hur mycket ska de igentligen äta?

Sv: hur mycket ska de igentligen äta?

När jag fick mitt första barn så tog han inte vänster bröst de två första dagarna. Ingen på bb var direkt hjälpsam heller och jag visste inget. Tillslut kom en som jobbade där och hjälpte mig. Då hade vi honom på fel håll, så skulle han äta från vänster bröst hade han fötterna åt vänster också. Hon tog tag i hans huvud och så fort han gapade tryckte hon hans huvud till bröstet. Höll kvar en stund. Sen gjorde hon om det en gång till nästa gång det var matdags. Efter det funkade amningen jättebra, jag fick inga sår och han åt från båda brösten.
Man får vara rätt "hårdhänt" har jag lärt mig nu efter två barn.

Har du testat att liggamma istället? Jag hade jätteproblem att få till amningen med högerbröstet till en början, men när jag låg ner funkade det. Då kan du dessutom lättare använda båda händerna för att styra ihop barn och tutte.

Lägger du till vänster bröst ska du hålla honom med höger arm. Hans huvud ska vila i höger hand. Det är mycket lättare att lägga till och få dem att gapa/luta bakåt med huvudet när man lägger med motsatt arm. Då har du vänster hand fri att greja lite med.

Barn har olika strategier så det är så svårt att mäta hur mycket de "ska" äta. En del äter lite och ofta och en del mycket och sällan. Det är inte helt ovanligt att barn som bara ammas äter lite och ofta och de som matas med flaska mycket och sällan. Men allt är relativt och individuellt.

kl

Jag har bara liggammat hela tiden, sittamningen fungerade aldrig. När man ligger ner kan man dessutom flytta brösten lite mer, speciellt om de är stora. Om du ligger på höger sida och ska amma höger bröst, så kan höger arm ligga så du kan hålla bakom barnet. Och vänster hand styr in tutten i munnen.

Statistiskt sett har nog rätt så många problem med amningen i början, men efter ett par veckor (det kan ta typ två månader) så funkar det för de flesta. Sen finns de så klart de som inte kan amma alls, och de som ammar från första minut utan problem.

Men det är jätteviktigt att han får rätt grepp, annars kommer det inte lika mycket mjölk och du blir sårig. Han måste få roota först, sen när gapar ska hela tutten in i munnen. Har du kollat videosarna på www.breastfeed.com ?

Jag fick aldrig liggamningen att fungera. Om han låg parallellt med mig fick han näsan i bröstet och inte ordentligt grepp med underkäken. Jag skulle behövt rotera honom så hans ben kom snett över mig och huvudet bort från mig (fattar du hur jag menar?) Det skulle varit så skönt om jag fått det att fungera eftersom han åt heeela tiden och jag fick ont i röven till slut. Men man ska väl vara glad att något fungerade till slut. :D Han hade otroligt dåligt grepp i början och det jag fick lära mig på BB var inte alls rätt. Vi fick proffshjälp till slut och det var toppenbra!

Jag får det att fungera visserligen.

Man ska väl ligga och typ puta med rumpan ( gudars vad svårt att förklara i skrift hehe ) så att man ligger lite som ett V om jag förstått det hela rätt?

Då kommer som bebisen mer underifrån och näsan trycks inte in i bröstet.

Å andra sidan tycker jag inte att det är så himla skönt att amma liggandes heller så jag kör hellre sittande :)

Liknande trådar

Övr. Barn Det här lär bli långt, men hoppas någon orkar läsa... Jo, jag slutade med amningen redan när dottern var två veckor, det är snart ett...
2
Svar
22
· Visningar
3 205
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 143
Senast: Zody
·
Övr. Barn När amningen funkar som den ska, hur känns det då? Är det normalt att ha så ömma bröstvårtor att det blir nästan ett projekt att torka...
2
Svar
39
· Visningar
10 168
Senast: vindvissla
·
S
Gravid - 1år hejsan! lite kort: lillen vägra ta brösten från början på BB bara skrek och blev förbannad så fort ja försökte, började då pumpa och...
Svar
15
· Visningar
2 247
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka