Hur mycket sliter slidning stops?

Sv: Hur mycket sliter slidning stops?

Min med, han växer fortfarande och är inne på sitt fjärde år. Men jag har tagit mycket hänsyn till hans växtperioder och låtit honom vila när det är som värst.

Vill också påpeka att quarterhästarna (självklart inte ALLA) rids in alldeles för tidigt vilket inte direkt är possitivt för deras ben..:mad:

Din åsikt vill jag påstå är baserad på gamla rön. Den nyare forskningen påvissar att det är bra med belastning med och utan ryttare (självklart avvägt till hästens ålder) redan i tidig ålder. Hästens ben slutar utvecklas dels i olika tid först nere i de undre lederna sedan i de övre. Utvecklingen slutar efter unghäst åren och det är under dessa som hästens kropp kan anpassas till arbete. Dock skall INTE hästen överarbetas men en liten belastning som börjar tidigt, under lång tid och ökande gradvis (lite i taget) är egentligen bara bra för att få en så hållbar häst som möjligt.
Därmed påstår jag INTE att alla dessa unghäst tävlingar,fulla med dyrbara pengar att hämta är bra !!!

Rubriken lyder *HUr mycket sliter sliding stops* Sliding stops är huvudsakligen inom reining.
Nej det är ingen ursäkt, men på dig låter det som om man ska kassera rasen helt och hållet.
Må så vara att de rids in så tidigt en del då, men då får de oftast (nio fall av tio) en lång viloperiod efter tävlingsdebuten.
Många vill matcha till futurityn o sånt, och därefter får de vila.

Slidestops tränar många på sina quarterhästar fast de inte är reininghästar. Vart kommer statistiken 9 av 10 hästar får vila efter tävlingsdebuten? Jag tycker att quartern är en mycket fin ras, men jag tycker inte man ser långsiktigt på deras utbildning.

Det är standard, fråga vilken stor tränare som helst. (Speciellt i usa)
Och jag vet INGEN som tränar slides på samma nivå som en reininghäst. Visst, stopp och så men inte slides.
Dessutom tycker jag att du drar alla över en kamm.

Kors, en liten diskussion i en tråd som jag har skapat. Vad kul :laugh:

Sidekick , bilderna som du la ut är helt underbara. Och hästen :love:
Är det du som rider på första? Isf skulle jag göra en hel del för din sits!

Tack för svar hörni :bow:

Om någon är intresserad kan jag meddela att hästen (som inte var betald och därmed inte alls köpt - fel av mig) inte är bra i sin bakben. Han har inte blivit bättre trots vila och behandling, och har nu fått åka tillbaka till sin rätta ägare.

Väldigt väldigt synd på en sådan otroligt vacker och välutbildad häst.

Alla sportprestationer på hög nivå sliter såklart. Det spelar ingen roll om det är hopphäst, reininghäst eller en gymnast eller fotbollsspelare.

Så visst sliter slidestops. Men jag skulle vilja påstå att vi ser många fler skadade - och utdömda - hästar pga att man inte rider hästen i form. T.ex. är meddellivslängden, enligt försäkringsbolag, på halvblod är 7-8 år. Det beror förstås inte på att halvblod är sämre hästar än andra, utan att "dressyrryttare" tror att de rider hästen i form när den bara har "böjt på nacken". Tornutskotten tar stryk och sen är kotledsinflammationerna ett faktum.

Samma problem finns förstås bland westernryttare och andra också!
Så allt hänger som alltid på kunskap. Och ska man rida reining så är ett måste att ha en rakriktad liksidig häst som går i korrekt form. Sen måste man också ta underlaget i beaktande, man kan inte träna slidestops på vilket underlag som helst om man vill ha en häst som ska hålla.

Vidare så tränar man inte slidestops varje dag. Precis som att Malin Bayard inte varje dag tränar sina hästar på 1.30-hinder (eller hur högt de nu hoppar i världscupen)....

Sen att tävlingshästar på hög nivå tränas hårt och därmed slits mer än skogsmullen är ju inte konstigt. Det är likadant med travhästar, de är sporthästar på hög nivå och många tar helt enkelt slut i benen.... Precis som Foppa, som är rätt slut i sina ben :)

Man får helt krasst ta med i beräkning av toppresterande hästar att det sliter.

. Den större ökningen de har sett på klinikerna är slitagen på framknän inte bak knäna, pga av att vi western ryttare galopperar de alldeles för mkt o länge.
ps..många säger att en Quarter nästan e färdigväxt vid 3 år, vår har växt fram till 5 års ålder..

jag tror det handlar om okunskap.
många köper en "cowboysarhäst" och rejsar, ungefär som med travare, fast äldre människor.

jag tror det handlar om okunskap.
många köper en "cowboysarhäst" och rejsar, ungefär som med travare, fast äldre människor.

Den här vetrinären är även en duktig kirurg..han menade på att vi så kallade reiningryttare galopperar våra hästar alldeles för länge o mkt under hästarnas växtfaser 3-5 års ålder..mkt voltarbeten o rakgalopperingar innanför sargen..därav frambens hältor o skador i frambenen, knäna..Alla hästägare vet inte att när hästen får en grop nedanför knäleden så är den i en växtfas.

Senast ändrad av en moderator:

Den här vetrinären är även en duktig kirurg..han menade på att vi så kallade reiningryttare galopperar våra hästar alldeles för länge o mkt under hästarnas växtfaser 3-5 års ålder..mkt voltarbeten o rakgalopperingar innanför sargen..därav frambens hältor o skador i frambenen, knäna..Alla hästägare vet inte att när hästen får en grop nedanför knäleden så är den i en växtfas.

Galopp är den bekvämaste gångarten för häst, så jag tror inte att det är galoppen i sig som är problemet.

Däremot så vet man att det inte bra för hästar (och växande hästar i synnerhet) att hela tiden ridas på samma sorts underlag. Många reininghästar tränas endast i paddocken/ridhuset, dvs på samma underlag hela tiden.

Hästar behöver gå på olika underlag, mjukt och hårt, plant och gropigt. Titta t.ex. på distansryttarna som även tränar trav (i väl avvägda doser) på asfalt, detta för att stimulera benhinnor och -massa. Att rida i kuperad terräng är rena stretchingen, det kan t.o.m. ersätta stretching efter ett hårt pass. Distansryttare tränar också fysträning, i form av intervaller med långa galoppsträckor.

Så jag tror ifaktiskt nte att det är själva galopperandet i sig som är boven, utan att många reningryttare bara sitter och harvar i ridhuset och tränar momenten, dag ut och dag in.

Och vad gäller reininghästar på högsta nivå så är det självklart att det sliter, det är inget att sticka under stolen med. Några når den absoluta toppen och flera faller bort på vägen, pga att de inte håller för denna idrottsprestation. Det är den krassa verkligheten.
Och det är inget unikt för just reining utan gäller alla former av rid- och körsport.

Håller me' dig, underlaget har nog mkt påverkan på hästars leder mm..

jag menar okunskap av ryttaren :)

ungefär som när hoppryttaren börjar hoppa sin unghäst på för höga hinder osv.

okey , trodde du menade vetrinären:D

Du sa bägga bak knä?? du menar inte kottledarna?
Arizona

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 882
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30