Hur mycket skall man tolerera av rädd häst?

Sv: Hur mycket skall man tolerera av rädd häst?

Det finns bara ETT tillfälle då du får drämma till hästen . Och det är om den "röjer undan" dej , dvs som i detta fallet knuffar in dej i väggen . Det du ska göra DÅ ,i det ögonblicket , är att köra in knytnäven i magen , riktigt hårt . I nästa sekund blir du översnäll , klappar på stället där du slog också har du förhoppningsvis kommit en bit på väg . Att slå till hästen 10 sekunder efteråt är helt lönlöst , att överhuvudtaget verka sur gör ingen nytta , efter 3 sekunder går det inte att berömma/bestraffa om hästen gjort något . Och det i hagen . En häst sticker inte från sin ledare utan anledning . Och det har denhär hästen . Om du inte är tillräcklig ledare för hästen litar den inte fullt ut på dej , (vilket kanske inte är så kontigt om många hanterar den) så kommer den sticka ifrån dej . Det du kan göra är väl att ha ett långt grimskaft (3-7 m) och helt enkelt hålla kvar hästen . När den sprungit nån meter så ryck till ordentligt . Det tvingar hästen att stanna upp och tänka efter . Kalla in hästen utan att dra i repet . Kommer den då är du en riktigt bra bit på väg . Träna på att leda utan att dra något alls i repet . Även om andra håller hårt i hästen så kan den då senare gå "lös" . Ja , det är ju lite svårt att förklara när man inte är på plats .

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 018
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama