hur mycket spån per dag?

suberdoo

Trådstartare
Jag och min vän ska snart skriva kontrakt med vår stallägare om stallplatserna. och då har vi köpt kontrakt på hööks och där står det:

"Foder och strö är per dag beräknat efter i genomsnitt: (...) ____ kg spån"

men då är frågan hur mycket spån som används till en vanlig häst, och vi vill se till att de har en ordentlig spånbädd och inte blir för tunn.. så vad säger ni kloka bukefalare?

Sv: hur mycket spån per dag?

Jag gör nog av med 1 - 2 små balar (20-30 kg) i veckan. Tar bara ut bajset och kisset utan att röja runt i hela "bädden"

Till min tös går det åt 1 eller max två spånbalar i veckan:D Hon har ganska tjock ströbädd och vi lägger in innan den blir för tunn, för då måste man bara ta ut allting eftersom de blir smutsigt:p

Går väl inte o svara i kg/dag hur mkt spån man gör åt? Jag gör åt en stor spånbal i veckan till araben, shettisarna går på lösdrift (halm)

en spånbal räcker 7-10 dagar för min häst med spånbädd. ponnyn som stod här förut hade en bal i 2 veckor och halvblodet har en bal ca 4 dagar. Det är så olika hur de är i boxen.

Till vår mycket rensliga hingst behöver vi komplettera med 1-2 spånbalar/veckan. En bal skulle gladerligen räcka - Men man vill ju att det ska se ljust & fräscht ut! //Linda

När jag stod i GDS stall så köpte jag 25 kg balar ifrån Granngården, och fick en sån att räcka i ca: 2 veckor till en arab och en B-ponny. Men då silade jag supernoga när jag mockade och la in nytt bara 2 ggr i veckan.

Då gick det åt alltså ca: 6 kg i veckan per häst men då var jag som sagt snål och noga. (Fast å andra sidan är araben en riktig lortgroda som rör runt allting i boxen och smutsar ner, vet inte hur din häst är.)

Kanske skriva 10-12 kg i veckan för att vara på den säkra sidan? Det är nästan en halv bal. Sen om du använder mindre så gör det ingenting.

Kan ni inte ända i kontraktet och skriva hur många balar det går åt per vecka eller månad istället?? Eller om ni har lösspån, kanske ni kan göra upp om hur många skottkärror som går åt per vecka. Bara en tanke från mig!

Det beror mycket på hurudan hästen är i boxen, hur mycket hästen är inne/ute, hur mycket den kissar och hur det mockas. Min mycket renliga häst gör av med ca 40 kg (1½ liten bal) per vecka vintertid när de är inne mycket. Men!! Mellan varven mockas då allt ut och nytt läggs in så då går det mera. Spån börjar lukta och blir ammoniak i det efter en tid när man mockat noga och silat.

Halvblodet i stallet skulle ruinera en med småbalar spån, han kissar massor och rör om rejält så han skulle gladeligen göra av med 7 balar i veckan (små 25 kg balar) vinterhalvåret.

tack för alla svar!

vi tänkte faktiskt göra så som du skrev, att vi skriver antal balar istället...

Jag och min vän ska snart skriva kontrakt med vår stallägare om stallplatserna. och då har vi köpt kontrakt på hööks och där står det:

"Foder och strö är per dag beräknat efter i genomsnitt: (...) ____ kg spån"

men då är frågan hur mycket spån som används till en vanlig häst, och vi vill se till att de har en ordentlig spånbädd och inte blir för tunn.. så vad säger ni kloka bukefalare?
I mitt förra stall ingick det 1 spånbal/vecka och ville man ta in mer nån gång så fick man betala det utöver stallhyran.
(alltså, hade inte bara 1 spånbal i boxen utan man fyllde ju upp den ordentligt först, o SEN va det 1 bal/vecka ;)

Till min otroligt grisiga valack går det åt 1-1,5 bal i veckan. Till min lilla shettistant går det bara 1 bal i månaden, hon är så otroligt renlig:)
Undrar bara hur många det kommer att gå åt till mitt nya halvblodssto:confused:

Jag gör åt en spånbal i veckan till min häst, då är hon ute 12 timmar om dagen i genomsnitt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 065
Senast: Lavinia
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 800
Senast: Karamello30
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 836
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 891
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31