Hur mycket törs man rida/träna treåring egentligen?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har skapat ännu ett monster.. Eller iaf ännu en arbetsnarkoman.

Kele är 3 14 april, och är riden 7-8 ggr totalt, fördelat på två ggr i maj som tvååring, två ggr på hösten som tvååring och resten av gångerna efter nyår i år (dvs som treåring). Och ända sedan första gången har vi haft ett litet 'problem'..

Hon tycker det är kuuuul att vara ute, och vill mer, mer, mer hela tiden. Vänta hemåt innebär en häst som surar ihop, käftar i vändningen och sen har klister under skorna. Det har blivit lite bättre med klistret och är numera mest första 5 - 600 metrarna 'hemåt'.

Hon har aldrig blivit märkbart trött i varken kropp eller knopp när vi varit ute. Det är ju dock inga långa turer, utan 15, max 20 minuter i skritt och lite trav (inte galopperat uppsuttet än och inte travat längre sträckor).

Fick HON bestämma skulle vi vara ute på ridtur i timmar. Och dte går jag ju inte med på. Men frågan är hur jag lyckas stämma i bäcken nu, jag är rädd att snart får vi riktiga problem med det där 'vill inte gå hem nu/vill inte avsluta nu'.

Idag skrittade jag fram avsuttet , satt sedan upp och skrittade i kanske 6 - 7 minuter, vände (VRÅNG häst), skrittade och travade tre korta snuttar på vägen tillbaka, dvs tog kanske 5-6 minuter, satt av och skrittade av avsuttet. När vi var tillbaka i byn så gick jag ner till postlådan för att hämta posten (bort från stallet) och hela hästen sken upp och tyckte 'Jaa, vi ska ut mer', för att slokörat dra benen efter sig upp mot stallet när hon insåg att vi inte skulle längre än till postlådorna...

Efter utsläpp efter ridningen så är hon ganska icke.benägen att gå ifrån mig, brukar stå vid grinden och glo hoppfullt 10 - 20 minuter innan hon lommar iväg. (Händer aldrig annars).

Men jag är lite bekymrad för vad som händer om X tid, att jag ska få problem på riktigt med att hon surar ihop vid vändning. Samtidigt som jag tycker att hon är lite för ung för att gå speciellt mycket mer.

Hon är likadan när hon går som handhäst, tömkörs etcetera.

Tips?

Sv: Hur mycket törs man rida/träna treåring egentligen?

Knepigt sånt där..jag har en häst (fd travare) som är precis likadan..nu är det ju inga problem för mig att rida en timme när vi väl är ute, men han vill också mer.
Men jag ser det på två sätt; Hästen vill vara ute mer, han tycker det är kul. Men samtidigt måste han kunna lyssna på mig, att nu avslutar vi.
Jag hade nog varit bestämd och försökt sysselsätta hästen väldigt korta stunder varje dag och inte försöka rida samma sträcka och sedan vända utan försöka hitta små rundor som i 'smyg' leder tillbaka till stallet igen.

Jag kan tyvärr inte rida så att det blir en 'slinga', dvs vi inte behöver vända hemåt. Det finns typ EN sådan slinga här som jag hittat iaf, men den tar en timme i skritt och lite trav på storskrittande valacken, så den blir för lång för Kele. Sen är den täckt av djupsnö nu så det blir grymt jobbigt dessutom (den tar en timme vid barmark).

Men annars finns det tyvärr inga slingor utan man måste vända. Och inte så himla många olika vägar att välja på heller, iom att hon inte ska vara ute så länge, utan det finns *tänka* 4 stycken bara. Två är täckta med 70 cm djupsnö nu, en är den jag red idag och en är att rida över stora vägen och rida en kort bit på en annan grusväg där. Den undviker jag än så länge för jag vill inte ha vrångattacker pga vändning där det är trafik. Så i realiteten kvarstår tre stycken olika vägar (varav två med pulssnö upp över knäna)

Annars hade ju det varit det ideala, att rida olika slingor. Och jag håller helt med dig att hon ska acceptera att jag bestämmer var, hur och när vi vänder. Och hon gör ju det, men under protest. Men jag är ju rädd de där protesterna ska öka så det blir en ond cirkel med bara bråk såfort vi ska vända? (Om det blir värre alltså)

Jag hade problem med att det gick emot protester. Han frös fast i marken o stod på bakbenen och bockade så det hette duga.
Men det beror kanske hur de är till sättet. Har hon tendenser till att bli irriterad eller hon är mer 'besviken' bara?

Fröken_Skåne skrev:
Jag hade problem med att det gick emot protester. Han frös fast i marken o stod på bakbenen och bockade så det hette duga.
Men det beror kanske hur de är till sättet. Har hon tendenser till att bli irriterad eller hon är mer 'besviken' bara?

Hon är sto, och föddes ILLRÖD (men hon skimlar av). Så gissa själv? :angel:

Hon har rätt ordentlig dos med humör om hon vill. Brukar dock sällan använda sig av det nuförtiden (annat var det när hon var liten..hua). Men hon blir alltså VRÅNG och tjurar ihop. Varit så sen första ridturen. Jag skulle vända hem, och hon vevade med huvudet, gick emot och lättade i fram. Jag trodde att hon inte förstod vändande hjälper och fick hjälp runt. Men när det gick UTMÄRKT att vända bortåt igen för egen maskin (åt 'båda hållen', dvs både åt höger och vänster) så blev jag misstänksam.. Och försökte vända hem igen, och hon lättade både fram och bak, vevade med huvudet och käftade.

Och släääpade sen benen efter sig hem (var dock bara typ 50 meter hem).

Så vrångandet vid vändning är 'irriterat', och släpandet av benen är 'besviket'.

Nu var ju diskussionen idag ang vändningen mindre än då första gången, så förhoppningsvis ska det fortsätta åt det hållet. Samtidigt så när hon blir starkare, får mer muskler etc så kan hon ju bli mer 'övertygande' om att hon inte vill hem..

Har jag tur blir det ju aldrig ett problem, har jag otur så kommer hon gå på bakbenen när vi ska hem. Hon har som sagt visat riktigt rejäla vrångtendenser och både lättat i fram och börjat skutta. Och självklart ska hon lära sig att man gör som matte säger UTAN protester. Men jag vill ju helst inte ha strid varje gång vi ska vända hem heller, det blir ju lätt en ond cirkel.. Och plötsligt blev det roliga inte så himla roligt längre varken för henne eller mig, om vi båda vet att det ska bli bråk.

Men som sagt, har jag tur så kommer hon foga sig och sluta tjafsa och inse att man får snart komma ut igen sen när hon blir regelbundet riden (nu är det ju mer en gång nu och en gång då, som det varit). Men tips på hur man kan stämma i bäcken mottages tacksamt ändå, för säkerhets skull liksom ;)

Jag har också haft ett sånt arabsto. Hon var brun dock ;)

Men ett tips är att göra ngt supertrevligt med henne när hon kommer hem så det blir trevligt att gå hem igen. Ge henne lite godis/kraftfoder, massera henne eller ngt annat hon gillar.

Och se det från den ljusa sidan. Du har ju uppenbarligen gjort ngt rätt när hon tycker det är så kul att komma ut. Och det är mkt tråkigare att stå och tjafsa med en häst som inte vill gå hemifrån ;)

Hon brukar få godis och kel när vi kommer hem. Fast det står sig ju slätt mot att 'komma ut'. Samma sak med rykt etc, det är trevligt men inte *så* trevligt.

Följande historia är ganska talande..

Det här var i höstas och hon skulle skos om. Halvvägs in i skoningen började hon tycka det var aptrist och började tramsa. Fram var skodda och hovis höll på bak. Jag tänkte att jag lika gärna kunde slänga på bootsen sålänge (hon skulle ha boots eftersom hon fick broddar för första gången den säsongen). När jag satte på bootsen inser jag hur hela hästens attityd ändras och får en snilleblixt. Så jag sätter på senskydden med. Plötsligt är den tramsiga, uttråkade unghästen idel välartighet och står som en staty blickstilla med öronen spetsade medan hovis skor klart. Hovis skrattade gott.. Det som 'hände' var att när jag började klä på skydd så kopplade hon det med 'ut och jobba!', och plötsligt var hon helt fokuserad på det och full av förväntan för det. Och slutade direkt vara uttråkad och tramsa..

Jag fick gå en promix och hämta posten och kolla runt i byn innan jag släppte ut henne för att hon inte skulle känna sig grundlurad.

Men det visar rätt tydligt hur extremt kul hon tycker det är att få 'jobba'. (Hon skiljer dock inte på jobb och jobb, det är lika kul med promenad i snöre, gå som handhäst eller tömköras. Snäppet högre kommer dock när man får sadel på sig. Men det mesta går bra och är KUL i hennes värld, bara man gör något. Tyvärr finns 'vrångandet' vid vändning där hela tiden, även om det är mindre när man leder än när man rider)

Hon låter som en kul tjej tycker jag! :) Henne kan du nog få mkt roligt med i framtiden.

Har du provat att vända flera ggr på både ut och hemvägen? Och berömma järnet varje gång för hon är ju såå duktig på att vända ;)

Bewelinn skrev:
Hon låter som en kul tjej tycker jag! :) Henne kan du nog få mkt roligt med i framtiden.

Har du provat att vända flera ggr på både ut och hemvägen? Och berömma järnet varje gång för hon är ju såå duktig på att vända ;)

Ja, fast det blev värre och värre att vända 'hemåt' för varje gång då. Bortåt var inga problem...

Jodå, jag hoppas vi ska ha massa kul i framtiden, och jag GILLAR ju den där 'arbete är kuuul'-attityden. Fast hon kunde väl nöja sig med att sucka lite när vi vänder hem? :devil:

Det gör hon säkert när hon blir äldre. Demonstrativa suckar tycker jag araber överlag är fena på. Mitt sto gör ofta det när hon tycker att matte inte uppför sig...

Men skämt åsido hon kanske är på g in i en liten trotsålder helt enkelt? Makaluh och jag har i vissa perioder haft diskussioner om diken och huruvida man får bita andra hästar när de inte uppför sig under en ridtur ihop.

Eller så slutar hon upp med protesterna när det börjar bli lite mer rutin att gå ut i skogen med matte?

Trotsålder tror jag inte, hon har alltid varit idel positiv när det är jobb, och problemen med vändning har ju funnits sen första ridturen. och vi har som sagt inga problem alls någon annanstans.

Däremot hoppas jag också att mer kontinuerlitet i ridningen ska hjälpa, att hon inser att det snart är ridtur igen. Fram till nu har det ju varit en ridtur här och en där, och långt mellan gångerna.

Hmm, det leder oss raskt fram till en annan fråga... Hur ofta törs man rida egentligen? Grundtanken är att hon ska jobba varannan dag med vissa undantag (kommer till det sen), men RIDNING har jag tänkt max två dagar/vecka. Men hon skulle säkert tycka ridning varannandag var prima, men törs man det?

Planen på jobb rullar på 'treveckorsschema' (eftersom mitt jobb gör det) och är såhär:

Vecka 1
Måndag - vila (jag jobbar)
Tisdag - jobbas
Onsdag - vila (jag jobbar)
Torsdag - jobbas
Fredag - vila (jag jobbar)
Lördag - jobbas
Söndag - jobbas

Vecka 2
Måndag - vila (jag jobbar)
Tisdag - jobbas
Onsdag - vila (jag jobbar)
Torsdag - jobbas
Fredag - vila (jag jobbar)
Lördag - vila (jag jobbar)
Söndag - vila (jag jobbar)

Vecka 3
Måndag - jobbas
Tisdag - vila (jag jobbar)
Onsdag -jobbas
Torsdag - vila (jag jobbar)
Fredag - jobbas
lördag - vila eller promenad (jag är ledig)
Söndag - jobbas

Och så börjar det om igen med vecka 1.

Men ska jag rida varje pass blir det 4 pass/vecka vecka 1 och 3, och 2 pass vecka två.

Det blir 'automatiskt' vila i tre dagar i sträck vecka två, varje vecka. Sen kommer det ju komma 'extradagr' med vila när hon eg skulle gått med, beroende på väder och vind och hovslagarbesök etc.

Tanken har varit ett tömkörningspass/vecka, 1 handhästpass/vecka och så resten ridning (om det är några pass kvar).

Jag tycker det låter som en bra plan. Jag brukade rida 2 ggr i veckan och tömköra 2 när min var tre år. Med undantag för växtperioder (min tjej är stoor 162 cm) när jag fick lägga ner ridningen och hålla mig till tömkörning eller helt enkelt låta henne vila.

Hej!
Spontan tanke är att göra "jobbpassen" längre än man kan rida en bebis, genom att (som du gör men ännu mer) utvidga rundan med avsutten promenad. Tänker att du bör träna på hemvändningarna visserligen, men då så att hon inte uppfattar dem som arbetsslut utan som en del av arbetet. Träna lite voltande kanske. Alltså så att en bit hemåt bara blir en övning i typ lydnad och svängteknik. Gör bara göra korta avvikelser hemåt för att sedan fortsätta bort så det inte upplevs så "definitivt". När du ridit en lagom bit kan du fortsätta turen bortåt från marken. Rid igen en bit av hemvägen utan att svänga just då så du slipper bråk, så blir ridningen fortsatt positiv kanske?

Hade själv "problemet" med väldigt arbetsglad treåring (dock reds den in på sommaren så den var lite äldre då), som genom förberedande markarbete var både hyfsat stark och i hyfsad kondis. Ville ridas länge och helst fort. En hjälpryttare gjorde dock misstaget att låta hästens pigghet styra en gång vilket resulterade i ett timslångt pass med mest galopp. Hästen var fortfarande pigg och glad, men benen mådde sämre. Det resulterade i ett par små överben och hastigt insatt vintervila. Sedan blev det mycket skrittjobb under vårvintern för att inte få för mycket kondis igen under upptrappningen. Det blev bra ändå, med förhållandevis bärig och välutvecklad fyraåring.

I princip tror jag inte att det behöver vara farligt att göra enstaka pass lite längre på en så väl grundförberedd unghäst som din, om underlaget är bra, om man nöjer sig med skritt och är uppmärksam på trötthetstecken. Tänker då upp till en timme. Skulle dock vänta några månader innan det kan verka lämpligt.

Är det inte ngt annat hon tycker är extra kul då? Typ gillar hon att trava så låt henne trava hemåt. Eller att demonstrativt bara rida runt på gårdsplanen, gå lite utåt o sedan förbi stallet igen o åt andra hållet. Alltså mer eller mindre gå fram och tillbaka utanför stallet eller hur du nu löser det med din stallplan tills det inte är så speciellt att göra ngt av det. Du kan inte lägga volter runt grejer utmed vägen så hon gör ngt mer än att "bara vända" varje gång du vänder hemåt?

Är det inte ngt annat hon tycker är extra kul då? Typ gillar hon att trava så låt henne trava hemåt.

Hon är inte så kinkig med om det är trav eller skritt, men idag väntade jag medvetet med traven till hemvägen för att göra den lite roligare. Samtidigt blir ju det fel i längden med. Jag undviker alltid att göra samma sak på samma ställe hela tiden (med ett undantag, galoppbacken, där unghästarna får lära sig galoppera) för at´t slippa att t ex hemåt = hetsigt, eller stort fält = hetsigt osv.

Eller att demonstrativt bara rida runt på gårdsplanen, gå lite utåt o sedan förbi stallet igen o åt andra hållet.

Går inte rida runt på gårdsplanen, och stallet ligger i bortre änden av det. Men jag fattar hur du menar. Det jag kan göra är rida fram och tillbaka på byvägen. Fast ju mer vändningar hemåt jag gör, dessto tjurigare blir hon vid vändningen. Första turerna med ryttare gick ju på just den vägen, och blev fram och tillbaka (den är inte så lång), och i början gick det hyfsat, men sen när hon var lite varm i kläderna med att bära runt på matte så blev det värre och värre för varje vändning, så då började jag 'rida ut' mer. Och trodde jag skulle bli av med problemet, men icke då..
Sen kan jag fatta att det är aptrist att gå fram och tillbaka på byvägen, spec för en unghäst, och att hon då blev etter värre.

Du kan inte lägga volter runt grejer utmed vägen så hon gör ngt mer än att "bara vända" varje gång du vänder hemåt?

På vissa vägar kan jag det, endera rida runt vändplan, eller göra en lov runt lite träd. Det ger dock också tjafs, och klister under skorna, för hon vet precis var hemåt är. Däremot ger det MINDRE tjafs. De vägarna är dock begravda under 70 cm snö nu.
Den jag red idag har också en liten vändplan om jag rider den hela vägen, men där har hon vänt så många gånger som handhäst så det går hon inte på ;)

Men det blir lättare när snön ger sig, då kan jag dels växla väg lite oftare, och slipper göra 'helt om'.

Tack för svar! Som jag skrev så blir hon värre om jag vänder hemåt flera ggr per pass. Men ta det avsuttet kanske skulle gå. Jag måste kolla uppsittningsmöjligheterna därute i skogen. Så jag kommer upp igen :angel:

Tack och lov tycker hon det är lika kul i skritt som i trav (vi har inte galopperat än) så hon har inget emot att knata på i skritt. Alltid något att glädjas över, att hon inte prompt ska ha fart också. Hon har dock inget emot fart, men sätter lika villigt igång i trav som hon saktar av till skritt.

Något jag klurade på när jag mockade är om jag ska utöka handhästpassen så hon får jobba sig nästan trött då. och se om det hjälper. jag är lite tveksam iom att det ju inte är överenergi som ger vrångandet, utan att det är kul och hon vill vara ute längre. Men kanske hon blir liiite nöjdare om hon får vara ute längre som handhäst, och får mer trav då? Det sliter ju mindre än ridningen i alla fall, inbillar jag mig..?

Alexandra har du någon nytagen bild på henne nu? vill se hur "färdig" hon ser ut i kroppen these days!

Inga nytagna, men kan ta sen efter fällning. Just nu ser hon ut som en rugguggla ;)

Det efterlystes ju bilder, och nu äntligen finns det. Dagsfärska.

Hon har ställt sig själv på de uppställda bilderna så står inte korrekt men jag passade på att knäppa.

Första hoppbilden är första försöket på räcke och hon kom på tok för nära och rev i upphoppet sekunden senare, den andra hoppbilden är andra försöket på räcket (och typiskt hängande unghästframben). Första gången i ridhus och första gången hon ser bommar/hinder.

http://hem.passagen.se/xyplex/ Klicka på NYTT och sen översta länken.

Nä vad fin hon är!
Men - är hon så överbyggd som hon ser ut på bilderna, eller står hon bara åt helskotta...???

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 287
Senast: Fetaost
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Vi har en ettårig dvärgschnauzerkille Frippe som på många sätt känns som världens enklaste hund. Lugn och trygg och lagom social med nya...
Svar
19
· Visningar
3 506

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar