hur mycket spån

vinkelina

Trådstartare
hur mycket spån skall man beräkna per häst i veckan/månaden
om man tänker dig en normal box med en normal bädd.

ni som beställer själva, hur mycket beställer ni och hur länge räcker det i så fall.

skulle behöva dessa uppgifter till en uträkning

Sv: hur mycket spån

Man brukar räkna på 1bal/vecka. Men sen beror det ju lite på häst samt hur länge de står inne. Våra är inne max 21-7 och det räcker gott och väl med en bal. Nu har jag ju iof gått över till torv, men jag räknade lika dant när jag körde med spån. Så ungefär 4 balar/månad + några extra att spåna upp med första gången. Jag räknar med ca 30 veckor som hästarna är uppstallade. Beställer då 40 balar så har man till uppspåning, 1 bal i veckan + några extra!

Hos oss går det åt mellan ½ och 1bal i veckan/häst.

I december -07 fick vi 90bal och vi har ungefär hälften kvar.
Det kommer gå åt 4-5/box för att ströa upp vid installningen, och vi kommer inte behöva nytt spån förrän tidigast i december igen.

Förra stället gick det åt 3st första gången att fylla upp sen gick det åt 2/vecka, stog inne mellan 20.00-07.00, nya stället har vi torv så jag vet inte för det är lös torv som vi skottkärrar upp, inga balar ,ska även blanda i spån nu när dom börjar gå in på nätterna. 2/3 torv 1/3 spån.

Jag använder 4 st för att fylla upp boxen första gången och fyller sen på med ½ - 1 bal/vecka under vinterhalvåret.

Jag köpte hem 10 pallar med spånbalar (180 st) nu i sommar. Det gjorde att styckpriset blev väldigt lågt, frakten hem till mig blev gratis och balarna ställdes in på plats av leverantören. Jag vet inte hur länge det kommer att räcka eftersom jag säljer en del till andra hästägare men jag räknar med att klara mig ett par år iallafall.

Min är dessvärre en lortgris i boxen och kräver ganska mycket strö. Jag strör med 1-2 balar i veckan. Just nu går hon i regel ute minst 12 timmar per dag.

Vi använder sopsäckar med spån som vi fyller själva på sågen. Slängde in 2 st men behöver nog en till, när hästarna börjar gå in om nätterna. Blandat med kutter och sågspån.
När de står inne går det åt ungefär en sopsäck i veckan (vilket är kanske ½ bal).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Skola & Jobb Jag jobbar delade pass och har egentligen ganska många timmar ledigt varje dag - men spenderar dem på att vara trött och stressad över...
2
Svar
30
· Visningar
1 823
Senast: Migo
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 429
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar