bara var 158 hög, han blev 164. Och han såg ändå färdig ut. Försök ta reda på hur föräldrar och syskon har växt.

Sv: Hur mycket växer dom?

Det är ganska så individuellt... Beror t.ex på hingsten (sen/tidig i utvecklingen)
Kan ta ett exempel:
2 st halvbröder uppfödda på samma sätt, tillgång till samma bete ända från föltiden osv..
Nr 1 (e Swift, som ju gett avkommor som är sena i utvecklingen) växte 3 cm mellan 3 och 4 års ålder, sedan drog han iväg rejält (9 cm på ett halvår)
Nr 2 (e Quite Easy) växte 3 cm mellan 2,5 och 3,5 års ålder, och sedan bara ytterligare 3 cm fram till idag (nu 5 år)
(båda stannade på en höjd av 171 cm)

Skulle jag gissa så skulle jag säga ca 4-5 cm, men som sagt, VÄLDIGT individuellt.

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har tänkt ge mig på att bygga ett gäng cavalettistöd. Men, jag har typ noll erfarenhet av dom utöver sockerbitar för hundra år...
Svar
11
· Visningar
708
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 808
Senast: Tualma
·
Hästvård Hejsan, Jag klippte min häst i september, ja brukar klippa henne och pälsen brukar inte växa super snabbt men nu har den verkligen inte...
Svar
1
· Visningar
669
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama