Hur mycket sliter slidning stops?

Zanuzzi

Trådstartare
Hej western-fantaster!

En kompis har nyligen köpt en avelshingst som är inriden och skolad av en kanonduktig tränare och hästen är verkligen hur fin som helst.

Tyvärr har han inflamationer i båda bakknäna.

Min kompis tror att det kan bero på för många sliding stops och spins. Vad säger ni om det? Hur mycket sliter dessa rörelser? Tränar ni dem någonsin med era hästar, och isf, hur ofta?

/

Zanuzzi :)

Sv: Hur mycket sliter slidning stops?

Reining är endast en utav många grenar inom western, är det en reining häst som hon köpt? Är det en quarter, paint eller appaloosa? *Nyfiken*

Reining är endast en utav många grenar inom western, är det en reining häst som hon köpt? Är det en quarter, paint eller appaloosa? *Nyfiken*

Hej. Ett litet intresse för tråden iaf :D

Jo, jag är medveten om det. Men det är just dessa rörelser jag undrar över. Hur mycket sliter det _egentligen_?

Det är en quarter :love:

Ja man ska ju inte träna sådana moment dagarna i ända, då är det klart att det sliter. Och ännu viktigare är nästan underlaget, på de flesta underlag kan/ska man inte träna slide stop över huvud taget!

En annan superviktig aspekt är ju att veta vad hästen har (haft) för träningsupplägg. är den allsidigt tränad med uppbyggande träning, mjukgörande träning, återhämtning och själva reiningmomenten (om det nu handlar om det) endast som "finputs" eller är den tränad hårt och intensivt enbart reiningmoment? Jag antar att din kompis vet hur det ligger till?

Den är avelshingst säger du? Hur många år har den verkat i avel och hur många ston har den betäckt årligen? Har den verkat i aveln och tävlat/tränats samtidigt?
Det sliter ganska hårt på bakknäna om en hingst används mycket i avel länge....

För att svara rakt på din fråga, så sliter sliding stop och spin inte så mycket mer än någon annan svår rörelse om det utförs korrekt och under rätt förhållanden.

Tack för svar!
Jag ska inte själv rida den här hästen, så det är inte därför jag undrar. Hur hästen är tränad har jag ingen aning om. Bara att den som skolat honom är ”väldigt duktig”.
Men… hur duktig är man om man rider hästen så hårt att den skadas…?

Jag fick för mig att just sliding stops och spins sliter mycket mer än andra avancerade rörelser, men det stämmer alltså inte om man vet vad man gör? Vilket jag förutsätter att man gör, annars kan man låta bli.

Tack för svar!
Jag ska inte själv rida den här hästen, så det är inte därför jag undrar. Hur hästen är tränad har jag ingen aning om. Bara att den som skolat honom är ”väldigt duktig”.
Men… hur duktig är man om man rider hästen så hårt att den skadas…?

Jag fick för mig att just sliding stops och spins sliter mycket mer än andra avancerade rörelser, men det stämmer alltså inte om man vet vad man gör? Vilket jag förutsätter att man gör, annars kan man låta bli.
Allt sliter ju mer eller mindre på hästarna. Tänk dig en hopp häst tex.Låt oss säga att den hoppar ett 160 hinder. När den sedan landar så landar den i ett kort ögonblick på ett enda ben. Det tror jag sliter väldigt mycket på hästarna.

Om det är en Quarter så har de ju också mycket tyngd på relativt "normal" stora ben. Beror ju naturligtvis på hur de är byggda. Quarter är ju en rätt så hårt framavlad ras och då blir det ju ofta rasproblem också. Har hört om fler quarter som har problem just med knäna......

Om det är en Quarter så har de ju också mycket tyngd på relativt "normal" stora ben. Beror ju naturligtvis på hur de är byggda. Quarter är ju en rätt så hårt framavlad ras och då blir det ju ofta rasproblem också. Har hört om fler quarter som har problem just med knäna......

Vad menar du med det? Är du medveten om att det finns mängder olika modeller på quartrar?
De du pratar om är halter-quartrarna och dom rids inte.
Här är min quarter, mycket tyngd på normalstora ben??
19798746.jpg

Och en reininghäst;
reminic%20Afbeelding%20129.jpg

Mycket tyngd på normalstora ben? Näää..
.....

hm, när jag pratar med försäkringsbolagen, så är inte quartrar överrepresenterade på något sätt i statistiken, varken på knän eller annat.
Men det finns förstås som Wrangler säger ryttare/tränare/ägare som inte gör saker på rätt sätt, i rätt takt etc, och då kommer skadorna, oavsett om du har quarter eller annan ras.

självklart sliter det på hästen att göra slidestop och spin. Precis som det sliter på hästen att hoppa, barrel race ect.. Varför inte bara träna hästen med sunt förnuft? :laugh:

Vad menar du med det? Är du medveten om att det finns mängder olika modeller på quartrar?
De du pratar om är halter-quartrarna och dom rids inte.
Här är min quarter, mycket tyngd på normalstora ben??
19798746.jpg

Och en reininghäst;
reminic%20Afbeelding%20129.jpg

Mycket tyngd på normalstora ben? Näää..
.....

Jag tror hon menade de quarterhästar som faktiskt ser ut som belgian blue.. eller hur det nu stavas. Jo halter-quarterna rids också. Kanske inte alla men de flesta jag har kommit i kontakt med. Så det kan man ju inte riktigt skriva.

Vill också påpeka att quarterhästarna (självklart inte ALLA) rids in alldeles för tidigt vilket inte direkt är possitivt för deras ben..:mad:

Jag tror hon menade de quarterhästar som faktiskt ser ut som belgian blue.. eller hur det nu stavas. Jo halter-quarterna rids också. Kanske inte alla men de flesta jag har kommit i kontakt med. Så det kan man ju inte riktigt skriva.

Ja men här pratades det om reining och där används definitivt inte belgian blue hästarna.

Vill också påpeka att quarterhästarna (självklart inte ALLA) rids in alldeles för tidigt vilket inte direkt är possitivt för deras ben..:mad:

Och alla halvblod som rids på treårstesten då?
Jag har haft många raser och quartern är den som har haft minst (inga alls) problem. Trots att jag satt in honom som 2,5 åring.
Det är en STOR skillnad på att SITTA IN och RIDA IN.. Glöm inte det.
Det är få som rider in och börjar utbilda sin häst så tidigt och många som sitter in och sen låter dem vila till treårs ålder.

Och alla halvblod som rids på treårstesten då?
Jag har haft många raser och quartern är den som har haft minst (inga alls) problem. Trots att jag satt in honom som 2,5 åring.
Det är en STOR skillnad på att SITTA IN och RIDA IN.. Glöm inte det.
Det är få som rider in och börjar utbilda sin häst så tidigt och många som sitter in och sen låter dem vila till treårs ålder.

Jo fast nu pratade vi quarter, halvbloden rids säkert in lika tidigt. Är det en ursäkt att rida in quartern lika tidigt?? Jag har träffat sååååå många som har RIDIT in sina quarterhästar vid 2 års ålder. När de är 2,5 år är det i princip tävlingklara. Bara finslipningen kvar! Du kanske inte satte dig och tränade slidestop på din när den var 2,5? Många jag träffat är redan klara med den biten när deras quarter är 2,5 år. Det är bråttom till Tyskland!:bump:

Jo fast nu pratade vi quarter, halvbloden rids säkert in lika tidigt. Är det en ursäkt att rida in quartern lika tidigt?? Jag har träffat sååååå många som har RIDIT in sina quarterhästar vid 2 års ålder. När de är 2,5 år är det i princip tävlingklara. Bara finslipningen kvar! Du kanske inte satte dig och tränade slidestop på din när den var 2,5? Många jag träffat är redan klara med den biten när deras quarter är 2,5 år. Det är bråttom till Tyskland!:bump:

Rubriken lyder *HUr mycket sliter sliding stops* Sliding stops är huvudsakligen inom reining.
Nej det är ingen ursäkt, men på dig låter det som om man ska kassera rasen helt och hållet.
Må så vara att de rids in så tidigt en del då, men då får de oftast (nio fall av tio) en lång viloperiod efter tävlingsdebuten.
Många vill matcha till futurityn o sånt, och därefter får de vila.

Ja , det här är nog mer vanligt utomlands än i Sverige, och så kallade snabba blåbär som vill ha ut hästen på banan e nog få i dagsläget. Vår Quarter är nu 5 år och inriden som 2,5 åring, här har det inte börjatts att träna några stopps o spinns ordentligt förs NU i år. Fick även rådet av vår vetrinär när hon var 3 år, galoppera inte för mkt nu under växt tiden, det sliter på framknäna. Den större ökningen de har sett på klinikerna är slitagen på framknän inte bak knäna, pga av att vi western ryttare galopperar de alldeles för mkt o länge.
ps..många säger att en Quarter nästan e färdigväxt vid 3 år, vår har växt fram till 5 års ålder..

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: Bison
·
Ridning Hej! Min kompis i stallet har en häst med Kissing spines, hästen har haft 6olika ägare +den som äger hästen nu. Uppfödaren och ägare nr...
2
Svar
20
· Visningar
3 882
Träning Hej! Min tidigare ganska spralliga häst har under hösten/vintern börjat bete sig lite underligt. Han har blivit sjukt seg på ridbanan...
2
Svar
24
· Visningar
4 643
Hästmänniskan Hej! Skulle tacksamt ta emot råd! Jag har ägt häst/hästar i 16 år. Min första häst (varmblodstravare) flängde jag runt med i skogarna...
Svar
6
· Visningar
1 734
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30