Hur mycket stärkelse är det i hippos foder?

Piek

Trådstartare
Frågan står i rubriken fodrar just nu med ett hösilage med 15% socker och ger till det hippo grow alfa. Hur tar man reda på socker/stärkelsenivån i hippon? Jag har googlat som en tok och även mailet hippo utan att få svar.
Hästen fick mild fång i början av sommaren därför vill jag vara försiktig.

Om hippon skulle vara rent olämplig har ni tips på något annat foder med mycket protein? Hästen behöver gå upp i både hull och muskler!

Sv: Hur mycket stärkelse är det i hippos foder?

Kvarnbyfoders lusernpellets. Ingen melass tillsatt. Har fått för mig innehåller 2% socker.
Ditt hösilage ligger lite i riskzonen, tycker jag.

Om du är ute efter låg stärkelse i kosten till din häst så kan du ge melassfri lusern och olja.

Hon har fått lucern förut och jag skulle mer än gärna fortsätta fodra med det men tyvärr är det inte möjligt då hon nu går på Lösdrift och äter lucernet så otroligt sakta. Tog en hel natt för henne att få i sig den mängden som hon behöver. Men tack ändå :)

Fick nu svar från hippo
Hej!

I de flesta krafftfoder så ligger sockerhalten på 3-5 % i form av melass för att binda pelletsen.
Det innebär att sockerhalten ligger på ca 3-5 g/kg, vilket inte är någon stor mängd på en häst.
Hippo Grow Alfa innehåller mycket Lucern & Alfalfa vilket är ett skonsamt proteinfoder med lågt stärkelseinnehåll som passar hästar som skall byggas upp, även de som har haft fång.
Det man skall se upp med är raffinerat socker som finns i bla melass. Ger man normal giva dvs 0,5 kg krafftfoder per 100 kg häst och hästen motioneras regelbundet samt att smrp och energi inte ligger alltför högt i grovfodret finns det ingen anledning till oro.
Hästar liksom i människor behöver fruktan i vårat blod för att hjärnan ska fungera så man skall inte sträva efter att utesluta socker helt.

Frågade sen hur det låg till med stärkelsen

Både socker och stärkelse är kolhydrater.
Hippo Grom Alfa innehåller 15 % stärkelse, riktigt lågt.
Vi har även ett prestationsfoder som heter Hippo Pro Action som ligger på 9 % i stärkelse, ett foder som innehåller mkt fett och fiber, dock inte med lika mkt protein som Alfan. Därför rekomenderar jaf Alfan som just skonsamt uppbyggnadsfoder.

Vad tror ni? Är det en dödsdom att fodra med alfan?

Då tror jag det blir svårt.
Jag känner inte till något annat proteinfoder som är lämpligt till fånghäst. Förutom soja och potatisprotein då.

Jag hade inte vågat prova med Hippo alfan iom att du har så mycket socker i grovfodret. Summan kanske blir för hög.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·
Hästvård Jag behöver lite tips på foder till en häst som blivit ganska så mager under en period sen pällsfällningen började. Han har hållt fint...
Svar
11
· Visningar
1 014
Senast: Nevermind
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
758
Foder & Strö Har sökt lite men hittar bara flera år gamla trådar! Vad har ni för erfarenheter av pavos foder? Bra eller dåligt? Hästen är av den...
Svar
9
· Visningar
2 163
Senast: MonteRose
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama