Hur mycket tål islandshästar?

M

Midi

Hur kallt klimat kan islandshästar tåla? Vid vilken temperatur är det skadligt för hästen att ridas?? -10,-20?
En tanke har slagit mig att starta en turridning med "köld-tåliga" hästar utomlands. Är då islandshästen "bäst"?
Bör de stå inomhus på vintern när det drar ner mot -30 eller klarar de att gå utomhus i blåst och snö och vindskydd om du inte rakar de alt med täcken??

Sv: Hur mycket tål islandshästar?

Blåst är väl nått denna ras är tålig mot.. hur månag träd finns et på island:smirk:

men är de ridbara i all denna päls som de utvecklar på vintern?? :)

Tja varför skulle dom inte vara det??

Njaa..tänkte mer på hur kalla de blir om de skulle bli lite svettiga...liksom hur fort det går :D

Om de är svettiga eller om det har regnat och det är kallt är det bra om de får ha täcken på sig eller stå inne tills de har torkat... Regn är det de tål sämst eftersom pälsen inte skyddar så bra mot det

Om de är svettiga eller om det har regnat och det är kallt är det bra om de får ha täcken på sig eller stå inne tills de har torkat... Regn är det de tål sämst eftersom pälsen inte skyddar så bra mot det

Va? Säg det till min pålle, han vill inte gå in fast det regnar. Och regnar det är det minst 0 grader och DET tål dom . Pälsen är liksom konstruerad för det sen miljoner år.

håller med.. fettet de har i pälsen gör ju att de kan regna i dagar utan uppehåll.. lyfter man på pälsen är det ju torra och varma längst in..

Va? Säg det till min pålle, han vill inte gå in fast det regnar. Och regnar det är det minst 0 grader och DET tål dom . Pälsen är liksom konstruerad för det sen miljoner år.

Jag menar inte att hästarna ska gå inne när det regnar (det skulle min häst aldrig gå med på), men blöta hästar, alltså hästar som blivit RIKTIGT blöta typ genomsvettiga, oftast mår bäst av att stå inne eller ha ett bra täcke på sig.
Men så kallar jag mig inte heller för expert 8-)

dom är tåliga,det är väl ganska kallt på island vid dom blåsiga dagarna

Finns det verkligen folk som vill BETALA för att rida i de temperaturerna??? :eek:

Du blandar ihop två frågor. En, tål dom kyla, ja. TVå , svettiga hästar ska torkas, ja.
Jag har ridit när det var -25 men det var mina fötter som sa ifrån. Jag har inte skor för sånt. Pålle brydde sig inte.

Hur kallt klimat kan islandshästar tåla? Vid vilken temperatur är det skadligt för hästen att ridas?? -10,-20?
En tanke har slagit mig att starta en turridning med "köld-tåliga" hästar utomlands. Är då islandshästen "bäst"?
Bör de stå inomhus på vintern när det drar ner mot -30 eller klarar de att gå utomhus i blåst och snö och vindskydd om du inte rakar de alt med täcken??

Där jag bor blir det ibland nedåt 40minus. Snittemperaturen under midvintern ligger nog mellan -10 och -15 grader. Det är sällan för att inte säga aldrig som jag märkt att någon häst farit illa vid att ridas vid de temperaturerna. Vare sig klippta eller oklippta. Jag rider även vid minus 20 ibland, men då blir det mest i skritt eftersom jag själv tycker att det är kallt att andas då. Tömkör hellre när det är riktigt kallt så att jag rör mer på mig.

Varje häst är en individ och det beror dels på anlag men också hur hästen växt upp eller vad den vant sig vid de senaste åren. En oförstörd islandshäst tål likaväl som en vildhäst alla väder och vind. Men de rids inte, klipps inte, har inte vant sig vid ett varmt stall, äter sig feta inför vintern så de har ett extra späcklager. Kyla är inte alltid det värsta men kyla och kraftig vind kan ta hårt på svag individer med dåligt hull och strax över noll, ösregn och blåst är ännu värre. En häst som har ordentligt med vinterhull och kan krafsa fram torrt gräs och annat ätbart från marken, klarar sig och håller värmen. Men en häst i ridhästkondition som inte får äta fritt för att hålla värmen, den klarar sig inte lika bra. Så det beror dels på individ, kondition, hull och vad hästen gör. Rider man den svettig så blir den blöt inpå bara skinnet, vilket är värre än regn. Men visst, unghingstarna kan leka sig genomsvetta i hagen. Men de kanske inte gör det när det blåser och är 20-30 minusgrader...

Russen på Gotland har gått ute utan ligghall i alla år och utan problem! Jag undrar när markägarna blir tvugna att bygga ligghallar åt älgar och rådjur...

Senast ändrad av en moderator:

Våra pälsbollar här nere i skåne stog ute både i gudrun och i snöstormen... De har ligghall/vindskydd men använder det bara på sommaren när det är för mycket insekter...

När jag jobbade med turridning i Dalarna så var grundregeln att vi ställde in turerna om det var mer än -10. Mestadels för att folk som red vanligtvis inte hade kläder som tålde kyla. De egna och träningshästarna reds ändå, men ibland lugnare än vanligt. Kunde bli bara ett skrittpass om det var riktigt kallt.

Undras då hur mycket hästarna i Norrland blir ridna då?

Precis. Det är nog ryttarna snarare än hästarna som tycker att det är kallt med -10. Skulle jag inte rida när det är -10 skulle hästen bli stående större delen av vintern. Luften är dock torrare här i fjällen än tex. på Gotland där jag också har bott, där var -10 RUSKIGT kallt på grund av fukten från havet och redan -5 med råkall luft känns som -10 ibland..

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 423
Senast: Fetaost
·
Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 141
Senast: Beeboppe
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 848
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter