Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Man brukar räkna på 1bal/vecka. Men sen beror det ju lite på häst samt hur länge de står inne. Våra är inne max 21-7 och det räcker gott och väl med en bal. Nu har jag ju iof gått över till torv, men jag räknade lika dant när jag körde med spån. Så ungefär 4 balar/månad + några extra att spåna upp med första gången. Jag räknar med ca 30 veckor som hästarna är uppstallade. Beställer då 40 balar så har man till uppspåning, 1 bal i veckan + några extra!
Hos oss går det åt mellan ½ och 1bal i veckan/häst.
I december -07 fick vi 90bal och vi har ungefär hälften kvar.
Det kommer gå åt 4-5/box för att ströa upp vid installningen, och vi kommer inte behöva nytt spån förrän tidigast i december igen.
Förra stället gick det åt 3st första gången att fylla upp sen gick det åt 2/vecka, stog inne mellan 20.00-07.00, nya stället har vi torv så jag vet inte för det är lös torv som vi skottkärrar upp, inga balar ,ska även blanda i spån nu när dom börjar gå in på nätterna. 2/3 torv 1/3 spån.
Jag använder 4 st för att fylla upp boxen första gången och fyller sen på med ½ - 1 bal/vecka under vinterhalvåret.
Jag köpte hem 10 pallar med spånbalar (180 st) nu i sommar. Det gjorde att styckpriset blev väldigt lågt, frakten hem till mig blev gratis och balarna ställdes in på plats av leverantören. Jag vet inte hur länge det kommer att räcka eftersom jag säljer en del till andra hästägare men jag räknar med att klara mig ett par år iallafall.
Min är dessvärre en lortgris i boxen och kräver ganska mycket strö. Jag strör med 1-2 balar i veckan. Just nu går hon i regel ute minst 12 timmar per dag.
Vi använder sopsäckar med spån som vi fyller själva på sågen. Slängde in 2 st men behöver nog en till, när hästarna börjar gå in om nätterna. Blandat med kutter och sågspån.
När de står inne går det åt ungefär en sopsäck i veckan (vilket är kanske ½ bal).
Foder & Strö Nu vet jag inte exakt, men jag skulle uppskatta deras behov till ca 60 Mj och 360 g smrp vardera, utifrån tabeller. Den ena ponnyn är ny...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.