Hur mycket värmer kamin? (Utbruten från Köpa hus)

SiZo

Trådstartare
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

1723102837443.png
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961
Jag bor i en stuga på 45 kvm och värmer upp huset med just en täljstenskamin (rätt lik den på bilden) och luftvärmepump. Har också direktverkande el men inga element igång. För mig fungerar det bra att hålla värmen. De dagar när jag inte eldar har jag vaknat till 14 grader i sovrummet. Sen beror det på vad det är för luftvärmepump - min klarar tyvärr bara kyla ner till minus 10 eller så. När det blir kallare orkar den inte producera den värme som den är inställd på men eftersom jag bor i Göteborg är detta sällan ett problem. Hade jag bott mer norrut så hade jag investerat i en bättre pump.
 
Jag bor i en stuga på 45 kvm och värmer upp huset med just en täljstenskamin (rätt lik den på bilden) och luftvärmepump. Har också direktverkande el men inga element igång. För mig fungerar det bra att hålla värmen. De dagar när jag inte eldar har jag vaknat till 14 grader i sovrummet. Sen beror det på vad det är för luftvärmepump - min klarar tyvärr bara kyla ner till minus 10 eller så. När det blir kallare orkar den inte producera den värme som den är inställd på men eftersom jag bor i Göteborg är detta sällan ett problem. Hade jag bott mer norrut så hade jag investerat i en bättre pump.
Härligt att höra!
Ja jag har vaknat till 14 grader också ibland. Men det tar ju bara en timme så är det varmt i den stugan jag bodde i då. Det enda är väl om man åker bort, då behöver man sätta på elementen.
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961

Mitt hus är på 40 kvm plus 40 kvm källare (uppvärmd). Jag använder inte mina element alls, enbart luftvärmepump och kamin. Eldar i princip bara när det är -10 eller kallare, för då är pumpen inte så effektiv (men den funkar ner till -20). Min elförbrukning är ca 6000 kWh/år. Dock läste jag att man inte ska använda luftvärmepump som primär värmekälla (för pumpens skull), så ska ha ett element igång lite i rummet där den är den här vintern.
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961
Vi har allt hemma, men rörspis istället för den där kaminen. Tror grannen har en sån dock?
Det kommer bli varmt i det rummet. I övriga huset nja - beroende på planlösning, och om luftvärmepumpen kan hjälpa till att cirkulera luften. Lagrar värmen hyfsat iom täljstenen.
Använder sällan el-elementen hemma pga snål man (förutom badrummet), men har större hus än det där och det funkar liksom :) fram till typ -20 i ett par dagar 🥶
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961
Hus på 115 kvm i två våningar och slog av den huvudsakliga värmekällan direktverkande el den vintern priserna rasade iväg. Den strömbrytaren är fortfarande i avställt läge.

Har en luftvärmepump och en braskamin (med murstock).

Att vakna till 13 grader är inte så ovanligt mitt i vintern, men det har jag vant mig vid.
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961
Ta också reda på hur mycket/länge du får elda. I min insats rekommenderas att man inte eldar längre än 3-4 timmar i taget. Det finns också en kilo ved/timme som inte bör överskridas.
 
Ta också reda på hur mycket/länge du får elda. I min insats rekommenderas att man inte eldar längre än 3-4 timmar i taget. Det finns också en kilo ved/timme som inte bör överskridas.
Också värt att ta reda på är om det finns lokala föreskrifter kring eldning. I en hel del tätorter får man bara elda 1-2 ggr per vecka högst 4 timmar varje tillfälle. Och det gör ju eldande för uppvärmning omöjligt.
 
Det här borde vara utanför tätort. Vart kan man läsa om vart gränsen för tätort går?

Kan lika gärna lägga in länk till stället
https://www.hemnet.se/bostad/villa-2rum-uppsala-kommun-orkalla-5-21378647
Störande utan planlösning 😅 men ni får väl hänga i vardagsrummet (sitter ihop med köket?) dagtid och skaffa extra filtar att sova med. Sen tina upp i bastun vid behov.

Vi har årsförbrukning omkring 10.000 kWh, något snitt på villa (från Eon) med bara direktverkande är 25'. Så det går att snåla helt klart, och luftvärmepumpen gör sitt.
 
Det är kommunen som kan bestämma sådana föreskrifter så det bör gå att söka på hos kommunen.
Jag har googlat och googlat och sökt på kommunens hemsida, men kan inte för mitt liv hitta vart gränsen för tätort går eller vad de säger om att elda i tätort i Uppsala kommun. Så det går inget vidare bra.
 
Kollat kommunens översiktsplan? :)
Ja men där står det liksom ingenting av värde riktigt? Det ligger i det blå området här (snett vänster om det gula), så kanske detaljplanerat område, men jag hittar som sagt absolut noll om eldning i Uppsalas kommun, och det känns bra märkligt. De lokala ordningsföreskrifterna finns det inte ett ord om det. Det borde ju finnas i en så pass stor kommun tänker jag?

1723123877612.png
 
Jag har googlat och googlat och sökt på kommunens hemsida, men kan inte för mitt liv hitta vart gränsen för tätort går eller vad de säger om att elda i tätort i Uppsala kommun. Så det går inget vidare bra.
Här är motsvarande för en av mina grannkommuner, Mjölby.

https://www.mjolby.se/download/18.18e020761847739bfad3ffa2/1669620406476/Riktlinjer braskaminer.pdf

Kanske kan den hjälpa att hitta sökbara begrepp? Men sen är det inte alls säkert att Uppsala har liknande antagna föreskrifter.
 
Jag har googlat och googlat och sökt på kommunens hemsida, men kan inte för mitt liv hitta vart gränsen för tätort går eller vad de säger om att elda i tätort i Uppsala kommun. Så det går inget vidare bra.
Om miljöfarlig verksamhet på den här sidan.

PDF

Det finns också dokument "Riktlinjer" som anger vilka begränsningar som kommunen gör om någon blir störd av eldningen.


https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/dokumentsamlingar/lokala-foreskrifter/


Riktlinjer
https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/2014/atgardsprogram-for-battre-luftkvalitet/
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp