Hur mycket strö har ni?

_Runaway_

Trådstartare
Hur mycket ströar ni i boxen, och med vad? Jag är sån som, när jag är med i kompisars stall, gärna petar lite med tån i ströet och ser hur mjukt och bra det är :angel: I H's box har jag först en spånbal (blir ca 3-5cm) och sen massooooooor av halm, liksom så han simmar runt :angel:

Sv: Hur mycket strö har ni?

Jag strör med halm och strör lagom mycket så det blir mjukt och så. Skulle dock inte strö för mycket för då kan de ju knappt röra sig..

Jag är noga med att "bädda", dvs se till att jag får en hård "kaka" i botten så inte golvet kommer fram när hästen rör sig, reser sig, osv.
Och inklusive bädden i botten så har min häst runt 3 dm strö när han har spån eller torv. Just nu står han på torv och på trägolv. Med betonggolv så blir det för säkerhets skull runt 4 dm.

precis som kopparberg vill jag ha som en lite hårdare "kaka" av torv, som jag ströar med på betonggolvet, den blir väl ca 5 cm.

ovanpå de har jag mellan 15-20 cm torv.

alltså; ca 2 - 2,5 dm.

Hur mycket ströar ni i boxen, och med vad?
jag ströar med torv i boxarna & det måste vara så mycket så att det blir lagom, det får ju varken vara för lite eller för mycket. :D nämen det kanske blir ca 2-2,5 dm skulle jag tro. :) det är nog ganska så lagom. inte för att jag går & mäter varje dag, men sådär på en höft är det nog så mycket. :smirk: som ovanstående skriver så vill jag också ha en lite hårdare 'kaka' av torv underst.

Använder torv och har massor!! Vet inte hur tjockt det är...men har en skavhäst så hon behöver mycket för att inte få skav på haserna.

Jag ströar med halm så att det känns mjukt och "madrassigt", lite fjädrande sådär.

Lagomt mycket..har en hårdare "kaka"med torv i botten(5cm) sen 1½ torvbal åvanpå det! Inte för mjukt och inte för hårt...Har hört att man inte skall ha överdrivet med strö för strålens skull...Den skall tydligen ha lite stummare kontakt med underlaget för blodcirkulationens skull!?(Hovis har sagt det)
Mvh Miloo2

whalan skrev:
Använder torv och har massor!! Vet inte hur tjockt det är...men har en skavhäst så hon behöver mycket för att inte få skav på haserna.

Det finns haskydd för hästar som har lätt att få skav på hasen..Dom brukar få skav just i det ögonblicket som dom reser sej!! Finns bra att beställa från hööks!!:bump:
mvh miloo2

Vi har halm, och jag brukar nog ha 20-25 cm minst, det är klippt halm så det blir som en jättemjuk madrass och de kommer aldrig ner till golvet om man inte verkligen har en häst som gräver...

Har gummimattor i botten, dåligt golv där "gruset" i betongen sticker upp, sen ca 15-20 cm spån ovanpå. försöker bygga lite bädd men har kanske inte så stor framgång :angel: e lite för duktig på att mocka ibland.
Lite jobbigt med mattor dock eftersom jag måste ta ut dom ibland och "vädra" boxen eftersom kisset ibland rinner under....

Jag har såpass med haml i min halmbädd att jag utan problem kan köra ut 8 kärror och det ser fortfarande inte tunt ut... Stor box i och för sig, men runt 20-30 cm ganska bra packad halmbädd i alla fall...

Jag har torvbädd på ca 20 cm (?) och löst torv/spån uppepå. Inte så mycket löst efttersom min häst grisar så mycket att det inte spelar någon roll. Slänger jag in en bal ena dagen så finns det knappt något kvar efter ett par dagar.

Har boxar på 12m2 som vi strör upp med 4 balar spån och sen fyller på varefter/vid behov. Tar ut kisset ca 1 dag/vecka och då strör vi mer den dagen. Hade alltid halm förr, vet inte om jag inte tycker att det var bättre då man vet att hästarna alltid har något att pyssla med. Men det är helt klart mer lättmockat med spån, jag är dessutom en "mocknörd" ÄLSKAR att Mocka:angel:
Marija

ströar lite olika mycke..har halm...brukar gå in i boxen och trampa runt för att känna ungefär hur tjockt det känns..har ett kallblod och dom väger ju lite så det är viktigt att det inte är för lite...kollade även tjockleken när jag hade mitt fullblod och mitt halvblod..så det har ingen betydelse vad det är för ras..:) man går lite på känsla tycker jag:D

Jag har torv och har nog som ni andra som använder torv. En hård kaka i botten och mjukare överst. Det är nog 2-2.5 dm tjockt. Lägger in ca ½ bal i veckan. Det funkar jättebra. Det luktar inget och det blir fin gödsel att lägga i potatislandet.:)

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 286
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 106
Senast: Freazer
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 852
Senast: super
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
778

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka