Hur mycket skall man tolerera av rädd häst?

E

Emelie3

Ja, det är min fråga. Rider en av ridskolans hästar just nu, medan min egna är borta. Hon är ny så det är mest därför, en ganska ranglåg häst, verkar nästan som om hon knappt har gått med andra hästar förut, dock är detta inte dokumenterat eller liknande.

Men så till problemet, började när jag skulle ta in henne, står och ropar vid grinden på henne och man ser verkligen att hon vill komma in, men hon vågar inte. Hon står längst ner i hagen och försöker våga sig förbi, men en till två av hästarna hotar henne (springer emot henne, men slår inte). Till slut går jag ner och hämtar henne och hon följer snällt med, men försöker springa förbi mig. Jag bromsar henne då och ber henne göra halt, men hon blir då rädd för en av hästarna som kommer nära och sliter sig ifrån mig och springer bort till andra sidan av hagen. Jag gå och hämtar henne och håller dom andra hästarna ur vägen och ringer på en kompis som kommer och föser bort restrerande hästar så jag kan ta ut henne ur hagen.

Sedan skall vi gå in i stallet, och vår stallgång är inte den bredaste i världen, utan hästarna kan nå varandra när man kommer med dem i gången. Jag ber henne än en gång göra halt, för jag känner att hon inte lyssnar på mig alls, hon gör dock inte halt utan klämmer in mig i en boxvägg och springer in i sin box. Jag går då in i boxen fånger henne, försöker leda ut henne på stallgången igen, men hon lyssnar inte så då slår jag lätt till henne En gång med grimskaftet, både för att visa att nu går vi framåt och för att detta var fel (alltså allt detta hände med 10 sek mellanrum, så hon borde veta varför jag sa till henne). Jag tar sedan ut henne i gången igen och går runt stallet en sväng för att sedan leda in henne i boxen så hon förstår vad som är rätt och fel, berömmer henne mycket när hon gör halt på stallgången och väntar på mig tills jag säger till att vi skall gå in i boxen. Även inne i boxen får hon mycket beröm!

Till frågan, skall man tolerera att hon trängde in mig boxväggen, gjorde jag fel som slog till henne med grimskaftet? Man såg på henne att hon var rädd, men frågan är, hur mkt skall man tolerera? Nästa gång kanske det är ett litet barn istället...

Tacksam för åsikter!

Sv: Hur mycket skall man tolerera av rädd häst?

En sådan är häst är ju lämpligt att introducera en eller två hästar åt gången åt.
Tydligen som du säger är hon ranglåg och är hon då också ny så får man räkna med att det tar ett tag innan hon är ett med sin nya flock.

Eftersom hon också står på en ridskola så antar jag att det är flera personer som hanterar henne och det kan ju göra att hon inte känner trygghet för det.

Jag kan förstå om hästen inte lyssnade på dig utan bara såg till sig själv men det är ju inte trevligt förstås.
Givetvis så ska man ju visa hästen att "här är mitt område, här är jag" men i en situation där rädsla är inblandat så får man inte glömma att hästen är ett flyktdjur och kan "glömma" av sig.

Går det inte ordna så den får bekanta sig med hästarna fast bara ett par åt gången? Ha så få personer som möjligt som hanterar hästen, en skötare?

Hästen kommer säkert till ro så smånigom men jag tror man får ha lite förståelse för då...så att låta de mindre barnen hantera hästen i dagsläget vore bara dumt

Kruxet är väl att det är väldigt svårt att kommunicera och nå fram rätt till en ärligt rädd häst. Dvs ditt försök att "markera" osv kan nå väldigt dåligt eller i värsta fall felaktigt fram till hästen, som istället blir ännu räddare.
Jag tycker i det fall du beskriver som det låter som hästen har i dess egen värld, en skälig orsak att vara rädd och inte mår bra under de omständigheterna, vilket man får ta på allvar. Tror det är svårt att försöka "uppfostra" under de lägen som du beskriver. Går det att skona den lite från det den upplever hos de andra hästarna och ge den en lite mjukare övergångsperiod?

Senast ändrad:

Jag skulle försöka göra det bästa av situationen.

Tex försöka att alltid ha någon med med när det ska hämtas i hagen, så resten kan fösas bort.
Jag skulle gå bums in i boxen med hästen så att hon inte upplevde obehag när de andra kan nå henne i stallgången. Alternativt stänga in de hästar som kan nå fram när jag går förbi. Om den möjligheten finns.

Så att du verkligen helgarderar dig i allt för att inte hamna i ovan nämda situation. Men om situation i alla fall uppstår, att hästen väljer att mangla över en mäniska, då skulle jag slå den gul och blå av den enkla anledningen att det är bland det farligaste en häst kan göra. Det får helt enkelt inte finnas på kartan, om så hästen är nära ett nervsammanbrott.

Men som hanterare av en så osäker häst, som hon verkar vara, så skulle det bli mitt jobb att se till att sådana situationer inte uppstår.

Min filosofi när de är rädda - bli döv och blind och låtsas som det regnar. Gör INTE en grej av det, vestraffa INTE, om du hamnar i ett läge där du måste försvara dig/skydda dig, gör det. Men i övrigt, försök undvika situationer när du kan bli klämd t ex, och låtsas som du inte märker vad hon pysslar med.

Min nya har separationsångest, är mkt bättre nu än när hon kom, men lång väg kvar. När man tog in henne själv så for hon runt, stod inte still ens ekund, mosade upp mig i väggar, reste sig, dansade omkring etc. Jag låtsades så gott det gick som det regnade, satte på benskydd och sadlade i 'farten', skippade borsta svansen just då osv. Och berömde såfort hon stod still/var kontaktbar en sekund.

När de är RÄDDA så är de inte medveten om att de t ex mosar upp dig i väggen. Och att då bestraffa/korrigera det, blir för hästen bara en extra grej som är otäck/stressande med situationen. Hästen är stöd, rädd och stressad, och som grädde på moset så blir den bannad/bestraffad, dvs situationen ÄR verkligen otäckt. I det läge de är då så kan de inte se att 'jag trängde upp människan i väggen och korrigerades för det', de är för blockerade.

Som alltis så den gyllene reglen - det går inte att lära dem något om de inte är mottagliga. Och en rädd/stressad häst är tämligen blockerad och avstängd, och ingen ide försöka 'lära' något via bestraffning/korrigering, utan passa på när hästen är lugn (dvs mottaglig) och beröm det, och ignorera resten. När hästen blir trygg/are med situationen så kommer d elugna stunderna bli fler och längre.

Dessutom, hästen måste oftast ha/få förtroende för människan som hanterar den för att bli lugn, vilket är extra knepigt med ridskolehästar som hanteras av flera.

Har skrivit ett långt inlägg om det i en annan tråd btw..

Svarar lite alla...

Alltså hon var inte kontaktbar, och jag vet att det är dumt att bestraffa henne just då, eftersom att hon var rädd, men det gäller väl egentligen bara att hitta vart gränsen går. I vanliga fall brukar jag alltid stänga luckorna när jag går in i stallet, men de gånger hon har varit själv där, så har jag även märkt en viss ouppfostran i henne, att hon är van att få springa rakta vägen in i boxen, kanske att hon bara har blivit släpp utanför, och att när man till exempel skall ta av grimman så bara hon ruskar på huvudet och försöker snabba på allting så mkt som möjligt.
Jag får en viss känsla av att hon har haft en liten ryttare, som kanske inte har begärt det mesta utav henne, därav hennes uppförande delvis.
Hon har innan hon skeppades in i den större flocken gått med några av hästarna, bara två och två för att bekanta sig, dock verkar det ju inte som att detta har gett något större gehör.
Alltså givetvis skall man inte slå hästar, men när det uppstår en situation när hästen på något sätt inte lyssnar och det finns en fara på sätt och vis så måste man reagera på något sätt..
Nu känns det mest som om jag babblar, börjar bli lite trött..

men det jag ville komma till var att jag upplever att det finns ett samband mellan att hon är dåligt uppfostrad och att hon är/var rädd. Är det då "enklare" att bestraffa? Eller hur man skall uttrycka sig... Alltså att hon tar åt sig och förstår bestraffningen på RÄTT sätt, eftersom att när jag gjorde om proceduren så skötte hon sig utmärkt. En liten tanke bara...

Alltså hon var inte kontaktbar, och jag vet att det är dumt att bestraffa henne just då, eftersom att hon var rädd, men det gäller väl egentligen bara att hitta vart gränsen går.

Gränsen går enligt mig när du måste försvara dig/skydda dig mot personskada. Dock får man vara medveten om att det inte sas 'hjälperä situationen i längden att då t ex klappa till, utan det är ett skydd för din hälsa just då. Dvs 'hitta var gränsenä går tycker jag är en dum beskrivning. Fundera hellre på hur du kan minimera risken, och även om/hur du kan hitta ett sätt att påverka henne ändå när det krävs?

I vanliga fall brukar jag alltid stänga luckorna när jag går in i stallet, men de gånger hon har varit själv där, så har jag även märkt en viss ouppfostran i henne, att hon är van att få springa rakta vägen in i boxen, kanske att hon bara har blivit släpp utanför, och att när man till exempel skall ta av grimman så bara hon ruskar på huvudet och försöker snabba på allting så mkt som möjligt.
Jag får en viss känsla av att hon har haft en liten ryttare, som kanske inte har begärt det mesta utav henne, därav hennes uppförande delvis.

- klipp-

Alltså givetvis skall man inte slå hästar, men när det uppstår en situation när hästen på något sätt inte lyssnar och det finns en fara på sätt och vis så måste man reagera på något sätt..
Nu känns det mest som om jag babblar, börjar bli lite trött..

men det jag ville komma till var att jag upplever att det finns ett samband mellan att hon är dåligt uppfostrad och att hon är/var rädd. Är det då "enklare" att bestraffa? Eller hur man skall uttrycka sig... Alltså att hon tar åt sig och förstår bestraffningen på RÄTT sätt, eftersom att när jag gjorde om proceduren så skötte hon sig utmärkt. En liten tanke bara...

Nej, det blir inte bättre i den rädda situationen för att hästen är 'ouppfostrad' och bestraffas. Hästen är då aldrig lärd vad 'väluppfostrat' beteende är ens, utan den gör så som den är van med/lärd. Och kommer inte alls bättre förstå varför du bannar den.

Uppfostran måste ske när hästen är MOTTAGLIG. Sen har vissa hästar en förmåga att 'spela' rädda för de lärt sig att de kommer undan med det, det är där det gäller att verkligen veta vilket det är.

Mitt fbl var verkligen en ouppfostrad bulldozer när hon kom, plus då separationsångesten. Jag köpte en BeNicegrimma åt henne, då hon helt saknade respekt för vanlig grimma (ledd i stigbett), och med den kunde jag hålla henne även när hon stökade, dvs hon slet sig inte, och då kunde jag t ex ge henne mer utrymme att få stressa lite, och när de känner att de kan påverka situationen brukar de bli lite lugnare. Sen är rutiner alltid bra med sådana hästar, gör på samma sätt varje gång.

Men största delen av uppfostran på en rädd/stressad häst, det är BERÖMMET som kommer när det blir rätt. Sen kan man alltid ge hästen två val t ex, ett trevligt och ett mindre trevligt. T ex 'följ med mig lugnt och fint' eller 'bråka emot och inse grimman är starkare'. Men det negativa med felvalet ska helst inte vara kopplat till dig. Dvs om hästen väljer fel och börjar konstra, lägg tryck på grimman men gör ingen sak av det, när hästen ger efter beröm och klia. I enkelhet så matte bryr sig inte om man försöker konstra, men man vinner inget på det, och om man inte konstrar så blir matte glad och jättetrevlig (och kanske tom har en godisbit, beroende på häst).

Hängde du med hur jag menade? Trygga punkten är hos dig, bestraffa inte, slösa med berömmet och koppla på oändligt tålamod.

Och lär ut uppfostran under lugna former.

Håller med. Att skälla på en rädd häst gör bara allt värre!!!! Jag vill ju att hästen åtminstone ska vara trygg på MIG, och det blir den inte om jag bestraffar den för att vara rädd.... Hästar kan faktisk inte hjälpa att dom är rädda, dom kan inte "skärpa till sig". Det är typ som att säga till en person med flygrädsla att dom ska rycka upp sig och inte vara så jäkla mesiga..

Sen skulle jag önska att folk kunne lära sig att hästar ska Inte gå i stor flock till varje pris!!! :crazy:
Är dom andra så tuffa mot henne så låt henne gå i hage med EN annan snäll och lugn häst. Om ni nu inte vill knäcka henne helt.

Svårt det där med att veta vad som är rätt o fel o vad som ska accepteras.

Min häst tex har sina dagar när det verkar som att han ser spöken i stallet o bara måste ut till sin hagkompis(är vanligtvis lugn o bryr sej inte), då är det lite jobbigt när han nästan börjar stegra sej och springer fram o tillbaka o skiter i att jag står på sidan när han helt plötsligt slänger sin kropp åt det hållet vilket resulterar i att jag flyger som en vante.
Jag blir galen:devil: Han ska fan inte slänga sej på mej. Han får hålla lite koll på vart jag är. Samtidigt som jag blir arg o dänger till honom så känner jag att det är fel av mej, men vad gör man inte när den där 600 kg klumpen kommer farande mot en.
Har testat blivit arg, väldigt arg och verkligen visat att det är fel, men det ger bara en häst som "skyggar" för två saker istället. Så även om det kryper i boxhandsken på mej så tjänar jag på att göra som någon annan sa, låtsas som att det regnar.

Ja, jag tror att jag hängde med ganska så bra. Man vill ju givetvis att den trygga punkten är hos mig, som "hanterare" av hästen. Det är ju det som man eftersträvar och att när hästen gör något bra, då berömmer man, alltid och extra mkt.
I just denna situation så var hon verkligen rädd, man såg det tydligt i hennes ögon att hon var skrämd, och det är givet, är man van att kanske stå i boxen närmast dörren där du inte passerar andra hästar eller att du har en såpass bred stallgång att de inte kan nå dig så har givetvis inte hästen "utsatts" för detta innan. Men det känns som att det bästa man kan göra är att träna med henne, att dom inte kommer att äta upp henne, utan att hon litar på mig som ledare att jag "skyddar" henne. Dock är det ju inte helt lätt eftersom att hon är en ridskoleponny. Men man får ju alltid försöka att hitta det bästa recceptet. Hon kanske skall flytta i boxen längst ut i stallgången, men då känns det ju även som att man undviker problemet och att rädslan alltid kommer att finnas där.
Gränsen går enligt mig när du måste försvara dig/skydda dig mot personskada. Dock får man vara medveten om att det inte sas 'hjälperä situationen i längden att då t ex klappa till, utan det är ett skydd för din hälsa just då. Dvs 'hitta var gränsenä går tycker jag är en dum beskrivning. Fundera hellre på hur du kan minimera risken, och även om/hur du kan hitta ett sätt att påverka henne ändå när det krävs?

Nej, det blir inte bättre i den rädda situationen för att hästen är 'ouppfostrad' och bestraffas. Hästen är då aldrig lärd vad 'väluppfostrat' beteende är ens, utan den gör så som den är van med/lärd. Och kommer inte alls bättre förstå varför du bannar den.

Uppfostran måste ske när hästen är MOTTAGLIG. Sen har vissa hästar en förmåga att 'spela' rädda för de lärt sig att de kommer undan med det, det är där det gäller att verkligen veta vilket det är.

Mitt fbl var verkligen en ouppfostrad bulldozer när hon kom, plus då separationsångesten. Jag köpte en BeNicegrimma åt henne, då hon helt saknade respekt för vanlig grimma (ledd i stigbett), och med den kunde jag hålla henne även när hon stökade, dvs hon slet sig inte, och då kunde jag t ex ge henne mer utrymme att få stressa lite, och när de känner att de kan påverka situationen brukar de bli lite lugnare. Sen är rutiner alltid bra med sådana hästar, gör på samma sätt varje gång.

Men största delen av uppfostran på en rädd/stressad häst, det är BERÖMMET som kommer när det blir rätt. Sen kan man alltid ge hästen två val t ex, ett trevligt och ett mindre trevligt. T ex 'följ med mig lugnt och fint' eller 'bråka emot och inse grimman är starkare'. Men det negativa med felvalet ska helst inte vara kopplat till dig. Dvs om hästen väljer fel och börjar konstra, lägg tryck på grimman men gör ingen sak av det, när hästen ger efter beröm och klia. I enkelhet så matte bryr sig inte om man försöker konstra, men man vinner inget på det, och om man inte konstrar så blir matte glad och jättetrevlig (och kanske tom har en godisbit, beroende på häst).

Hängde du med hur jag menade? Trygga punkten är hos dig, bestraffa inte, slösa med berömmet och koppla på oändligt tålamod.

Och lär ut uppfostran under lugna former.

Håller med. Att skälla på en rädd häst gör bara allt värre!!!! Jag vill ju att hästen åtminstone ska vara trygg på MIG, och det blir den inte om jag bestraffar den för att vara rädd.... Hästar kan faktisk inte hjälpa att dom är rädda, dom kan inte "skärpa till sig". Det är typ som att säga till en person med flygrädsla att dom ska rycka upp sig och inte vara så jäkla mesiga..

Sen skulle jag önska att folk kunne lära sig att hästar ska Inte gå i stor flock till varje pris!!! :crazy:
Är dom andra så tuffa mot henne så låt henne gå i hage med EN annan snäll och lugn häst. Om ni nu inte vill knäcka henne helt.

Nej givetvis skall man inte skälla på en rädd häst, men när det uppstår en situation där man kan komma till skada som person då måste man, enligt mig, agera på något sätt. När hästen bara är uppe i det blå med huvudet och varken ser eller hör dig, då kan det faktiskt uppstå en farlig situation, och jag vet att jag kanske gjorde fel som sa till en gång med grimskaftet "jag är här, ser du mig, nu går vi", dock verkade hon vid händelsen inse att jag var där och hon följde med mig ut snällt, och vi gjorde om allting och när det gick bra öste jag beröm över henne.
Jag kan inte svara för vad ridskolan anser vara det bästa för hästen, men hon går inte i jätte flock, det handlar om 7 hästar och det är väl ändå alltid en rangordning i en flock om man nu inte låter hästen gå totalt ensam i sin hage. För övrigt så handlar det inte om att "knäcka" en häst som du uttryckte det, för alla har väl sin tid att komma in i flocken?

Svårt det där med att veta vad som är rätt o fel o vad som ska accepteras.

Min häst tex har sina dagar när det verkar som att han ser spöken i stallet o bara måste ut till sin hagkompis(är vanligtvis lugn o bryr sej inte), då är det lite jobbigt när han nästan börjar stegra sej och springer fram o tillbaka o skiter i att jag står på sidan när han helt plötsligt slänger sin kropp åt det hållet vilket resulterar i att jag flyger som en vante.
Jag blir galen:devil: Han ska fan inte slänga sej på mej. Han får hålla lite koll på vart jag är. Samtidigt som jag blir arg o dänger till honom så känner jag att det är fel av mej, men vad gör man inte när den där 600 kg klumpen kommer farande mot en.
Har testat blivit arg, väldigt arg och verkligen visat att det är fel, men det ger bara en häst som "skyggar" för två saker istället. Så även om det kryper i boxhandsken på mej så tjänar jag på att göra som någon annan sa, låtsas som att det regnar.

Alltså visst, jag kan till viss del hålla med, speciellt när det gäller om hästen verkligen är rädd, som jag antar att din är, men om hästen däremot beter sig fel pga att den bara inte bryr sig om vad man som ledare säger, så tycker jag inte att man skall låtsas som det regnar, då tycker jag att man skall välja att agera, sedan finns det ju olika sätt att välja det på, höja rösten, eller liknande...

Nej vissa individer KAN helt enkelt inte gå i flock av olika orsaker. Då är man faktisk skyldig att se till att den får gå själv eller med en kompis!

Läs senaste ridsport, står om hur hästar kan utveckla magsår av att tex inte få äta när dom är hungriga pga dom blir hundsade av flocken för det blir en sån stor stress.

Tycker att den ska hanteras av en stor vuxen- det brukar göra skillnad.

Sen är det naturligt att den är livrädd för att gå in först,den ska ju in sist. det vet den nog.
Använd redskap för att rå på den, för att bryta blockeringen- träns på.
blixtsnabb med beröm när den gör rätt, inte hela tiden.

I just denna situation så var hon verkligen rädd, man såg det tydligt i hennes ögon att hon var skrämd,

Och då var det i den situationen fel att 'slå'.

och det är givet, är man van att kanske stå i boxen närmast dörren där du inte passerar andra hästar eller att du har en såpass bred stallgång att de inte kan nå dig så har givetvis inte hästen "utsatts" för detta innan. Men det känns som att det bästa man kan göra är att träna med henne, att dom inte kommer att äta upp henne, utan att hon litar på mig som ledare att jag "skyddar" henne.

Absolut, men nyckeln är lagom doser. Och att etablera det där förtroendet för dig i en ANNAN situation först.

Och, ledarskap är en grej, men ta mitt fbl som ex, hon pallar inte vara ensam. Mkt bättre nu än när hon kom, men lång väg kvar. Grym separationsångest. Hon kunde gå kvar i hagen med flockledaren, men en annan häst togs in. Hon for runt och skrek och sprang och var jätteuppstressad för ena kompisen försvann. TROTS att hon hade flockledaren kvar i hagen. Visst, hon sprang inte över honom, men hade det varit ett väldigt begränsat utrymme tror jag hon sprungit rakt på, för hon var så uppstressad och nervös och blockerad.

Så, flockledare innebär INTE per automatik att alla rädsla dör ut, att hästen är lättare att hantera när den är rädd etc. Viktigt att komma ihåg.

Försök ta det i små steg, som hästen klarar av att hantera. Där den är osäker och ängslig osv, men påverkbar och inte sådär blockerat rädd. Om det gäller passera andra hästar - börja gå förbi EN häst, en snäll en, på långt avstånd, i den takt hästen klarar av.

Dock är det ju inte helt lätt eftersom att hon är en ridskoleponny. Men man får ju alltid försöka att hitta det bästa recceptet. Hon kanske skall flytta i boxen längst ut i stallgången, men då känns det ju även som att man undviker problemet och att rädslan alltid kommer att finnas där

Om du ska byta box eller ej beror på en enda sak - kan du/ni träna med henne på ett vettigt sätt där hon får den tid hon behöver? Om ja, flytta inte. Om nej, ge henne en annan box.

Och att exvis varje dag att hon ska behöva passera alla boxarna (och vara rädd) vid intag och uttag, det är inte att träna på ett vettigt sätt.

Sen ang hage, det ska INTE vara sådär i en flock, ens i början. Den där flocken passar henne inte, och ge henne 1 - 2 snälla kompisar istället, och prova isf senare att reintroducera henne i den större flocken.

Givetvis finns det hästar som inte passar i folk, jag vet flera exempel både på för ranghöga hästar och för ranglåga. Där håller jag med.
Jag personligen skulle ju inte låtit hästen gå i den flocken, men eftersom att jag inte har huvudansvaret och inte kan flytta hästen så har jag inte allt för många valmöjligheter. Jag skall prata med hästsamordnare när jag träffar henne nästa gång, men tills dess så kan jag tyvärr inte göra speciellt mkt.

Ligger antagligen väldigt mycket i det du säger. Allt är ju en vanesak, men samtidigt så skall man ju ändå kunna ta in den när som helst. Tyvärr är det inte jag som hanterar hästen alla dagar, men när jag gör det så försöker jag träna på att hon skall lita på mig och lyssna på mig, i situationer när hästen givetvis INTE är rädd.

Och då var det i den situationen fel att 'slå'.

Absolut, men nyckeln är lagom doser. Och att etablera det där förtroendet för dig i en ANNAN situation först.

Och, ledarskap är en grej, men ta mitt fbl som ex, hon pallar inte vara ensam. Mkt bättre nu än när hon kom, men lång väg kvar. Grym separationsångest. Hon kunde gå kvar i hagen med flockledaren, men en annan häst togs in. Hon for runt och skrek och sprang och var jätteuppstressad för ena kompisen försvann. TROTS att hon hade flockledaren kvar i hagen. Visst, hon sprang inte över honom, men hade det varit ett väldigt begränsat utrymme tror jag hon sprungit rakt på, för hon var så uppstressad och nervös och blockerad.

Så, flockledare innebär INTE per automatik att alla rädsla dör ut, att hästen är lättare att hantera när den är rädd etc. Viktigt att komma ihåg.

Försök ta det i små steg, som hästen klarar av att hantera. Där den är osäker och ängslig osv, men påverkbar och inte sådär blockerat rädd. Om det gäller passera andra hästar - börja gå förbi EN häst, en snäll en, på långt avstånd, i den takt hästen klarar av.

Om du ska byta box eller ej beror på en enda sak - kan du/ni träna med henne på ett vettigt sätt där hon får den tid hon behöver? Om ja, flytta inte. Om nej, ge henne en annan box.

Och att exvis varje dag att hon ska behöva passera alla boxarna (och vara rädd) vid intag och uttag, det är inte att träna på ett vettigt sätt.

Sen ang hage, det ska INTE vara sådär i en flock, ens i början. Den där flocken passar henne inte, och ge henne 1 - 2 snälla kompisar istället, och prova isf senare att reintroducera henne i den större flocken.

Ja, det var säkert fel att "slå". Och jag tar helt på mig skulden för det, hur tycker du att jag skulle ha gjort för att få henne kontaktbar? för hon gick verkligen inte att kontakta, hon var helt uppe liksom.. Visst kunde jag ha kortat ner grimskaftet, pratat med henne och lugnat henne, men eftersom att hon tog responsen så pass "bra" så är jag lite i mellantinget liksom. För hon lugnade ner sig och följde sedan med snällt ut. Hon blev liksom inte ännu mer stissigare.

Givetvis, alltså de är ju flyktdjur och om det är något som verkligen skrämmer dem så spelar det ju ingen roll om jag har etablerat min roll som ledare.. Hon blir ju rädd ändå och kommer ändå att försöka fly därifrån.

Alltså jag försöker ta det i små doser när jag är med henne, tyvärr så är det ju inte jag som hanterar henne alla dagar, men jag försöker ju göra det bästa av situationen.

Ja, det är ju frågan, jag personligen anser inte att man kan träna henne på rätt sätt, eftersom att det är så många personer som leder henne, men jag bestämmer inte, så allt jag kan göra är att framföra min åsikt och hoppas att de tar den åt sig.

Okej, ja, återigen personligen så tycker jag inte att det är en bra flock, men jag kan återigen inte bara placera om henne, då jag inte bestämmer. Men hon borde ju flytta, för man skall ju verkligen kunna hämta henne när som helst i hagen även om hon är låg i rang.

Ja, det var säkert fel att "slå". Och jag tar helt på mig skulden för det, hur tycker du att jag skulle ha gjort för att få henne kontaktbar? för hon gick verkligen inte att kontakta, hon var helt uppe liksom..

Inte behöver du ha skuldkänslor eller liknande, ingen är perfekt och vi gör ALLA saker man inte borde. Och dessutom saker vi redan innan VET inte kommer fungera/inte är direkt bra i situationen, ingen är mer än människa.

Om de är blockade så är det inte mkt mer att göra än att ge dem tid, lite mer space och vänta ut dem helt enkelt. Lite längre grimskaft, kanske en lite skarpare grimma (t ex repgrimma), ge dem såpass mycket utrymme att de inte känner sig låsta/tvingade, men samtidigt ha kvar 'kontrollen' och se till att de inte så att säga 'löser' det genom att dra till skogs. Sen är det bara vänta, nynna, göra sken av att man har aaall tid i världen, och vänta på att de återvänder till samma universum vi andra befinner oss i.

Vissa hästar är dock inte så blockerade som de ger sken av, utan de ÄR påverkbara. De kan man istället göra ngt för att 'bryta' beteendet på. Men en häst som verkligen ÄR vettskrämd, den kan du smälla till/dra i grimman etc på bäst du vill - den är inte medveten om det. Och din häst tycks ju vara en av de som kanske spelar lite teater med..

Visst kunde jag ha kortat ner grimskaftet, pratat med henne och lugnat henne, men eftersom att hon tog responsen så pass "bra" så är jag lite i mellantinget liksom. För hon lugnade ner sig och följde sedan med snällt ut. Hon blev liksom inte ännu mer stissigare.

Då var hon ju inte så blockerade som du tolkade det/som hon gjorde sken av. Dvs det var en hel del teater. Och då kan man så att säga vara aktivare. Sen föredrar jag i de fallen att korta grimskaftet, be dem vända eller något annat där de måste koppla in hjärnan istället, snarare än att 'bestraffa'. För den dag en sådan häst ÄR rädd, och inte spelar över, så är det lätt att tro att den bara 'tramsar', och då exvis bestraffa. Om man istället använt sig av någon annan metod, exvis avledande manöver, så är det lättare att upptäcka den där hången när hästen verkligen ÄR vettskrämd och inte 'tramsar'.

Ja, det är ju frågan, jag personligen anser inte att man kan träna henne på rätt sätt, eftersom att det är så många personer som leder henne, men jag bestämmer inte, så allt jag kan göra är att framföra min åsikt och hoppas att de tar den åt sig.

Mm, jag förstår precis problemet. Även hagmässigt, men det var ändå du som 'försvarade' att hon gick i den flocken, därför jag riktade kritiken åt dig. Även om jag förstår att du inte bara kan bestämma hur, vart och när hon ska flyttas.

Rent generellt känns det väl för mig som att det där är en häst som borde flytta från ridskolan och få bli privathäst istället. Känns lite tveksamt om det är en sådan typ av häst som nånsin kommer bli/trivas riktigt bra i ridskolemiljö..

Jag går då in i boxen fånger henne, försöker leda ut henne på stallgången igen, men hon lyssnar inte så då slår jag lätt till henne En gång med grimskaftet, både för att visa att nu går vi framåt och för att detta var fel (alltså allt detta hände med 10 sek mellanrum, så hon borde veta varför jag sa till henne).

10 sek är väldigt lång tid! Bestraffning ska komma direkt. Därför är det väldigt svårt att lära hästar något med hjälp av bestraffning, vi människor är helt enkelt inte så snabba i tanke och rörelser.

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama