Hur mycket ska min häst äta?

L

LisaPL

Hej!
Jag har en D-ponny på 12 år som har väldigt lätt att lägga på hullet.
Just nu äter han ett helfoder som heter Baileys "musli", som jag blandar ut med havre. Han får 1 kg musli och 1 kh havre per dag. plus vitlök.
Min fråga är hur mycket hö-ensilage kan han äta? Han tränas och tävlas regelbundet i hoppning.
Tacksam för svar!/ Lisa

Sv: Hur mycket ska min häst äta?

Det där är ju väldigt individuellt - hur mycket grovfoder äter han idag? Jag hade kunnat tänka mig runt 7 kg.

Varför så mycket kraftfoder om den har lätt att lägga på sig?

Ge minst 1,5 kg hö/100 kg häst, och komplettera bara med kraftfoder om det behövs. Hur ser analysen ut?

varför så mycket kraft om den har lätt att lägga på sig?
hur mycket hö/silage ger du den nu?

Senast ändrad:

Vad har du för värden på ditt silage? Räkna med minst 2kg hyösilage/100kg häst. Väger hästen 400kg så behöver den minst 8kg hösilage. Varför så mkt kraftfoder till en häst som lätt lägger på sig hull?

Det är inte alltid så lätt att veta Lisa, men det är faktiskt kraftfodret som i första hand gör hästen tjock. Man måste tänka att först ger jag en ordentligt giva grovfoder, gärna 7-8 kg eller mer och sedan fyller jag på med kraftfoder för att täcka upp det höet saknar i näring, eller för att få lite mer "snabb" energi, om man har en lite slö häst. Våga ge bra med hösilage, hästar kan få magsår och problem med magen som inte syns utanpå om de inte får tillräckligt med grovfoder, de är ju gräsätare.

Lycka till med ponnyn!

Liknande trådar

Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 640
Senast: Habina
·
Foder & Strö Hej! Har lite funderingar på foder. Har en nätt dam på 450kg och 162hög. Hon är väldigt svårfödd och har därför svårt att få upp och...
2
Svar
33
· Visningar
2 355
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Hej! Vår ponny står i sjukhage och kommer troligen göra så hela sommaren tyvärr. Samtidigt har vår leverantör av hösilage (gemensamt...
Svar
11
· Visningar
1 953
Senast: Jeslin
·
Foder & Strö Hej! Jag sitter i valet och kvalet om vilka foder slag jag ska använda och hur mycket till min lite magra häst. Höet vi har att tillgå...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 588
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar