Hur mycket tid spenderar ni i stallet?

aleksis

Trådstartare
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?
 
Min häst står på lösdrift i ett stall ca 10 min med bil ifrån mig. Det finns dagar när jag har stallfri dag eftersom han klarar sig ändå när han vilar. Annars brukar det bli 1-4 timmar per dag som jag är ute. :)
 
Har hästarna hemma och tycker det är svårt att avgöra vad som är tid på hästarna eller annat, inne är jag nästan bara när jag äter, sover eller syr och syr gör jag bara vid riktig skit väder.
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

Mellan 30 minuter och precis hela dagen :)
Vissa dagar är jag i stallet fem gånger, har hästen inackorderad 5 km hemifrån.

Stallfri dag blir det när jobbet hindrar mig från att åka. Annars vill jag träffa min pälskling varje dag :)
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

Jag har mina 2 uppstallade ca 15 min hemifrån. Är där 1-2 ggr om dagen. Minst en timma oftas 4. Händer nästan aldrig att jag inte åker dit, ska vara något rejält förhinder.
 
Min häst står ca 20 min hemifrån. Brukar vara i stallet minst 2,5 h men oftast blir det längre. Åker en gång per dag, kan bli två gånger ibland. Ytterst sällan jag är helt ledig från stallet, även om jag har möjligheten att vara det.
 
Mellan 30 minuter och precis hela dagen :)
Vissa dagar är jag i stallet fem gånger, har hästen inackorderad 5 km hemifrån.

Stallfri dag blir det när jobbet hindrar mig från att åka. Annars vill jag träffa min pälskling varje dag :)

2 km, inte 5 :p
 
Hästarna står på lösdrift 1 kilometer hemifrån, jag åker dit minst 2 gånger per dag oftast 3 då jag oftast fodrar dom själv alla mål utom frukost.
Sen spenderar jag minst 1 timma per dag och upp mot 7 timmar sammanlagt. Väldigt olika men det finns alltid att göra med 5 hästar.
 
Jag har 10 min bil till stallet och kör ut en gång om dagen. Behövs det så blir det givetvis fler. Rider varannan dag och då blir det 3-4 timmar i stallet, övriga dagar blir det 1,5-2 timmar.
Där är väldigt sällan jag har en stallfri dag.
 
Har hästarna hemma. Inga hästfria dagar förutom när jag reser bort någon helg (senast Gekås, whoooopi) och mannen tar hand om dem.

Det minsta är väl kanske 1,5 timma med allt inräknat (5 fodringar, mockningar o.s.v) men då får man jobba på ganska hårt. Annars är det väl allt mellan 2 och 5 timmar om man nu ska träna hästarna också.

Jag försöker vara i stallet så sällan som möjligt eftersom jag är där så mycket ändå. Vill kunna göra annat också och det gör jag inte annars.
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

- allt mellan 30min till 6h - beroende på om båda hästarna motioneras eller inte. (en normal vardag och om båda hästarna motioneras effektivt så är jag i stallet ca 3-4h.
- Har egen gård - är ofta ute i stallet flera gånger per dag - speciellt på helgerna.
- När medryttaren är här kan jag ibland ha någon helt stallfri dag. Men eftersom man har stallet på gården blir det lätt hänt att man ändå går ut och bara ska "fixa något"
 
Jag har långt att köra vilket är mitt största problem just nu. Tanken är dock för oss att flytta närmare stallet inom en så snar framtid som möjligt så det får fungera så länge även om det tar mycket tid. Jag har 4,5 mil enkel väg till stallet i dagsläget, vilket ger ungefär 40 min körning. 5 dgr/v när jag jobbar så har jag redan kört halvvägs till stallet när jag åker till jobbet vilket får det att fungera. Annars hade jag nog blivit tokig. Så åker 1 gång per dag om det inte är så att det hänt något givetvis då blir det så många gånger som det behövs.

Hästen är ny och tanken är att så fort vi får tag på en sadel så ska vi få lite ridhjälp 1-2dgr/v tills jag bor närmare. Det blir skönt både för plånboken (tråkigare sak än diesel finns väl knappt att köpa:p).

Jag trivs med att ha 1 hästfri dag i veckan där jag kan ägna tiden åt att bara vara, hinna med allt som jag inte hinner med på vardagarna pga långa pendlingsavstånd (städa, tvätta, handla etc) och framförallt skämma bort sambon lite extra någon dag i veckan då han på vardagar drar det tyngre lasset.

En standarddag i stallet tar 2,5-3h exkl resa, men då har jag varit ganska effektiv. Ofta tar det 4-6h då jag gillar att pyssla och mysa runt utan att stressa och jag har heller inga problem att bränna av 8+ h i stallet om jag har tid med det.
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

Har ingen aning faktiskt men ska spekulera lite. Hästarna lösdriftar hemma med en lösdrift som kräver så lite underhåll som möjligt. Fodrar just nu två gånger per dag (vilket blir ungefär fri tillgång, byter till storbal en period när det blir kallare). Väger inte fodret utan bär ut en bal eller hur mycket jag tror kommer att bli lagom baserat på väder och vind. Fyller oftast vatten två gånger per dag vilket är min tidstjuv men hoppas nu få tag i någon VVS-are som kan koppla in vattnet i nya stallet och då blir det fint med en slang som går att dra ut till thermobaren. Det här kanske tar tjugo-tjugofem minuter per dag uppdelat på två gånger.

Sedan tillkommer då valfri mängd av hästträning. Går inte igenom hästarna millimeter för millimeter utan ser hur de rör sig samt kollar om det finns sår eller liknande någonstans. De få gånger någon varit halt har jag ofta sett det redan på de första stegen de tar. Ser dem så ofta så små avvikelser märks (min förra kunde jag se svullnader i benen på från flera meters avstånd, nätt liten häst :D ).

Har ingen stallfri dag av naturliga skäl annat än om jag åker bort. Däremot händer det ju att det bara blir de där tjugo minutrarna ibland, just nu har det hänt en-två dagar per vecka eftersom jag haft en del längre dagar på jobbet och så går jag en kurs som har regelbundna träffar på kvällarna. Hästarna lider dock inte av det utan är ungefär som alltid annars. Rider för det mesta en häst per dag, ibland båda två och så ibland ingen. Åker iväg en del och tränar (tävlar hyfsat ofta under sommarhalvåret) så tidsmässigt kanske det ändå blir några timmar per dag om man slår ut det.
 
Jag har 6 km till stallet där jag har ridhästen uppstallad. Jag räknar med minst 2 timmar i stallet varje gång jag är där vilket är 5 dagar i veckan
 
Ja, hur mycket tid spenderar ni varje dag i stallet med era hästar? Åker ni till stallet flera gånger per dag?

Har ni egen gård eller uppstallad någon annanstans? Hur lång resväg?

Har ni någon stallfri dag i veckan?

Jag har stall hemma så det är svårt att avgränsa hur mycket jag är i stallet. Äger 3 hästar så stallsysslorna (mockning, fix av mat och vatten) tar minst 1 timme varje dag. Det kan vara så att jag delar upp detta vid flera tillfällen - men tiden är densamma. Utsläpp på morgonen tar 15 min och innebär att frukosthöt läggs ut i ena änden av hagen, lunchhöt läggs i andra delen av hagen (hönät) och så släpps hästarna ut.

Att fodra för em tar ett par minuter då vi lägger ut höt i hagen. Insläppet för kvällen går på ett par minuter då vi har direktinsläpp från hagen.

Mer tid i stallet blir det självklart, men det beror på vad jag ska göra. Rids den stora så går det åt 1,5 timme till. Vissa dagar kan jag tillbringa ett par timmar i stallet med läderputs eller annat pyssel även om jag inte rider. Ska jag bort så fixar sambon det nödvändigaste.

Valet att ha stall hemma gör det svårt att säga att man har en "hästfri" dag. Har inte det behovet. Däremot planerar jag aktiveringen av hästarna utifrån eventuellt andra aktiviteter.

/Lizzie
 
Just nu är hästen inackorderad inkl in och utsläpp. Mockning, foderfix mm roterar vi så det blir som helinackordering alla dagar utom den dagen då jag har "stalltjänst" vilket passar mig toppen då jag gärna har en stallfri dag eller två i veckan. Jag har så mycket hemma med hus och djur mm så det är superskönt att inte behöva åka 7dagar i veckan.

Har 15 minuters bilfärd enkel resa till stallet. Är i stallet mellan 2,5-4 timmar varje gång. Rider ca 5dagar/v.
 
Jag står i kollektivstall ungefär 20 minuters bilresa hemifrån, kan ta en kvart att köra vissa tider på dygnet, upp mot en halvtimme om jag ska hem vid rusningstrafiken (svårt att komma ut från utfarten då). På det stora hela blir det ungefär 18 stallpass/månad för oss sett till det som görs kollektivt så att säga, jag är den av oss som har lättast för att vara i stallet mitt på dagen, så jag tar de flesta lunchfodringarna och därmed lite mindre utsläpp/insläpp.

Hästen rids ungefär fem dagar/vecka, vissa dagar kanske hon rids en halvtimme, och vissa dagar två timmar lite beroende på hur hon gått tidigare i veckan och vilken runda vi tar. Alla mockar och fixar foder åt sina egna hästar, så det bara är att släppa in på kvällen för den som har insläppet. Hur långt tid det tar beror lite på hur länge jag rider, om jag rider en av de längsta rundorna är jag kanske där fyra timmar eller mer inklusive bilkörningen, vilar hon så att jag bara mockar/fixar stallet/fodrar/tittar till runt en timme. När hästarna är inne om nätterna har jag inga hästfria dagar, kan däremot hända när de går på bete och det inte är någon box att mocka.
 
Står inackoderad med nästan hel service, vi mockar och fixar med höet själva. Tar ca 12 min att köra dit. Jag kör dit 1 gång om dagen. Jag och en av de andra som hyr hjälper varandra om det skulle bli kris eller om man skulle behöva lite semester. Jag är i stallet mellan 1 h till 7-8h beroende på vad som händer just den dagen. Men i genomsnitt är jag nog 3-4h per dag.
 
Nu står hästen står uppstallad 2 mil hemifrån, blir 2,5 mil nu när vi flyttar vid årsskiftet.
Totalt blir det ca 7 mil om dagen i bil. ca. 55min. hem-jobbet-stallet-hem. Inte optimalt, men stallet är det, så det får gå.

Mitt intresse för snabba dyra bilar har fått läggas åt sidan då det som sagt finns roligare saker att lägga pengar på än att köra sportbil en timme om dagen...:banghead: Bränsle är bara en ruskigt tråkig utgift. :angel:

Är ute 5-6 dagar i veckan, syrran rider den sjunde dagen så då är jag helt hästfri.
Hästen vilar också 1 dag i veckan så då åker jag antingen ut och mockar och förbereder mat, eller får hjälp av det med (föräldrarna samt syster bor 2 km från stallet) Med andra ord är jag ute ca 30 minuter dessa dagar.

En normal dag är 3h.
En mysdag är allt mellan 4-8h.
En stressig dag klarar jag att rida/longera och göra allt på 1,5h. :D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 055
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
792
Senast: Sassy
·
Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 181
Senast: Shixle
·
Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 031
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp